Magnetventiler

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Lullen

Magnetventiler

Inlägg av Lullen »

Nu är det så att jag har ett gäng magnetventiler som jag skall använda till min drinkblandare, men problemet är att jag vet inte hur jag ska fästa slangen i magnetventilen. Hade varit lätt om man kunde sätta slangen på slanganslutningen men nu är det så att det sitter en pil åt motsatt håll dvs att slanganslutningen är utgång. Så då är frågan hur fäster jag slangen på magnetventilen? och vad är det som gör att det inte går att låta spriten gå åt andra hållet?
Bild
det är en sånn jag har fast en böjd
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En sådanhär (fast, förstås med invändig gänga och för vätska(kolla att eventuella plastdetaljer/gummipackningar tål alkohol bara, antar jag ;) )

Vet inte hur den modellen är konstruerad, men om där inte sitter några backventiler eller liknande *kan* det nog gå att skicka vätska i andra riktningen.

Edit: Ändrat "utvändig" till "invändig"
Lullen

Inlägg av Lullen »

en sånn har jag aldrig sett, vart får man tag på sånna?
peter555

Inlägg av peter555 »

Slangkopplingar borde finnas i vilken järnhandel som helst. En del magnetventiler är servostyrda och då måste flödet gå åt rätt håll, i andra så tätar de bara om trycket ligger på rätt sida.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hör med närmsta välsorterade järnhandel, eller med någon VVS firma/varuhus.

Kolla om gänganslutningen är tum eller mm. (ta med ventilen dit annars om du är osäker)

Edit: peter555 han posta medan jag skrev... :)
Lullen

Inlägg av Lullen »

okej tack så mycket får lov o dra till ahlsells imorrn
Skriv svar