Elektriker-funderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Elektriker-funderingar

Inlägg av Limen »

Jo såhär ligger det till: Jag och tjejen håller på att flytta in i ny lägenhet och jag har lyckats abbonera(stavning?) en skrub att förlägga mitt labb/hobbyrum i. Dock märkte jag igår att det inte finns något eluttag i rummet. Men el till belysning finns draget. Så jag tänker nu gå på med en kabel på belysningsmatningen (finns ett lock i väggen) (tyvär blir det efter brytaren, tror inte jag kommer åt matningen innan brytaren).
Min egentliga fråga är då; hur mycket får jag göra själv? Kan jag sätta upp allt och dra kabel fram till locket i väggen, och sen får en elektriker inspektera och skruva på toppklämmorna? Vad kan en elektriker ta för att göra detta? Tar ju max 5-10 minuter.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Du får ju inte göra något "koppleri" själv, om du får skruva upp uttag och spika kabel beror nog lite på elfirman du anlitar. Jag är inte behörig men gör allt liknande själv och sedan kommer elfirman bara och kollar i någon dosa och "godkänner" och jag får då en faktura på en timma lite då och då... Men då känner jag och elektrikerna varandra väldigt väl.

En elektriker kommer nog att fundera både en och två gånger innan han kopplar ett uttag efter en brytare som redan går till belysningen... Men är det en dosa i rummet så brukar matningen komma dit och sedan går det ett rör till brytaren. Alternativt så drar elektrikern en extra fas-kabel tillbaka i röret ner till brytaren och lägger den på obruten fas före brytaren. Man brukar inte bryta eluttag...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Nej det har du ju rätt i, matninge borde ju gå _via_ dosan till brytaren. Tänkte aldrig så långt :) Hade det varit ett hus som jag ägt så hade jag kopplat själv, men nu är det i en hyresrätt så då är det bäst att det blir "korrekt" utfört.

Edit> En andra fundering: När övergår en installation till "fast"? Får jag sätta upp ett vägguttag och sätta en stickpropp i andra änden och plugga i ett befintligt uttag?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Är inte 100% på hur det är där men jag har för mig att så länge det är stickpropp i änden så är det ok. MEN du får inte gå in med "mjuk" kabel i ett eluttag, spika fast den och sedan till stickpropp. Du får inte heller ansluta enkeltrådig installationskabel i stickpropp.
Dock borde du kunna göra såhär.

[Nytt ELUTTAG]----spikad EKK----[DOSA][Dragavlastning]----gummikabel----[STICKPROPP]

Inte helt säker på att det är 100% enligt regelboken och det är rätt onödigt men så har jag gjort på något ställe när jag var yngre och elektrikern tyckte det var ok... :-P
Prata med en elfirma och fråga om du kan dra kabeln själv är nog det bästa...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Jo det är väl säkrast. Undrar om hyresvärden har "kopplingsschema" över lägenheten. Belysningen lär ju inte ha en egen säkring så bäst att kolla upp vad den delar med. Lägenheten är ganska gammal också så ännu en risk kan vara att allt är avsäkrat med 6A.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om elmateriel skruvas/spikas/limmas fast i byggnaden eller delar därav är det fast installation, vara sig du kan jacka ur det eller inte.

Självklart är det en tolkning om man kan tillåta sig att montera en fördelardosa vid arbetsbänken, i ungarnas rum har jag gjort det med velcro och det fungerar strålande. Jag har också dragit en jordkabel till mitt arbetsrum i källaren, är inte helt färdig än, jag har bytt alla brytare i huset, installerat ett par uttag .... men jag vet vad jag gör och det är mitt eget hus.

Faktisk var det farligare innan jag bytte brytarna, den förra "elektrikern" var en klant som klippta av kardeler om det var 2 ledare som skulle samlas under samma skruv, andra ställen satt det 2-3 kardelar fast, resten spretade osv.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men en spikad EKK räknas som fast installation, likaså räknas ett fastskruvat vägguttag som fast installation.

Och fasta installationer får man inte göra som obehörig.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Om man sätter upp kabeln med tejp, häftmassa eller tuggummi då? :D Finns det någon tydlig gräns?

Edit > Och vad gäller om man spikar upp en köpt förlängningskabel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du jackar in en kontakt i ett uttag och sedan häftar fast ledningen med endera av de valda alternativ är det OK. Men om den går till en fördelardosa som du skruvar fast på väggen är det fast installation men om den hänger på en skruv i ett "nyckelhåls-hål" (t.ex.) är det inte fast installation.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Märkliga regler. Så om jag sätter fast ett vägguttag med häftmassa så tycker dom det är okej, men skruvar jag det i väggen får jag på picken.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skillnaden är väl när man behöver verktyg för att få loss det, med häftmassa kommer det ju att ramla av förr eller senare.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Tycker att tipset att först prata med en elektriker var det bästa, troligen kan
dom (om dom tycker du är kunnig nog) tipsa om vad du skall tänka på o.s.v
samt inspektera lite snabbt när det är klart. Dom är ju människor dom med
inga paragrafryttare till byråkrater, men det är klart tycker dom att du inte
verkar kapabel / alt har lite jobb så kanske dom tycker du ska låta en fackman
göra det men å andra sidan har ju ingen dött av att fråga (än).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag bör väl flika in att jag har jobbat kortare tid som industrielektriker på bl.a. Barsebäck kraftverk och Iggesund Pappersbruk men jag har ingen behörighet.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Jag ska kontakta hyresvärden till att börja med och sedan auktoriserad elektriker. Får hoppas att jag råkar på en medgörlig sådan :) Kanske finns någon här på skolan (kau) som kan hjälpa till mot ett svart peng :) Tyvär får jag inte min egen behörighet än på ett år, men planerar iaf att ta den kursen nästa år. Vore skönt att slipa sånt här i framtiden.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det borde vara helt okej (och dessutom ganska bra i ett hobbyrum) om du helt enkelt skruvar upp en förgreningsdosa med exempelvis inbyggd jordefelsbrytare (en sån avlång typ med "fästöron" på sidorna) så får du inte bara fler uttag utan också endast en stickkontakt att stoppa i väggen...

/PeterH
Skriv svar