Power Transistor går sönder hela tiden..

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mcdanne82
EF Sponsor

Power Transistor går sönder hela tiden..

Inlägg av mcdanne82 »

Har byggt en krets som skall användas för dimmerstyrning av några 12V lampor på 1w styck. Varje lampa får en egen styrkrets.

Dimmer funktionen fungerar bra med hårdvaru PWM från en PIC 12F683 men har ett "litet" problem och det är att rätt som det är så slutar transistorn fungera och även om man kopplar ur styrsignalen till den i det läget så lyser lampan ungefär på halvfart ändå.
Den slutar du helt att reagera på insignalen och blir tokvarm.
Pulsar med ca 100Hz men har haft högre tidigare med samma resultat, eller är 100 för mycket?

Bild
Ett litet handritat schema på kretsen.Större bild

Datablad BUZ70L

Datablad PIC 12F683

Har inte använt mosfetar förut så det är säkert något konsruktionsfel så är tacksam för tipps.

Edit: Hade missat jord mellan PIC och Source på ritningen.
Senast redigerad av mcdanne82 27 augusti 2007, 06:52:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sourcen på N-MOSFET'en måste ju ha kontakt med GND på processorn!!!
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Opps såg att jag hade missat den på ritningen men det är kopplat med jord mellan PIC och Source, annars hade det nog inte funkat alls :-)

Inspänningen 12V AC kommer från en gammal typ av trafo ostabiliserad så spänningen varierar lite men transistorn skall ju klara 60V och 12A så det borde inte vara något problem förutom om den inte pallar variationer i inspänningen..

När används FET drivare? Är det något som skulle hjälpt?

Bättre länkt till databladetBUZ70L
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dina 12V pulser kommer ju med 100Hz, alltså borde du köra med t.ex. 133Hz eller mer för att inte få interferens.

Rent omedelbart misstänker jag att transistorn dör av spänningsspik, jag hade monterat en konding mellan '+' och '-' på likriktarbryggan, kanske 220nF eller så och möjligen även en elektrolyt på 10µF eller så.

Transformatorn som driver lys-delen är ju en induktiv komponent och kan ge ganska otrevliga spikar ifrån sig.
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Skall prova med kondingar och högre hastighet, det kan inte bli problem med för hög freqvens?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, det kan det men då ska vi ett bra steg upp i frekvens innan. Undvik bara att köra med multiplum av 100Hz, då blir det bra.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Överhettas transistorn före den pajar? Jag tror du behöver driva den med mer än 5V för att den ska slå på tillräckligt mycket.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vid 5V är den på 20A innan den plånar ur så med den bit är nog ganska lugnt fast det skulle inte skada att köra den med 12V.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ursäkta om jag skriver i en någor inaktuell tråd.. men jag håller just på att försöka lära mig något om FET. Det verkar ju som ingen lyckats lösa problemet, men det är väl så att transistorn på bilden är uppochnervänd? plus-spänning ska väl vara på D (rain) och minus-spänning på S(ource) . annars kortsluts ju signalen via den interna dioden och det är därför lampan lyser trots avsaknad av insiagnal, och det är därför den kollapsar ganska fort. Har jag fel? :roll:
peter555

Inlägg av peter555 »

Men se där, jag har tittat hur många gånger som helst utan att se det, det kan säkert vara problemet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sedan är den positiva sidan ut från likriktarbryggan ihopkopplad med GND på PIC-kretsen, spänningsregulatorn och DC-källan.
Skriv svar