Batteri konvertering av plastsvets
Batteri konvertering av plastsvets
Hejsan, jag och några på jobbet har börjat prata om att man skulle ha konverterat våra plast svetsar från 230V till dom behändiga 18V devalt batterier som vi andvänder till våra borrmaskiner och sticksågar.
Jag började fundera på att det bästa skulle va om man kunde byta ut värme-elementen och termostaten till nått som skulle kunna drivas av batteriet. Även om det skulle innebära att man skulle behöva värma upp svetsen med nätström och sen gå över på batteri drift. Är det nån som vet vad man skulle kunna använda för element och termostat?
Sen började jag tänka att man skulle kunna använda två 18V batterier i serie och transformera ner spänningen till 12V för att köra en 12-230V inverter och använda svetsen som den är. Det dumma med den lösningen är att man skulle behöva två batterier och invertern, så man skulle behöva gå runt med det i någon slags ryggsäck. Det är iof bättre än 1kw elverket vi går runt med nu, men det bästa skulle va om man kunde hitta likströms värme-element och konvertera om svetsen helt till likström.
Är det nån som har några sköna ideér eller nått annat att komma med?
/Martin
Jag började fundera på att det bästa skulle va om man kunde byta ut värme-elementen och termostaten till nått som skulle kunna drivas av batteriet. Även om det skulle innebära att man skulle behöva värma upp svetsen med nätström och sen gå över på batteri drift. Är det nån som vet vad man skulle kunna använda för element och termostat?
Sen började jag tänka att man skulle kunna använda två 18V batterier i serie och transformera ner spänningen till 12V för att köra en 12-230V inverter och använda svetsen som den är. Det dumma med den lösningen är att man skulle behöva två batterier och invertern, så man skulle behöva gå runt med det i någon slags ryggsäck. Det är iof bättre än 1kw elverket vi går runt med nu, men det bästa skulle va om man kunde hitta likströms värme-element och konvertera om svetsen helt till likström.
Är det nån som har några sköna ideér eller nått annat att komma med?
/Martin
Det finns riktigt små elverk också om ni inte har tittat på dom redan..
Kolla kipors minsta tillexempel:
http://www.kipor.com/prouducts_detail.asp?info_id=233
Tysta är dom också
Tysta är dom också

Vi kör med hondas elverk nu, dom är riktigt små och tysta också. Men ska man gå nån km med dom nere i lergropar känns dom inte tillräckligt små...Meduza skrev:Det finns riktigt små elverk också om ni inte har tittat på dom redan..
Tysta är dom också
http://www.kamafritid.se/bilder/get_ima ... et_id=1337
Den drar 600W, när den är varm andvänds ca 2A 1sek pulser för att hålla svetsen varm.peter555 skrev:Vad menar du med plastsvets ?
Den verkar dra mycket ström. Ska du ta ut 500 W - 1kW ur ett bilbatteri lär du inte få ut mer än kanske 300-400 Wh och kan driva din svets i 20-30 min. räcker det ? Med dina små batterier hinner du knappt värma upp svetsen innan batteriet är slut.
Skulle man måsta värma upp svetsen på nätström innan så skulle inte det va några problem. 1-2h sen skulle det va värt att bara behöva gå och byta batteri skulle jag kunna tänka mig
- Mizzarrogh
Jo, Man kunde kanske tänka sig ett bälte/bärmes med flera parr kopplade batterier? (DW batterierna väger ju inte så mycket per enhet, eller varför inte ett "patronbälte" med lösa accar
)
Sedan värma med nätstsröm, om det inte fortfarande blir för klumpigt,som sagts, bör nog vara strömmen och ej spänningen som är det mest kritiska här, därför är det nog, som sagt, tyverr svårt att komma runt problemet med betterimassan (tror jag, kanske det nu finns andra batterityper att tillgå på marknaden? (eller befinner de sig ff på experimentstadiet? Bränsleceller vore ju också något att fundera på om några år...)), men bör ju rellativt enkelt gå att fördela vikten på ett mer ergonomiskt vis.
Har själv funderat i liknande banor, ang bärbar strömkälla för litet mer krävande effektuttag.

Sedan värma med nätstsröm, om det inte fortfarande blir för klumpigt,som sagts, bör nog vara strömmen och ej spänningen som är det mest kritiska här, därför är det nog, som sagt, tyverr svårt att komma runt problemet med betterimassan (tror jag, kanske det nu finns andra batterityper att tillgå på marknaden? (eller befinner de sig ff på experimentstadiet? Bränsleceller vore ju också något att fundera på om några år...)), men bör ju rellativt enkelt gå att fördela vikten på ett mer ergonomiskt vis.
Har själv funderat i liknande banor, ang bärbar strömkälla för litet mer krävande effektuttag.
- prototypen
Det är väl bara att peta ur värmeelementet och göra ett nytt mera anpassat för 18 eller 36 volt. Vid värmning så ansluter man ett AC-DC aggregat 230 - 18 eller 36 volt Som samtidigt laddar batteriet.
Jag undrar vad du håller på med för det finns ett företag i Umeå som svetsar plast i kilometerlånga diken, med Hondas elverk.
skicka ett PM så kanske du får hjälp.
Prototypen, Umeå
Jag undrar vad du håller på med för det finns ett företag i Umeå som svetsar plast i kilometerlånga diken, med Hondas elverk.
Prototypen, Umeå
har du kollat hur värmeelementet har sin reglering?
om det är så att den inte behöver mycket effekt så kanske man kunde köra den på befintlig värmeslinga med 36v rakt av , med temperaturreglering
eller om det inte räcker 3 batteripack
några praktiska prov hadde gett svaret
allternativt, ett litet swichat agg för att höja spänningen till den som ger effekt nog för uppgiften
och naturligtvis värma upp den med elverk eller liknande
om det är så att den inte behöver mycket effekt så kanske man kunde köra den på befintlig värmeslinga med 36v rakt av , med temperaturreglering
allternativt, ett litet swichat agg för att höja spänningen till den som ger effekt nog för uppgiften
Nä den funkar så att den värms upp till 280 grader sen tillför du plast material på ovansidan och värmer det samtidigt som du värmer hålet som du ska svetsa igen, sen när båda massorna är mjuka trycker du dit proppen från ovansidan... så när den är varm andvänder den bara 0.5-1sek pulser för att hålla igång värmenpeter555 skrev:När du svetsar drar den väl ca 600 W kontinuerligt eller drar den mycket mindre då ?
Har inte haft tillfälle att kolla upp reglering riktigt ordentligt änn, men jag tänkte försöka få tag i en som ska slängas och riktigt disikera den..grym skrev:har du kollat hur värmeelementet har sin reglering?
då blir det prova runt lite, men jag tänkte få lite ideér först tänkte jag.
Ja det är väll det jag helst skulle vilja göra, men är inte så insatt på skillnaden mellan värme element som är annpassade till 230vac coh dom som är annpassade för 18-36vdc?prototypen skrev:Det är väl bara att peta ur värmeelementet och göra ett nytt mera anpassat för 18 eller 36 volt. Vid värmning så ansluter man ett AC-DC aggregat 230 - 18 eller 36 volt Som samtidigt laddar batteriet.
Prototypen, Umeå
Det är Mittel Fjärrvärme som betalar mig för att släpa det där elverket runt i fjärrvärme gravarna dagarna i enda

Jag tror du behöver göra lite mer research, kolla hur mycket den drar när du svetsar eller i tomgång etc. Därefter kan du beräkna hur länge batterierna räcker. Det borde gå åt en hel del värme för att värma plasten när du fyller dina hål. Om det är 1s puls med 1s paus så drar den ju i alla fall 300 W.
Ja får bli det
det är väll mer 0.5sec puls 0.5sec paus, men det blir ju samma sak.
Tänkte på en sak bara... Vad kan jag andvända för att transformera ner spänningen om jag skulle testa ta två 18v batterier i serie och en inverter?
Inte så haj på sånt, men om jag inte minns fel från nån lektion så kan man ta spolar runt en kärna, om jag kör med förhållandet 1 till 1/3 då borde väll 36V bli 18V eller lurade min gamla lära mig där
Eller finns det nått bättre sätt kanse?
det är väll mer 0.5sec puls 0.5sec paus, men det blir ju samma sak.

Tänkte på en sak bara... Vad kan jag andvända för att transformera ner spänningen om jag skulle testa ta två 18v batterier i serie och en inverter?
Inte så haj på sånt, men om jag inte minns fel från nån lektion så kan man ta spolar runt en kärna, om jag kör med förhållandet 1 till 1/3 då borde väll 36V bli 18V eller lurade min gamla lära mig där

Eller finns det nått bättre sätt kanse?