Utbilda sig till Elektriker / Skaffa certifikat
Utbilda sig till Elektriker / Skaffa certifikat
Någon som vet om man som vuxen kan utbilda sig / skaffa ett certifikat för att kunna få göra installationer hemma?
Läser elektroteknik men den skilljer sig ganska mycket från elprogrammet från gymnasiet.
Ratt göra några extra kurser?
Vet att man kan läsa kurser privat men det kostar multum.
Läser elektroteknik men den skilljer sig ganska mycket från elprogrammet från gymnasiet.
Ratt göra några extra kurser?
Vet att man kan läsa kurser privat men det kostar multum.
Innan man kan få behörighet för egna installationer tror jag att man måste ha jobbat som elektriker-lärling minst ett år. Tjejens bror har gått utbildningen och jobbar nu som "lärling" för att efter ett bra tag, tror det är 1år, kanske 3 år(!) få eget certifikat...
Tills man har fått dett cert, kan man få installera på någon annans licens(godkänd elektriker förståss) men bara som anställd. Tror också det är så att man måste jobba på samma ställe under denna tid innan man kan bli godkänd (har för mig att det var ett fackligt krav).
Kan kolla med tjejens brorsa vad som gäller, han har ju reglementet färskt i huvudet
/PeterH
Tills man har fått dett cert, kan man få installera på någon annans licens(godkänd elektriker förståss) men bara som anställd. Tror också det är så att man måste jobba på samma ställe under denna tid innan man kan bli godkänd (har för mig att det var ett fackligt krav).
Kan kolla med tjejens brorsa vad som gäller, han har ju reglementet färskt i huvudet

/PeterH
- prototypen
Snickarn får snickra hur mycket som helst, den ende som jagar honom är skattmasen. Rasar huset ihop kan det kanske falla under allmänt åtal. Elektrikern som jobbar på firma har i regel inte egen behörighet, han jobbar under en annans behörighet, denne stackare får på sin höjd byta strömbrytare och vägguttag hemma hos sig själv. När elektrikern har jobbat sina år (3-5år) kan han gå en behörighetskurs och få egen behörighet, kan starta eget och anställa folk.
Nuvarande regler har jag ingen kläm på men för några år sedan så var utbildningen längre för att bli leg elektriker än leg läkare, klart dystert för tre faser, nolla och skyddsjord.
Prototypen
Nuvarande regler har jag ingen kläm på men för några år sedan så var utbildningen längre för att bli leg elektriker än leg läkare, klart dystert för tre faser, nolla och skyddsjord.
Prototypen
- prototypen
-
Vad du gör åt dig själv som snickare är det svårt att lägga sig i. Tänk om en kock inte fick laga mat till sig själv hemma. Elektrikern däremot har bestämmelser för vad han får göra enligt behörigheten (hemma eller på jobbet gäller samma sak). Står någon annan för behörigheten har den ett ansvar, därav kravet på anställning, men även ansvarsbiten med försäkringar regleras via anställning.danei skrev:Men nej en snickare får inte snickra hemma. Men snickaren granne som är bilmek får snickra hos snickaren mot att snickaren fixar bilmekens bil. Inte för att någon bryr sig, men vad jag vet så är reglerna sådana.
Skatteverket ser inte med blida ögon på så kallat arbetsbyte. Utan det räknas som arbete som du ska skatta för. Jag har även för mig att det var någonstans som de boende i en bostadsförening skottade snö + en massa andra saker där skatteverket ville beskatta det de hade tjänat på att hålla hyrorna lägre. Vet dock inte hur det gick i det fallet, men i fall där ett fåtal i föreningen får sänkning ska det skattas.