I vilket fall som helst, solcellspaneler är ganska dyra i förhållande till hur mycket ström de klarar att ge, jag tar en panel på www.conrad.se som exempel:
Effekt (max.) 120 Wp
Nominell spänning 16.9 V
Nominell ström 7.1 A
Denna panel kostar 8490kr
Det jag funderar på är hur laddningsregulatorerna till dessa arbetar. Panelen ger ju maxeffekt vid 16,9V, och batteriet ska ha någonstans runt 14V. Om det är en enkel regulator som "eldar upp" 2,9V skulle det betyda att man eldar upp över 20W (17%) i regulatorn vid max ström, och det känns ju ganska oekonomiskt när man har betalat 70kr per watt panelen kan ge...
En stepdown regulator borde om jag inte misstar mig kunna ge högreeffektivitet än så? Jag kollade i databladet på en enda step down som visserligen bara tål 1A, men den nådde precis upp till 90% effektivitet under optimala förhållanden. Skulle man öka effektiviteten från 83 till 90% skulle det innebära 8,5W mer från panelen vid fullt solsken - eller att "600kr av panelen" ger el istället för värmer regulatorn...
Så... Hur arbetar regulatorerna som finns att köpa till solcellspanelerna? Och finns det möjlighet till några relativt enkla förbättringar på det området?