Motorkablar..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik

Motorkablar..

Inlägg av sweFredrik »

Är det noga/ har någon betydelse vilka kablar man använder fram till stegmotorer mm? Måste de vara skärmade osv?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det går alldeles utmärkt med vanliga lampsladdar om man så vill.
Den enda nackdelen jag har upplevt är att man kan ratta in motortjutet i hörselskyddens radiomottagare. :wink:
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Med den skiten som sänds i radion (får bara in P4 Värmland i mitt garage) så är väl stegmotorer i drift skönsång :D
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Perfekt då vet jag!

Jag kan ju lika väl passa på att fråga om kontakter till dessa sladdar. Om man vill kunna lossa motorkablarna från styrlådan. Några bra alternativ som inte är för dyra?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag kör med XLR kontakter som är robusta med låsning mm.
Per
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, som PerE säger, så är XLR väldigt bra, annars kan du använda 9-pin D-Sub också, men använda dubbla stift. Den kan också skruvas fast. Kjell & co har bra priser på båda typerna.

Kablarna bör du partvinna. Det blir visst mindre störningar då.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Kan väl passa på att flika in något som jag snappat upp i någon annan tråd.
Om du har två stift till övers i kontaktdonet du väljer så kan du ju bygla dom i hanen (som, i klassisk anda, antas gå till motorn) och använda som en säkerhetsspärr så att inte kontrollerkortet får för hög spänning av den obelastade transformatorn. Alltså, kontrollerkortet får ingen spänning om inte kretsen är sluten, dvs kontakten sitter på plats.
Detta har väl kasnke inte någon betydelse i de flesta fall då spänningen kanske håller sig inom ramarna men det kan ju vara en trevlig säkerhetsdetalj att ha ändå... eller bara ytterligare en sak som kan börja krångla. =)

/Tottish
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Helst ska ju dom två säkerhetsstiften vara lite kortare då också så att det är dom som tappar kontakten först... 8)

/PeterH
Skriv svar