Konstanström
Konstanström
Hej.
Jag undrar om man skulle kunna använda denna:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/toshiba/3889.pdf
att driva lysdioder med? Om man kan det, räcker det med att koppla lämpli resitor mellan R-EXT och GND samt mata LED med 10-14 VDC påanoden och koppla katod till O0-O15 ? Eller behös ytterligare kopplingar/komponenter?
Tack på förhand!
/Håkan
Jag undrar om man skulle kunna använda denna:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/toshiba/3889.pdf
att driva lysdioder med? Om man kan det, räcker det med att koppla lämpli resitor mellan R-EXT och GND samt mata LED med 10-14 VDC påanoden och koppla katod till O0-O15 ? Eller behös ytterligare kopplingar/komponenter?
Tack på förhand!
/Håkan
Jo. Men.. Jag hade tänkt använda en spänning på mellan 11 - 14V Sid 10 specifierar en koppling där Vled = Vdd = 3.3 V..Sid 11 specifierar en koppling där Vled > 17V och därför inkluderar zenerdiode. med ospecifierad zenerspänning) Tilläggas kan ju vara att jag endast tänker använda en statisk output så transitorn på sid 10 borde vara onödig.
/Håkan
/Håkan
-
- prototypen
Blandar ni inte äpplen och päron.
Vdd ska vara 3.3 V, max 6 V
Drivspänningen till lysdioderna får vara max 17 V, är den högre så måste den minskas därav zenern. Vled har inget med Vdd att göra då utgången är av typ öppen kollektor.
Har man hög spänning till lysdioderna så blir det mycket värme i kretsen då "överblivet" spänningsfall bränns i kretsen.
Vdd ska vara 3.3 V, max 6 V
Drivspänningen till lysdioderna får vara max 17 V, är den högre så måste den minskas därav zenern. Vled har inget med Vdd att göra då utgången är av typ öppen kollektor.
Har man hög spänning till lysdioderna så blir det mycket värme i kretsen då "överblivet" spänningsfall bränns i kretsen.
-
Jo. Helt riktigt. Skall bara ha konstant ström till ett gäng lysdioder. Har dock redan kretsarna. Behöver alltså ha reglerad spänning till Vdd i detta fall. Tack det för ju saken en närmare lösning. Vad annars tänkte du dig för billig lösning på konstant ström?Mindmapper skrev:Ja, regulatorn behövs till VDD.
Vore roligt om du kunde beskriva mera. Jag tolkar det du skriver om statisk output att du inte ska styra utgångarna, utan bara är ute efter konstantströmreglering. I sådana fall finns det enklare och billigare lösningar.
/Håkan
-
Eftersom du har 10 -14V antar jag att variationerna i spänningen ger för mycket variation i ljusstyrka. Men jag hade nog ändå provat med en vanlig resistor i serie med varje diod, för att se hur stor variation i ljusstyrka det gett.
Näst enklaste lösningen har varit att skapa en spänning som inte varierar med en resistor och en zenerdiod på 6,8V t.ex.. Nackdel att den kan inte driva så många dioder. Bättre då att använda en sp. regulator på 5V för att mata dioderna med sina serieresistorer.
Näst enklaste lösningen har varit att skapa en spänning som inte varierar med en resistor och en zenerdiod på 6,8V t.ex.. Nackdel att den kan inte driva så många dioder. Bättre då att använda en sp. regulator på 5V för att mata dioderna med sina serieresistorer.
Ok.Hmmmm verkar faktiskt mycket enklare. Jag har olika lysdioder där några skall ha 30 mAh och andra 20 mAh. Detta borde då bli , om man använder sig av enMindmapper skrev:Eftersom du har 10 -14V antar jag att variationerna i spänningen ger för mycket variation i ljusstyrka. Men jag hade nog ändå provat med en vanlig resistor i serie med varje diod, för att se hur stor variation i ljusstyrka det gett.
5V regulator:
30 mAh 0.03 5 / 0.03 = ~167 ohm
20 mAh 0.02 5 / 0.02 = 250 ohm
Du tror inte man kan använda sig av färre motstånd och koppla några lysdioder parallellt? tex 3 st 30 mAh lysdioder parallellt vilket borde bli:
5 / 0.09 = ~55 ohm
5 x 0.09 0.45w = halvawattsmotstånd
/Håkan
-
Du har gjort ett av de vanligaste felen när det gäller lysdioder. Lysdioder som det flyter en ström genom får ett spänningsfall VF över sig(likt alla andra dioder). Beroende på vilken typ av LED det är varierar VF från ca.1,6V till ca. 3,5V. Röd,grön och gul runt 2V, blå och vit runt 3V. Om du inte har det exakta värdet ur data bladet räkna med de värden jag angivit och kontrollmät sedan om det stämmer. Stämmer det inte får du räkna om med det uppmätta värdet.
Röd LED (5V-2V)/0,02 = 150ohm (5V in och 2V över LED, 3V kvar över resistorn)
Det är ingen bra ide att parallellkoppla lysdioder för att spara resistorer. Den LED som har lägsta VF kommer att få mest ström.
Seriekoppling däremot ger samma ström genom alla.
5V - 2V-2V/0,02 = ...... om du seriekopplar 2LED. Ska du seriekoppla fler må du ha en regulator med högre utspänning.
Det är ingen bra ide att parallellkoppla lysdioder för att spara resistorer. Den LED som har lägsta VF kommer att få mest ström.
5V - 2V-2V/0,02 = ...... om du seriekopplar 2LED. Ska du seriekoppla fler må du ha en regulator med högre utspänning.
Ok! Tack för hjälpen. Nu gäller det bara att hitta ett bra ställe att köpa motstånd och regulator. Sedan provar jag!Mindmapper skrev:Du har gjort ett av de vanligaste felen när det gäller lysdioder. Lysdioder som det flyter en ström genom får ett spänningsfall VF över sig(likt alla andra dioder). Beroende på vilken typ av LED det är varierar VF från ca.1,6V till ca. 3,5V. Röd,grön och gul runt 2V, blå och vit runt 3V. Om du inte har det exakta värdet ur data bladet räkna med de värden jag angivit och kontrollmät sedan om det stämmer. Stämmer det inte får du räkna om med det uppmätta värdet.
/Håkan