Fixa gammal förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tobe83

Fixa gammal förstärkare

Inlägg av Tobe83 »

Jag har en gammal NAD 7240PE här som börjat bete sig illa. När man sätter igång den med knappen så brusar det och sprakar det väldigt mycket men efter en stund tystnar det. När väl förstärkaren är "varm" så hör man bara ett litet brus när man vrider på högsta volym utan att ha på in-ljudkällan. Efter att man stängt av den på knappen brusar den och sprakar någrasekunder innan den "dör".
Sett att många verkar vara väldigt duktiga på den här typen av problem här. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig komma tillrätta med det här. Eller det kanske bara är att kassera den.

/Tobias
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har själv en gammal NAD och jag har en del problem med den, det knasar och sprakar osv.

Anledningen är att det finns smuts i potentiometra (om det sprakar när man använder dom) och (i mitt fall) oxid i brytare och omkopplare.

Faktisk har jag inte gjort något åt det, den står bara.
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Det brusar inte när man anväder rattar och reglage. Det brusar nästan bara när man slår på och av den ca 10 sekunder, lite längre när man slår på den. Annars brusar det till ibland när den står på som dataljud. känns som att det har med kondensatorerna att göra då det brusar även efter att man slagit av strömmen.

edit:
Bruset är inte direkt tyst utan det knastrar och sprakar rejält.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Om det brusar med samma ljudstyrka oavsett hur volymkontrollen är inställd så borde det väl innebära att det felet inte ligger före denna, dvs ingångsväljare mm.
Låter bruset/knastret lika i båda höger och vänster högtalare så verkar det ju mest logiskt om felet ligger någonstans i strömförsörjningen då den troligtvis är det enda som är gemensamt för höger/vänster kanal.
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Det brusar i båda högtalare men lite mer i den ena. Jag kan inte påverka bruset på något sätt förutom att stänga av högtalarutgångarna. Bruset är detsamma oavsett om jag kör A eller B utgång. Det brus som hörs när den är igång är sånt jag kan leva med då det endast hörs lite lite grann när man har på högsta volym. Det brus som jag inte kan påverka och som jag vill bli av med är knastret/sprakandet när förstärkaren startas eller stängs av
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

För mig som inte är helt insatt i hur sånt här fungerar låter det som att kondensatorerna har med det hela att göra. Att bruset kommer vid upp och urladdning...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Om du ska kassera den så kan du få min adress, finns en bra 'kasseringsrutin' för trasiga kvalitetsförstärkare här :)
Öppna lådan och kolla om någon elektrolytkondensator läckt (brun sörja) eller är svullen ('bullig' topp) .
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Tobe;
Problemet kan ligga i nätdelen, eller i slutstegen. Om möjlighet finns, strömförsörj från annan källa för att kolla nätdelen. En halvtorr elektrolyt i nätdelen eller i slutstegets DC länkar som laddas upp eller ur kan ge upphov till brus som går direkt via slutsteg till högtalarna. Kolla också bleeder motstånd/en om de ser ut att ha varit varma.
Att du inte kan påverka bruset med några kontroller stärker dessa misstankar.
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Bild

Bild

Det här är det enda som jag hittar när jag öppnar den. Det jag menar är det bruna torkade "kletet" runt kondensatorerna

Vet inte om bilderna syns...
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Du menar det som går runt omkretsen på kondensatorerna? Tycker det ser ut som smältlim, elektrolytkondingar brukar spricka i kortändarna, inte mitt på. Det utesluter ju inte att någon är gammal och uttorkad, den ser ju inte purfärsk ut direkt...

Edit: Förresten, vad är det för rödbrunt klägg under den liggande kondensatorn till vänster? Det ser ju lite misstänkt ut.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är långt ifrån alltid som det syns på en konding att den är degraderad eller kass, den behöver inte läcka eller vara svullen.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

En dålig nätbrytare kan ge knaster och sprak en stund efter påslag.Enkelt att kolla.Bara löd på två korta trådar som länkar över nätströmbrytaren(om den är 2-polig,förstås).Prova sedan med att plugga i/dra ur stickkontakten.
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Men ger en dålig nätbrytare knaster efter att man slagit av stereon?
spufuz

Inlägg av spufuz »

har du någon brytare för val mellan A och B högtalarutgång?

Hade vart trevligt att se nån bild på anslutningar och reglage, samt ett kopplingsschema!
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

http://207.228.230.231/info/NAD_7240.pdf

Där är ett produktblad om förstärkaren. Den har A och B utgång men det ger ingen skillnad om jag kör den ena eller den andra.

Har testat nu lite och märker att bruset är borta om jag kopplar bort byglarna och bara använder den som förförstärkare med ett annat slutsteg. Använder jag förstärkaren som slutsteg så är bruset som vanligt.
Skriv svar