inne- /utetermometer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Hylsan

inne- /utetermometer

Inlägg av Hylsan »

Tänkte bygga en egen inne- /utetermometer, finns det nån bra IC eller så man kan koppla till segment-display? Även frostvarningsfunktion hade varit trevligt men inte nödvändigt.

Några ideér??

edit:
Kan säga att varför jag vill detta är för att jag vill ha en som matchar resten i bilen :) Så är det nån som vet ifall det finns en färdig sådan här med gröna segmentare så är det bara å hojta!!

Tack på förhand.
/Hylsan
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

Ingen som vet hur man gör?
eller var det för dum fråga? :(

/Hylsan
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den där "bra IC'n" skulle kunna vara en mikrokontroller (PIC eller AVR). Till denna ansluts lämpliga givare och display. Sedan är det upp till dina programmeringskunskaper att fixa resten.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är också lite beroende på hur avancerat och noggrant du vill ha det hela. Du kan tex få en ok noggrannhet (har dock ej testat själv) med en 7106 krets (används av nästan varenda multimeter) där du sedan använder en vanlig trissa som mätsensor. Denna krets är förstås inte specifikt designad till just detta men det finns ett användningsexempel på en termometer i dess datablad så det lär då fungerar hur bra som helst får man utgå ifrån. Det finns sedan även 7107 som driver LED istället för LCD som 7106an gör.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett par DS18S20, en lämplig PIC/AVR/Renesas och de rätta LED 7-segment + lite småsaker runt ska väl räcka. Men någon färdig enhet har jag inte sett.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

även om jag gärna skulle vilja lära mig att PIC:a så har jag inte tid att börja med fler hobbies :(

Ska kolla in 7107:an.

Så himla nogrann behöver den inte vara, nöjer mig med hela grader.

edit: står att 7106:an kan användas till termometer, men visst borde väl det funka med en 07:a??

/Hylsan
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

INte för att göra dig ledsen, men inne/ute termometrar är billigare och troligen strömsnålare att köpa på Jula eller Classe än att bygga själv.....
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Håller med bengt-re till fullo om man nu inte specifikt verkligen vill bygga en själv vls..

står att 7106:an kan användas till termometer, men visst borde väl det funka med en 07:a??

Det är samma krets med skillnaden, som jag också skrev, att 7106 visar resultatet på en LCD medan 7107 visar det på en LED istället.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

bengt-re skrev:INte för att göra dig ledsen, men inne/ute termometrar är billigare och troligen strömsnålare att köpa på Jula eller Classe än att bygga själv.....
Jo jag vet, men som sagt...hittar ingen som ser ut som jag vill :(
Ska integrera den i instrumentpanelen på bilen vilket försvårar lite.

Just nu kör jag med en från clas ohlsson, men som sagt den "sticker" ut ;)

/Hylsan
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du tar 2 st DS18S20 (kan samplas gratis) som ger temperaturen digitalt och sedan kopplar på en valfri mikroprocessor kan du montera vilka 7-segment du vill och anpassa drivningen efter dom.

Jag har gjort en PIC-baserat LED-display, den tog förvisso emot ett seriellt signal men det var skillnaden.

Ett timer-interrupt tar hand scanningen av displayen osv.

Sedan ska du bara läsa av temperatursensorerna och där finns det rikligt med exempelkod på nätet, ingen analog trimning, minus där du vill ha det (via mjukvaran ju), halkvarningslampa när DU vill ha det osv.

Ingen förstärkning eller trimning av analoga signaler.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men då var det en annan sak....
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

Efter en liten paus i dessa tankar, har jag börjat fundera mer på detta.
Den bästa lösningen verkar vara Icecaps idé med DS18s20:orna och en PIC, tyvärr är det bara det att jag har ingen pic-programmerare och ingen erfarenhet.

Finns det nån snäll person som har lust att programmera en pic åt mig för en peng? *blinkar mot IceCap* http://elektronikforumet.com/forum/view ... 004#289004

Sen, en kanske dum fråga, men hur samplar man?
Är det bara att skicka ett mail nånstans och be att få prova denna artikel och så får man några stycken?? vem mailar man isf?

Tack än en gång!
/Hylsan
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men hur samplar man?

Om du ändå ska pröjsa någon för att skriva programmet så finns det väl
ingen som helst anledning att sampla något !?
Priset för själva kretsarna kommer att vara en fjärt i universum i jämförelse
med kostnaden för att skriva programmet !

Men är det verkligen värt flera tusen kronor bara för att det ska "passa in" i panelen ??

Säg 5-600:-/tim och under 10 timmar tror jag inte att du kommer...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man samplar vid att gå in på deras hemsida och leta sig fram till komponenten, på den sida finns en "Sample request"...

Man kan ange att man är studerande vid "jobbfunktion".

Rörande konsulttjänsten... visst kan jag göra det men jag är inte billig alls! Jag har F-skatt och är inte blygsam i mitt timpris, jag tar 650:-/timmen + moms.

Jag förstår att du vill ha det snabbt osv. men jag vill förespråka att det lösas på detta sätt:
1: Skaffa alla komponenterna.
2: Montera dom så att enheten "fungerar" med rätt program.
3: Definiera EXAKT hur det ska fungera i mjukvaran.
4: Sedan görs programmet och bränns in i processorn.

Detta sätt gör att enheten kan testas direkt, testen ska likaväl göras och det vore oekonomisk att jag kopplar allt upp här och testar när det likaväl kan testas "live", då sparar jag in tiden med att koppla ihop något.

Jag kan självklart göra alla steg men det kostar! Jag har i övrigt mycket att göra (nästa fredag [23/11] får jag mitt 4'de barn t.ex.) så det finns en "viss" leveranstid på allt.

Om du känner för att lösa problemet själv kan jag berätta att Sodjan säljer WISP628 som för över programmet till processorn för samma pris som jag tar för 22 minuters arbete, det finns många tips och lösningar på internet och projektet är inte så stort.

Om du löser det själv kommer du även att lära ganska mycket på köpet, enda problemet med det är att det kan ge mersmak att "leka" med processorer.

Jag får inte något för att rekommendera denna WISP628 men jag är mycket nöjd med den jag har, därför rekommenderar jag den.

Men vill du att jag ska ta projektet kan jag göra det, kontakta mig då via e-mail, adress finns på min hemsida.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

Trodde att ni genier skulle lösa det snabbare :)

Hum, jag är liiiite rädd för att börja med pic:ar då jag har redan flertalet hobbies som både kostar pengar/tid. Men visst 5-6000kr är jag ju inte villig att lägga ut.

Läste lite om Wisp:en och den verkade helt ok. ska kolla lite med Sodjan.

Tack!
/Hylsan
Skriv svar