Labbaggregat råd sökes

global

Labbaggregat råd sökes

Inlägg av global »

Hej jag är ute efter ett labbaggregat. Med både ställbar ström och spänning
samtidigt. Någon som vet vad man ska titta på och var man kan få ett billigt? Jag köpte för en stund sedan Kjell och Companys 44424 men där måste man välja antingen ställbar volt och inte kunna bestämma strömstyrkan eller tvärt om ställa strömen och inte kunna ställa spänningen. Jag trodde i min enfald att bägge gick att ställa fritt samtidigt.
Någon som vet vad man ska titta på eller har förslag på billiga och förhållandevis bra?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet :)

kanske bygga själv?
fördelen är att det är lättlagat dom gånger man råkat ta sönder den
global

Inlägg av global »

Bygga själv? Helst inte. Men i nödfall ja.

Har du några förslag?

Bäst att jag skriver. Jag har tittat på de projekt som finns på forumet som hastigast för några dagar sedan. Bara så ni inte tror att jag är lat och ignorant.
Om jag ska bygga själv får det nog bli en färdig byggsats i första hand. Det blir fel i nio fall av tio de gånger jag har lött utan färdigt kretskort. Mycket tröttsamt och tidsödande. Ett planerat kvällsjobb brukar sluta med två veckors extra reparationstid.
Senast redigerad av global 4 september 2007, 20:30:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade på denna tråden för ett tag sedan och den verkade så vettig att jag gjorde ett kort, men kom inte längre på grund av en massa elände sedan tidigt i vintras

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=15123
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

såg att det kommit till lite

förstår att det kan vara jobbigt att bygga själv, men jag har brännt tillräckligt med labbagg och nätdelar för att vilja göra något annat än bygga dom själv,
fördelen är att man kan få ungefär vad man själv vill ha och att det är lättlagat
har man byggt det så kan man ju laga det med

troligtvis så är dom dyra bättre men vem tycker sig ha råd med såddanna?

och fördelen med att bygga själv är att man kan lägga till småsaker
som tex fast 5v utgång , eller ha både analogt och digital visning av spänning/ström
eller hur mycket andra saker som helst, har själv några olika labbagg och kommer skuvaa ihop en till innan snar framtid då jag behöver en med lite mera pondus, troligen 2*40V / 50A , oreglerad men variabel
global

Inlägg av global »

Sjutton vad jobbigt. Det får nog bli ett senare projekt. Allt jag egentligen vill ha är ren och fin DC på 4V och 0,2A. Variationen är för ev senare projekt.
Finns det inget enklare sätt?
global

Inlägg av global »

Men tråden tappade lite fokus. Så vad ska man kolla på och var kan man få tag på billiga sådana. Helst nya. Beg jag vet inte.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

CO ?
Kjell ?
global

Inlägg av global »

Jo självklart. Bara man kan ställa in ström och spänning samtidigt. Jag får väl ringa.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

conrad har en del

annars finns ju alltid ebay...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vad menar du? Den där har ju både inställbar spänning och strömbegränsning. Ströminställningen är en strömbegränsning. Annars skulle ju aggregatet vara tvunget att ändra på belastningens resistens, och hur skulle det gå till?
global

Inlägg av global »

kimmen
Jag har ingen aning.
Hursomhelst så ringde jag Kjell och det är som du skriver.
Ha tålamod med mig jag har aldrig använt ett labbaggregat förut. Inte heller har jag någon utbildning, bara självstudier.
Skriv svar