Utbilda sig till Elektriker / Skaffa certifikat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Utbilda sig till Elektriker / Skaffa certifikat

Inlägg av arte »

Någon som vet om man som vuxen kan utbilda sig / skaffa ett certifikat för att kunna få göra installationer hemma?

Läser elektroteknik men den skilljer sig ganska mycket från elprogrammet från gymnasiet.

Ratt göra några extra kurser?
Vet att man kan läsa kurser privat men det kostar multum.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan gå. Jag skulle ha läst en sommar kurs för att komplettera för elbehörighet. Men läraren blev sjuk. Så kolla vad det finns för kurser.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

börja med att ta en titt hos elsäkerhetsverket och se vilken behörighet du tycker du behöver kanske du klarar dig med bb1
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag vet att förr i tiden kunde e:are på LTH lästa kompletterande kurser för att få elbehörighet. Så det är nog inte helt omöjligt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Innan man kan få behörighet för egna installationer tror jag att man måste ha jobbat som elektriker-lärling minst ett år. Tjejens bror har gått utbildningen och jobbar nu som "lärling" för att efter ett bra tag, tror det är 1år, kanske 3 år(!) få eget certifikat...

Tills man har fått dett cert, kan man få installera på någon annans licens(godkänd elektriker förståss) men bara som anställd. Tror också det är så att man måste jobba på samma ställe under denna tid innan man kan bli godkänd (har för mig att det var ett fackligt krav).

Kan kolla med tjejens brorsa vad som gäller, han har ju reglementet färskt i huvudet :D

/PeterH
Muppis

Inlägg av Muppis »

Jag är elektrikerlärling nu, man ska gå som lärling i tre år innan man blir fullbetald. Normalt arbetar man under någon annan som har allmän behörighet. Vill man ha allmän behörighet måste man vara fullbetald i fem år, och gå en kurs. Det är iaf så jag uppfattade det i skolan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur länge det är beror på vilken utbildning man har. Man får dessutom bara göra installationer via en firma. Så även om man har behörigheten får man inte göra installationer hemma. Men en snickare får ju inte snickra hemma utan att skatta för det heller.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En snickare får både snickra hemma och hos grannen utan att skatta så länge han inte tar betalt! En elektriker med egen behörighet kan väl starta eget 8)

/PeterH
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst kan man starta eget. Men då är det ju via en firma. Men nej en snickare får inte snickra hemma. Men snickaren granne som är bilmek får snickra hos snickaren mot att snickaren fixar bilmekens bil. Inte för att någon bryr sig, men vad jag vet så är reglerna sådana.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Så du menar på fullt allvar att det skulle finnas en regel som i så fall säger att en bilmek inte får byta olja på sin egen bil, på sin fritid när han inte jobbar! HA -säger jag! På måndag blir det ett samtal till skattmasen :twisted: (jag blev nyfiken)

/PeterH
larsson

Inlägg av larsson »

> Men nej en snickare får inte snickra hemma

Kan det verkligen vara sant? I vilket lagrum regleras detta?

Analogt skulle en städare vara tvungen att ha det skitigt hemma, och en kock får inte laga mat..? Eller vad särskiljer just snickaren från övriga yrkesgrupper?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Snickarn får snickra hur mycket som helst, den ende som jagar honom är skattmasen. Rasar huset ihop kan det kanske falla under allmänt åtal. Elektrikern som jobbar på firma har i regel inte egen behörighet, han jobbar under en annans behörighet, denne stackare får på sin höjd byta strömbrytare och vägguttag hemma hos sig själv. När elektrikern har jobbat sina år (3-5år) kan han gå en behörighetskurs och få egen behörighet, kan starta eget och anställa folk.

Nuvarande regler har jag ingen kläm på men för några år sedan så var utbildningen längre för att bli leg elektriker än leg läkare, klart dystert för tre faser, nolla och skyddsjord.

Prototypen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kommer inte ihåg det helt korrekt, men som aktiv elektriker ska du ha tillstånd eller anmäla sig till det elbolag som man gör arbetet i, eller det elbolaget som leverarar elen, + försäkring

ska kolla det med den som har behörigheten på firman
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har också dålig kläm på detta men det har varit så att behörigheten bara gällde inom de nätägare som man sökt behörighet hos (man kunde söka hos flera). Numera tror jag att behörigheten gäller hela landet.

Prototypen
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

danei skrev:Men nej en snickare får inte snickra hemma. Men snickaren granne som är bilmek får snickra hos snickaren mot att snickaren fixar bilmekens bil. Inte för att någon bryr sig, men vad jag vet så är reglerna sådana.
Vad du gör åt dig själv som snickare är det svårt att lägga sig i. Tänk om en kock inte fick laga mat till sig själv hemma. Elektrikern däremot har bestämmelser för vad han får göra enligt behörigheten (hemma eller på jobbet gäller samma sak). Står någon annan för behörigheten har den ett ansvar, därav kravet på anställning, men även ansvarsbiten med försäkringar regleras via anställning.
Skatteverket ser inte med blida ögon på så kallat arbetsbyte. Utan det räknas som arbete som du ska skatta för. Jag har även för mig att det var någonstans som de boende i en bostadsförening skottade snö + en massa andra saker där skatteverket ville beskatta det de hade tjänat på att hålla hyrorna lägre. Vet dock inte hur det gick i det fallet, men i fall där ett fåtal i föreningen får sänkning ska det skattas.
Skriv svar