Nixie V3 (ännu en nixieklocka...) [slutfört]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
behr

Nixie V3 (ännu en nixieklocka...) [slutfört]

Inlägg av behr »

I brist på konstruktiv sysselsättning har jag bestämmt mig för att bygga en nixieklocka. Det må vara föga orginellt, men det brukar inte hindra mig...

Nu har jag byggt två nixieklockor tidigare. I brist på fantasi kan vi kalla dom:
Nixie V1: http://behr.h1x.com/nixie_v1.jpg
Nixie V2: http://behr.h1x.com/nixie_v2.jpg

Mycket överaskande ska nästa heta Nixie V3.

Klockan ska få ryska IN-18 rör. Dom har fina stora siffror och plan topp till skillnad från många av dom mindre rören. Dom är lite kostsamma tyvärr, pröjsade ca 1200kr för 6st... Klockan ska bara visa timmar och minuter.

Rören ska inte drivas muliplexerat (?), utan 10 transistorer per rör. Klockan ska med 12V dc som omvandlas till 200V (eller så) för rören av en liten flybackomvanlare på kortet. Kodtickandet står en PIC16LF818 för. Picen kör realtidsklocka, switchregulator och allt annat, komplett med batteribackup. Klocken styrs antingen av en enkel kristall, tcxo (DS32kHz) eller via en ingång för GPS eller DCF77 mottagare. Den ska ha en ljussensor för att sänka strömmen när det är mörkt samt en liten tempgivare så inget överhettas om solen ligger på.

Kortet är ritat och beställt. Det blev 180x50mm med ytmonterat på båda sidorna. Så här ser det ut i digitalt format:
Bild
http://behr.h1x.com/nixie_v3_01_f.png

Nu är det bara att vänta på att paketen ska dyka upp och hoppas att jag inte missat något :)
Senast redigerad av behr 23 december 2007, 18:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Snygga klockor. Den första (V1) använder rör som ser väldigt bekanta ut... IN-18 möjligtvis? Kul att det finns fler som uppskattar dessa antika skönheter.

Jag kan bjuda på mina byggen som har tidigare vart uppe på detta ställe:

http://web.comhem.se/illuwatar/Tube/Nix ... nixie.html

Den stora klockan använder en AVR som styrenhet och en rad med latchar för att få till en "halv" multiplex. För att spara utgångar från MCU'n multiplexar jag in BCD-kod i latcharna som i sin tur direktdriver rören.
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

det är in-18 i den första klockan med, den andra är in-14. men efter in-18 känndes det inte rätt att använda dom mindre rören, så nu blir det stora klockor igen :)

jag använder 74hc595 shiftregister för att göra alla mina 40 utgångar. upptäckte sen att det fanns MCUer som hade tillräckligt med io inbyggt för nästan inga pengar alls... men många ic-kretsar ser alltid fräckt ut :)

vad driver du dina in-18 på för ström? i databladen står det att dom ska ha rätt mycket ström, 4-7mA dc :shock:. körde på lite under 2mA och dom lyser ordentligt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Jag tycker att Nixie projekten är jävligt coola... :tumupp:

Dels för att jag gillar klockor... 8)
Men framför allt så är det ett projekt där folk som inte är så elektronik intresserade oxå kan se, förstå och uppskatta.
Vissa förstår inte varför man blir överlycklig när man lyckas få en LED att blinka som man vill eller liknande... :) Assembler kod är ju något som vi tycker är roligt!

Det var en himla skillnad på IN-14 och IN-18 rören, var har du köpt dina IN-18?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Mina kommer från http://www.die-wuestens.de/eindex.htm, fast han har ökat priserna på IN-18 betydligt sedan jag köpte mina. Vad jag minns så gav jag ungefär 600:- för set med sex rör. Det kanske börjar bli brist på dessa skönheter?

Det var ett tag jag byggde klockan, så jag kommer inte ihåg det exakta värdet. Dock ligger det inom specarna för röret. Varje segment har i alla fall sin egna styrtransistor, så rören är direktdrivna utan multiplexing. Direktstyrning från MCU'n i mitt fall hade inte gått - bara 60 anslutningar för rören (jag visar även datum, så det går inte att snåla på tiotals-timmen), sedan ett antal anslutningar för LED's och knappar (fixade ett litet speciellt styrsätt för att kunna ställa klockan). Därför använder jag latchar och BCD-avkodare i diskret logik (i dag kanske jag hade klämt in en FPGA i stället för ett 10-tal 74-kretsar).
swirve

Inlägg av swirve »

Efter att ha köpt lite in-14 rör av behr ska även jag försöka mig på detta med nixie-klocka :)
Dock finns ett litet aber, det här med att programmera PIC är inget jag grejjar än så därför letar jag efter ett "färdigt" koncept där jag kan hitta schema och programvara till en PIC. (har tillgång så ja kan programmera PIC:en)
Nån som har nån idé??
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Jag köpte mina rör från nån ryss på ebay. För ett år sen gav jag ca 1000kr för rör och socklar så priserna är på väg upp :/

swirve, min V1 klocka kan du bygga utifrån. kan lägga upp eaglefiler på korten samt koden till picen. korten har några ytmonterade komponenter, men det mesta är stora grejor. dock använder den 74141 kretsar för att driva rören och dom kan man inte direkt köpa på elfa... koden kommer att behöva lite justeringar som alltid, så viss assemblerkunskap behövs.

EDIT:
swirve -->

http://behr.h1x.com/nixie_v1.rar

Här är ritning och kretskort för min första nixieklocka. Det är nästan så enkelt man kan göra dom. Den har ingen batteribackup tex. Rören ansluts med trådar till socklarna. I koden finns en lookuptable för att mappa om drivarnas siffror så man inte behöver se till att rätt siffra går till rätt utgång.

Saker som måste kollas extra:
- Symbolen för modfetdrivaren är felritad (vcc/gnd är växlade, kontrollera mot datablad)
- Dioden i boostomvandlaren måste vara en bättre diod än angivet. Använd en så snabb to-220 switchdiod som möjligt.

Det är fritt fram för vem som helt att göra vad dom vill med korten och koden.

Det här är alltså inte den klockan jag bygger nu utan ett gammalt projekt. Om någon är intresserad kommer jag kanske att släppa ritningar och kod till den nya när den funkar.
Användarvisningsbild
behr

Korten har kommit

Inlägg av behr »

Idag hittade jag ett paket från fedex på min stol som innehåll kretskorten! (edit: paketet alltså, inte stolen) På posten fann jag några nixierör med. Nu är det bara lite komponenter som saknas.

Kretskorten:
Bild
stor: http://behr.h1x.com/nixie_v3_02_f.jpg
tyvärr blev det lite för lite soldermask runt två dioder så jordplanet kommer fram. kommer att bli pilligt att se till att det inte kommer tenn över den :/

Nixierör med kontakthylsor så man kan ta loss rören:
Bild
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Snygga kort!

Vart beställer du dem?
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Håller med och undrar som RasmusB. Och vad kostar det?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Vad krävs det för program?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Purre:Eagle? Eller är det MPLAB du tänker på?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

v-g ingen aning. Var bara okända filändelser för min dator i rar-filen så när som på asm-filen som funkar tillsammans med Notepad :) Tänkte i första hand på schemana dock.
swirve

Inlägg av swirve »

Jäklar vilka fina kort!! Följer ditt bygge med avund! Hoppas jag får ihop mitt :P
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Purre skrev:v-g ingen aning. Var bara okända filändelser för min dator i rar-filen så när som på asm-filen som funkar tillsammans med Notepad :) Tänkte i första hand på schemana dock.
Det är eagle-filer. (.brd, .sch)

Resten tror jag är projektfiler från mplab, men jag är inte 100% säker då jag inte testat...
Skriv svar