Studiehjälp: Likströmsmotorer (Serie, shunt och compound)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Decamber

Studiehjälp: Likströmsmotorer (Serie, shunt och compound)

Inlägg av Decamber »

Eftersom jag är ny på detta forum vet jag inte vad attityden är mot frågor av karaktären studiehjälp. Ni får gärna huta åt mig om det inte lämpas; i så fall ber jag ödmjukt om ursäkt.

Så här är det. Jag pluggar en elektroteknisk KY-utbildning och har tillgång till en lärare att ringa vid frågor. Dock går denne inte att nå idag och därför tänkte jag se om någon på Svenska Elektronikforumet kunde bistå med svar istället.

Jag läser för tillfället om likströmsmaskiner och uppmanas i en uppgift att förklara skillnaden i hastighetskarakteristik för seriekopplade, shuntkopplade resp. compoundmotorer. För den sistnämnde ska jag även "visa hastighetskarakteristiken vid både med- och motmagnetisering samt bifoga förklaringar". Har jag förstått följande rätt:

1. En seriemotors hastighet beror på motorns belastning och minskar då denna blir större. På tomgång löper hastigheten iväg så pass att lager kan gå sönder eller åstadkomma ännu större skador. Då belastningsstömmen varierar, varieras även motorns hastighet. Denna motortyp har högt vridmoment vid start och kan således starta med inkopplad belastning.

2. En shuntmotors hastighet minskar något när en belastning kopplas på, på grund av emk. Det är svårt att starta denna motor med belastning, därför använder man ett s k "pådrag". Det är lätt att reglera motorns hastighet - antingen via att ändra polspänning, fältström eller rotorkretsens resistans. När motorn går med belastning, bibehåller den inställd hastighet även då belastningsströmmen varierar.

3. En compoundmotor startar, likt seriemotorn, med högt vridmoment samtidigt som den behåller hastigheten då belastningen varierar - precis som shuntmotorn. Den kombinerar alltså seriemotorns egenskaper med shuntmotorn.