Hur används ett labbaggregat?

global

Hur används ett labbaggregat?

Inlägg av global »

För några dagar sedan köpte jag ett labbaggregat hos Kjell och Co nr 44424. Nu har jag fått tid att prova den lite.

Vad visar voltstyrkan i displayen när man seriekopplar den med en resistor? Är det s.k. ”voltagedrop” (jag vet inte vad heter på svenska) över resistorn?

Jag hoppas ni har tålamod med mig. Det är förta gången jag använder ett sådant. Jag har heller ingen utbildning utan har bara självstudier.
Om ni tycker att detta är för basic så hänvisa mig gärna till andra källor till Internet eller böcker av typen ”Så används ett labbagregat”. Alla råd emottages tacksamt.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Den visar polspänningen dvs den spänningen du skulle få om du kopplade in en multimeter och mätte på plus och minus.

Voltagedrop över en resistor är alltid matningsspänningen om det bara existerar en resistor i kretsen, (räknar inte med förlust i ledningar)
global

Inlägg av global »

Ok. Nu kommer jag till det som jag inte begriper.

Jag satte upp en enkel testrigg. En resistor i kretsen. Över detta satte jag en vanlig enkel multimeter för att mäta spänningen. Ström och volt valdes. Sedan rördes inte labbaggregatet förutom att stänga av och på den när jag bytte resistor. Vreden rördes inte.
Tre olika resistorer sattes ( 22 2,2 och 1 ohm) in och spänningen uppmättes.
Jag fick följande värden

VL = volt från displayen labbaggregat
I = strömen pådesplayen labbaggregat
VM=volt över multimetern

22 2,2 1
I 0,37 1,21 1,21
VL 8,51 2,99 1,59
VM 8,44 2,70 1,23

(siffrorna läses kolumnvis så 22 ohms resistorn fick I 0,37 VL 8,51 VM 8,44
jag klarade inte att göra tabellen bättre än så)

Min fråga är borde inte ström och spänning vara oförändrade för labbaggregatet.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle tro att du har strömbegränsnigen ställd på 1,21A vilket gör att labbagregatet förhindrar att den strömen överskrids genom att minska spänningen.
Om du provar med några högre värden på motstånden , tex 22, 220, 2,2K så tror jag att du kommer få dom resultat du söker.
Alternativt om du ökar strömbegränsnigen nog mycket, var bara försiktig så du inte överbelastar motstånden.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ditt labbaggregat jobbar i konstant spänningsläge TILLS nivån för ström infaller då går det över till konstant strömläge.

Konstant spänningsläge innebär att strömmen TILLÅTS variera men späningen hålls konstant. Typ 8,00V samt 0,1A/0,8A/1,25A allt beroende på lasten. För motsvarande resistiva laster 80R/10R/6R4

Konstant ström äge innebär att späningen TILLÅTS variera men att strömen hålls konstant. Typ 0,0250A samt 2,0V/0,25V/0,16V. För motsvarande resistiva laster 80R/10R/6R4

Så om du ställer in labbaggregatet på 0,025A och kopplar till en lysdiod som skall ha konstant ström så ser aggregatet till att spänningen/strömen inte blir för stor för lysdioden, detta gäller för inställda spänningar på 2,5V och uppåt vid röda/gula/gröna blå och vita kräver mera spänning innan aggregatet går in i konstant strömläge.

Men ditt aggregat kan dessutom ha foldback karaktäristik på konstant strömläget och då sjunker strömmen dessutom. Databladet är lite luddigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Global:
Misstänker att du fick lite problem med mellanrummen när du gjorde tabellen.
Ett tips är att använda [code_] [/code_] (ta bort tecknet _ ) före och efter tabellen. Då kan man ha hur många mellanslag som helst och varje bokstav (och mellanslag) är lika stora så det blir lättare att få det bra.

För att sedan underlätta själva skapandet av tabellen så kan du göra den i Anteckningar (Notepad) eller Wordpad på datorn. Med det sistnämnda programmet behöver du använda typsnittet Courier New, eftersom alla bokstäver och mellanslag är lika stora i det typsnittet.

Sedan är det bara att börja rita/skriva. :) Efter ett tag kan det se ut såhär:

Kod: Markera allt

22Ω   2,2Ω    1Ω
---+------+------+------+
 I | 0,37 | 1,21 | 1,21 |
VL | 8,51 | 2,99 | 1,59 |
VM | 8,44 | 2,70 | 1,23 |
---+------+------+------+
global

Inlägg av global »

Jag är inte säker på att jag begriper detta.
Om jag kopplar ett 1ohms motstånd till 0,2 A kan jag vrida max 0,27 V
0,56 ohm 0,2 A ger max 0,18 V. Varför kan jag inte vrida till 4 V?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Ohm's lag!! I=U/R, R=U/I eller U=R*I <- Lär dig! Denna lag är det viktigaste att kunna när man pysslar med elektronik.

1 ohms motstånd med en ström på 0,2 A igenom ger en spänning på 0,2 * 1 = 0,2V över motståndet, eller om du vill se det som såhär, har du en spänning på 0,2 V som du kopplar över motståndet så kommer strömmen genom motståndet bli 0,2A

Edit:

I - strömmen i Ampere
R - resistansen i Ohm
U - spänningen i Volt

Men använd lite större motstånd när du labbar så slipper du en hel del problem/felkällor.
global

Inlägg av global »

Jaha då begriper jag.
Skriv svar