Har Hyperterminaln och Docklight olika syn på 9600,N,8,1?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Pjoms
EF Sponsor

Har Hyperterminaln och Docklight olika syn på 9600,N,8,1?

Inlägg av Pjoms »

Jag har PIC18F252 där jag kör både USART:en och en bit-bangad port i 9600,N,8,1 via var sin MAX3232.

Trafiken plockar jag nu under labbandet in i PC:n, och har tidigare bara kört med Hyperterminalen, utan några problem alls.
För att få lite bättre koll testade jag Docklight, men döm om min förvåning när Docklight inte tar emot ett tecken från min bit-bangade serieport! Däremot så uppfattar PIC:en trafik som skickas *från* Docklight utan problem.
USART-porten uppfattas av Docklight.
Växlar jag över till Hyperterminalen så funkar det att skicka & ta emot åt alla håll! Samma port i PC:n, samma kablar, det enda jag gör är att shifta terminalprogram...

Det känns ju som att det skulle vara nå'n form av timing-fel på bit-bang-porten, men då borde den inte uppfattas av Hyperterminalen heller.
Bit-bang-rutinen är en färdig funktion (PicBasic Pro-kommandot Debug/DebugIn)".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan kanske vara att handskakningssignalerna står fel för att Docklight ska ta dom. Kolla om man kan stänga av hårdvara handskakning.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Man kan, och jag har stängt handskakningen.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Provade igår att sätta en laptop med Docklight mellan PIC och PC för att logga, och denna plockar all trafik åt båda hållen, d.v.s. den på laptopen tog emot datan som inte Docklight på PC:n gjorde, men med Hyperterminal funkade det bra...

Tilläggas bör även att jag anväde moderkortets inbyggda COM1 på PC:n

Testade idag att installera en USB-RS232 på PC:n, och på den nya porten funkar det! Provar sedan att byta tillbaka till gamla COM1, och då funkar den också!
Håhå-jajaa... Vad ska man säga... Datorernas underbara värld! :roll:
Skriv svar