Ojordade apparater, dohh!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan.o
EF Sponsor

Ojordade apparater, dohh!

Inlägg av Johan.o »

Nu tror jag att jag förstår..

Har kört sönder ett 4st OP-förstärkare på på senaste tiden,
har inte varit så många att jag höjt på ögonbrynen.

Men i varje fall, idag när jag kopplade in en helt ny komperator, så funkade den bra, men dog direkt där jag även hängde på min oscilloskopsprob.

Mätte då upp med multimeter: 10V AC mellan oscilloskopets jord och nätaggregatets nolla (Som matar kretsen).
Testade att koppla in min skarv för att koppla loss oscilloskopets
jord, då hade vi hela trevliga 60V AC, normalt så har jag som vana kört
oscilloskopet ojordat, vilket helt uppenbart är mycket korkat!

Mina nätaggregat (2st) är skolbyggen, och ojordade.
Tydligen så är det så pass mycket kapacativ koppling i trafon så det blir såhär. Usch.. ojordade nätanslutna instrument är nog det värsta som finns.. Provisoriskt kör jag med en kabel från nätaggregatens nolla till skyddsjord nu. Det sjuka är att dessa har jag haft i 5år, men jag har alltid haft som vana att ansluta en jord-klämma till labbplattan, vilket har räddat mig många gånger. Men det är sjukt att inte mer saker har brunnit upp..
Har alltid varit noga med ESD-jordning på lödkolv, antistatmatta etc..
Men så hela tiden mina nätaggregat puttat ut hemsk 50Hz!

En varning till er andra, kolla upp hur ni har det med era potentialer, och undvik att köra oscilloskop ojordat.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Har haft samma problem med switchade nätdelar på kabel, man skulle kunna se de som en kondensatordelningn där hälften av nätspänningen hamnar på utpinnarna. Tillräcklig latch-up för förstöra programmerare, serieportar och random komponent i bygget.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tycker inte om att ha oscilloscopet jordat eftersom man kan få problem med jordströmmar, det kan också vara mycket obehagligt att mäta på nätspänning. Jag har en fulltrafo som scopet är kopplat till. jag har aldrig haft problem med några oönskade strömmar mellan oscilloscopejorden och annat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Johan.o:
Ansluter man alla apparater till grenuttag så de delar samma jord så slipper man sånahär problem. Grenuttagets jordade stickpropp behöver inte ens vara anslutet till jordat uttag.

Det enda jordade uttag som finns i min lägenhet är till fläkten över spisen. (Det finns iofs ett jordat uttag bakom kylskåpet, men jag kan inte dra ut kylskåpet pga ett väldigt dumt placerat element....) Mellan mina "nollor" på apparaterna har jag 0,01V. Det blir 0,04V om jag tar i ett chassi. :)

Under de 21 år jag hållit på med elektronik så har jag bara förstört en handfull komponenter. De första pga för hög värme vid lödning, en pga fel datablad och en OP för några månader sedan pga slarv. (Råkade koppla -12V til V+ och 12V till V- :roll: Så går det när man har för många nätagg kopplade till samma labbplatta...) :D

Hela tiden har jag använt samma princip med en gemensam jord, så man kan nog lugnt säga att det fungerar bra. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har jordat vid labbplatsen, finns både jordade uttag och jord via ett antal spett i backen utanför fönstret,

har lite udda lösning på matningen till labbprylarna

några går på vanlig 230v, stora klabbaggregatet med vridtrafo och 40v/10A klabbagg, lödkolvar och lampor

all elektronik går via en magnetstabilisator
förutom skopet och labbdatorn som går via var sin störskyddstransformator med icke genomgående jord

all spänning går via ett egenbyggt kraftig nätfilter med

skall bygga om allt så man tar allt via en sinusväxelriktare, så man är helt bortkopplad från nätet och har många timmars avbrottsfri kraft :D
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Nä visst, att ha det jordat är mätmässigt inte så roligt alla gånger.
Så jag funderar på att också köpa en isolationstrafo.
Så kan man ha en egen liten "jordö" åt scopet, möjligtvis även åt spänningsaggregaten.

Grym: Hur har du gjort med oscilloskopets och datorns jord?
Kör man med isolationstrafo kan man ju alltid koppla den till
sin egen "nolla" på sekundären av trafon.. Så man slipper att nätfiltret
lägger halva nätspänningen på chassit.

Magnetstabilisator, vad är det?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom störskyddstraforna hadde 2*115v på sekundersidan, så jorden är i mittuttaget, för att hindra esd så sitter där ett högohmigt motstånd till jord på inkommande 50MΩ och ska klara 5000v

magnetstabb är en specialform av transformator som ger konstant spänning ut även om inkommande spännig varierar + - 30% och har bra stördämpning och en liten energireserv, ca 20 mS

jag är faktiskt inte helt säker på hur dom fungerar, men en magnetisk shunt , och kondesatorer i resonanskrets är grunden i det hela

ta en titt på elfa , 69-705-37
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ahhaa.. Lite dum fråga från mig där, spelar inte så stor roll eftersom den ändå är helt isolerad..

Sitter och funderar över hurvida man skulle linda om sekundären på mindre transformator, för att få 1:1 230V, skulle duga fint med med några mindre för
att bara driva nätaggregat, oscilloskop separat.
För Elfa verkar bara sälja riktigt fläskiga.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du bör väl åtminstone ha några 100 VA, själv har jag 1kVA trafo för de små labbarna och en 10kVA för de stora prylarna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

10kva ? :shock:

man kanske borde skaffa en sådan
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag sprang på några såna som jag var tvungen att släpa hem. De är trevliga att ha när man labbar med lite större frekvensstyrningar.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

100VA bör ju duga till oscilloskopet..

1KVA, 10KVA: Gissar att du har mjukstart på dom? :)
peter555

Inlägg av peter555 »

I kVA trafon är en toroid så den drar en del vid start men säkringen brukar hålla. Den andra är en 3-fas trafo dock ingen mjukstart, men det sitter 16 A säkringar där så de brukar klara sig.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

JimmyAndersson:

Tja, när det är nätaggregat med Ojordad stickpropp så spelar det ingen större roll om man ansluter till ett jordat uttag.

Det är ej heller säkert att aggregatens utspänning har sin nolla ansluten till skydds-jorden, utan det brukar mestadels bara vara chassit som är jordat.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Inte undra på att mätteknik är bland det svåraste som finns. Väldigt mycket kombinationer kan förekomma som det gäller att hålla koll på. Men grunden är nog att ha riktigt jordat. Sedan i vissa fall "isolationstrafo" på mätobjektet och i vissa fall isolation på oscilloskopet.
En sak som ni inte har nämnt är att använda diffprobe för att mäta i flytande kretsar. I vissa fall duger det t.o.m. att göra en diffmätning med vanliga probar. I många fall skulle det lösa problemet. Men det viktiga är att hålla koll på var man har skyddsjord och signaljord och sedan anpassa sig efter den situationen. Det finns inget som alltid är rätt.
Skriv svar