laser diod farligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fesoj_92

laser diod farligt?

Inlägg av fesoj_92 »

tja jag tänkte ta ut en laserdiod från en gammaldators cd läsare, och göra den till en kraftig laserpekare... har sett filmer på youtube och de värkar mkunna bränna sönder det mästa. därför vill ja gärna ha lite säkerhets tipps vid användandet av denna. har hört att vissa prickar från laserdioder kan vara farliga att kolla på även om de är på ett matt föremål...
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Läs den här sidan så kanske du förstår vad som är farligt med laser. http://www.felesmagus.com/pages/lasers-cheap.html

Summan av det hela är att man när man pysslar med laser också kan få massor med IR av väldigt skadliga effekter och eftersom IR sprider sig bredare än det synliga ljuset och dessutom inte med säkerhet tas av dina skyddsglasögon så är det farligt. Sen att du inte kan se det heller gör ju inte det hela enklare.

EDIT: Så som svar på frågan du ställde: Laser är farligt och det bör du definitivt inte leka med om du inte vet vad du pysslar med OCH har rätt skyddsutrustning.
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

fan det som värkade så kul värkar nu bara farligt men tack för svaret annars hadde jag nog inte haft någa ögon kvar :lol:

vet någon vad för ljus som används vid kryo behandlingar i ögonen?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tror inte att det händer så mycket om du tar en diod från en cd-läsare men med all laser så ska du passa dig för att titta i den utan skyddsglasögon och akta dig för reflektioner.
Det finns skyddsglasögon att köpa för ok priser på Ebay men se till att de är för rätt våglängd på lasern.
Det mesta som är värt att veta finns på Sams laser faq:
http://www.laserfaq.org/sam/lasersam.htm

edit. våglängd - färgtabell
http://www.laserfaq.org/sam/laserioi.htm#ioicav2
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Var väl kanske inte meningen att ta lusten ur dig fullständigt men med många liknande projekt (läs: farliga) så brukar trådskaparen vara lite överentusiastisk och man brukar också kunna läsa mellan raderna att de saknar respekt för de potentiellt skadliga delarna.

Läser du bara på om hur det funkar och skaffar rätt sorts skyddsutrustning så bör risken inte vara allt för stor. Verkar som att Sam's Laser FAQ är en utmärkt utgångspunkt. Läs bara på om det du ska experimentera med så att du förstår vad som är farligt och hur du ska undvika det så är det nog ingen fara.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Angående ögonbehandlingar:

Excimer lasers operate at a variety of UV wavelengths (typically between 157 and 351 nm) using a transverse high voltage discharge. They generate high peak power, short duration pulses with energies from millijoules to joules.
While not a new invention, excimer lasers have become popular of late due to their use in laser eye surgery for correcting mild to moderate myopia (nearsightedness) - first PRK (PhotoRefractive Keratectomy) and now the latest and virtually painless LASIK (LASer In situ Keratomileusis). The short UV wavelengths are ideal for reshaping the cornea by ablating its surface and don't penetrate far into the eye thus posing minimal risk to its interior structures (e.g., they can't cause cataracts or damage the retina).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Ge tusan i att leka med osynlig laser!

Skaffa en som syns så är riskerna bra mycket mindre. Klass 2 kan vara lämpligt. De är alltid synliga och är inte farliga om man beter sig normalt och tittar bort eller blundar absolut omedelbart ifall direktljuset träffar ögat.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Håller bara med - Läs gärna på:
http://www2.foi.se/rapp/foir0266.pdf
Den beskriver laser och lasersäkerhet på ett bra och lättfattat sätt.

http://www.lasermet.com/resources/downl ... 040-10.pdf

Är också bra läsning
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Har funderat på samma sak.
Men jag har hört att det måste vara en diod från en DVD brännare gjärna 16x eller snabbare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en sådan från en lite äldre DVD brännare och denna är speccad som 200mW 795nm IR vilket gör den farligare då man ju inte kan se ljuset ifrån och reagera därefter. Jag kan ge en liten uppfattning av hur pass kraftig IR-strålning den kunde ge ifrån sig när den bara var inställd på ca 60mW. Jag hade satt en bit lite tjockare ogenomskinligt vanligt vitt papper runt om hela dioden så att det inte skulle komma ut något IR-ljus ifrån den och utan kameran så var det förstås helt kolsvart i hela rummet och från papperet. När jag däremot tittade genom kameran så lyste hela papperet och en bit av bordet upp som om det suttit en 1W vit lysdiod under där istället och detta var ändå inte på full effekt. Man kan med lätthet få en skada under bara en sekunds oaktsamhet om man inte vet exakt vad man gör när man håller på med högeffektslarar för detta är absolut inga leksaker.

Kom på att jag hade en bild på detta:

IR-laser ljus

Dioden ligger i ett lite tjockare papper på bilden som täcker hela dioden runt om och inget ljus kunde komma igenom och dioden är riktad till vänster lite snett upp. Men IR av denna styrka kunde visst gå igenom och den är som sagt ändå inte på full effekt här. Det hela är på ett bord och lite saker syns ovan och det som syns svagt bågformat nere till höger är stolsryggen på en stol. Bilden är suddig för att kamerans fokus får fnatt när inte IR-filtret är där men bilden är inte förstärkt eller något jag har bara ändrat storleken på den.
Senast redigerad av Henry 3 september 2007, 23:26:48, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Tyvärr kan jag inte verifiera din målande beskrivning eftersom inte länken fungerar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visste det var en grej till jag skulle fixa innan jag postade det. :) Det fungerar nu.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Man skall också ha klart för sig att färgade (grön) eller vita plastploppar/skyddlock etc. till optofiber och dess uttag är tämligen genomskinliga för IR-laser (typ 1310/1550 nm)

i digital utrustning som switchar och routrar med optisk interface så har man ett skyddsbeteende med mycket korta pulser eller svagare nivå på utgången till man har 'hittat' andra ändan och utbytt protokoll innan man bränner på, då dessa kan vara på 100 - 200 mW - även CD/DVD-brännare har sådant betende att allt måste stämman med skivan identifierad etc. innan lasern slås på med full styrka - dock kan det bli fel på logiken - hade en som brände bokstavligen diken i DVD-r skiva så fort den åkte in i spelaren - och skrotade tom. köpeskivor så att de inte gicka att spela på någon spelare alls efteråt och med synligt spår i plasten även där...
peter555

Inlägg av peter555 »

Har en 1 W IR-laser, den går utmärkt att skriva med på en plastskiva. Naturligtvis har jag OD7 glasögonen på när jag labbar med den.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

1W IR-laser är otrevliga saker.... Fast 50W Co2 laser är inte heller att leka med (eller just det det är om man är mycket försiktig...)
Skriv svar