Infästning av kullager

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
nlinus

Infästning av kullager

Inlägg av nlinus »

Sitter och skissar lite på en fräs.
Tänkte göra egna gejdrar, och vagnar med kullager.
Funderar lite på hur jag ska fästa kullagren. Själva vagnen/hållaren fräser/planslipar jag, och det ska sitta tre kullager på varje. Frågan är ju bara hur jag ska fästa kullagren i vagnen. En skruv ger ju inte tillräckligt hög precision vad gäller läget. Ett annat alternativ är att pressa fast lagret på en cpk-pinne. Borde sitta rätt bra, men känns inte helt tryggt.

Någon som har någon idé?

Edit: Så här ser vagnen ut:

Bild

Infästningen mot bordet sitter "överst" och hålen för styrstift och skruvar är alltså skymda i den här vyn. Styrskenan, eller "gejdern" löper mellan de två kullagren till vänster, och mot det till höger. Dessa ska fästas med någon form av styrpinne. Hur jag ska fixera dem har jag inte riktigt tänkt ut. Kanske vanlig gänglåsning räcker. CPK-pinnarna lär ändå måsta pressas in i lagren.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Och när skenan har åkt några tusentals gånger fram å tillbaka på samma ställe, då har du säkerligen ett bra glapp just där, men inte längre bort.
Som du har det, så finns ingen justeringsmöjlighet. Inte ens om du får samma glapp över hela längden kan du justera bort det.

Finns speciella V-lager som brukar användas, men dom har en excentrisk skruv för att kunna justera bort precisionen vid tillverkningen och glappet som alltid uppstår. Det blir även ett litet glapp i kullagret med tiden, som blir lika över hela området även om inte skenan slits.

Sen är din konstruktion väldigt känslig för vinkelfel mellan dom två vänstra lagren. Ett litet fel gör även att allt slits fortare (hävarmsprincipen). Det går nog att fixa till så du får minimalt glapp, men till vilket pris, hmm...

Men prova du, alltid lär man sig nåt. :)
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jo det finns nog diverse svagheter med denna lösning.
Vinkelfel är inget jag oroar mig för. Kan trådgnista hålen om det är så att brotchning inte funkar.

Om jag bara ser till att hålla toleranserna när jag tillverkar prylarna borde glappet inte vara något problem.
Genom att ha långt mellan vagnarna på varje sida borde ett eventuellt glapp pga slitage i skenan och lagren inte ge så stort vinkelfel på bordet och eftersom skenorna och lager är relativt billigt att byta så är det ju enkelt att fräscha upp saker och ting när det blir slitet.
Tanken var förstås inte att bygga en stor maskin, utan något mindre som duger till att fräsa kretskort och andra småprylar någon gång ibland. Det borde denna lösning duga till...?

Självklart skulle jag kunna köpa färdiga styrningar om jag hade en massa pengar, men tänkte att det kunde vara trevligt att prova något eget. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, det går säkert fint så som du har tänkt dig. :D

Annars finns andra konstruktioner än din och linjärstyrningar. Tex så du slipper tänka på fina toleranser vid tillverkningen, du slipper byta ut efter en viss tid (det kommer du iaf aldrig att orka göra) + att det blir mycket billigare, tom än det du gör nu.

Men fortsätt du. Ska bli kul att få se på resultatet.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Jag hade nog satsat på en skruv i alla fall.

då har du möjlighet att justera ifall det blir glapp.

Den blir ju lättare att både montera och tillverka.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp. Ska man behålla den konstruktionen är nog en skruv minst lika bra som nåt annat. Nåt sätt att justera är "ett måste", annars lurar du dig själv.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Eftersom du inte tänkt fräsa så extremt grova sker i den så skulle du kanske konstruera så att du har förspänning med ett par talriktbrickor eller liknande på ett av lagren?
Någon typ av justering är nästan ett måste.
whynot

Inlägg av whynot »

nlinus skrev:Jo det finns nog diverse svagheter med denna lösning.
Vinkelfel är inget jag oroar mig för. Kan trådgnista hålen om det är så att brotchning inte funkar.

Om jag bara ser till att hålla toleranserna när jag tillverkar prylarna borde glappet inte vara något problem.
Genom att ha långt mellan vagnarna på varje sida borde ett eventuellt glapp pga slitage i skenan och lagren inte ge så stort vinkelfel på bordet och eftersom skenorna och lager är relativt billigt att byta så är det ju enkelt att fräscha upp saker och ting när det blir slitet.
Tanken var förstås inte att bygga en stor maskin, utan något mindre som duger till att fräsa kretskort och andra småprylar någon gång ibland. Det borde denna lösning duga till...?

Självklart skulle jag kunna köpa färdiga styrningar om jag hade en massa pengar, men tänkte att det kunde vara trevligt att prova något eget. :)
Du behöver inte göra det så avancerat, men justerbart ska det vara,
gör bara en axel ø10mm med en fläns på som sitter under lagret med ett
nyckeltag, borra sedan ett 6mm hål 0,5 mm förskjutet rakt igenom.
I fästet är det gängat M6 allt det här förutsätter att hålet i lagret är minst
10mm i diameter. Vill Du ha mindre lager kan Du ha mindre skruv, M4 eller
M5 kanske. Det här blir en stadig fastsättning i allafall.
Skriv svar