Mach3 vägrar flytta motorerna???
-
Mach3 vägrar flytta motorerna???
Jag försöker få Mach3 att köra min hembyggda plotter. Jag har kontrollerkort från kjell och har gjort alla inställningar som jag har hittat. ändå ingen rörelse!
Det hela fungerade fint när jag använde Kcam4. Maskinen ritade efter DXF-filer som jag gjort. problemet var bara att Kcam tog en otroligt lång tid på sig att räkna ut varje liten rörelse. Alltså flera minuter för en ensam cirkel eller rät linje.
Det måste vara någon inställning i Mach som är problemet men jag kan inte hitta något som jag har missat. Om port adressen och pinnarna är samma som i Kcam så borde det väl ändå fungera?
I fliken "diagnostics" så finns ju "port1 pins current state" där lyser de 8 första konstant grönt oavsett om jag försöker jogga eller köra ett program.
Jag blir evigt tacksam om någon har en lösning.
Det hela fungerade fint när jag använde Kcam4. Maskinen ritade efter DXF-filer som jag gjort. problemet var bara att Kcam tog en otroligt lång tid på sig att räkna ut varje liten rörelse. Alltså flera minuter för en ensam cirkel eller rät linje.
Det måste vara någon inställning i Mach som är problemet men jag kan inte hitta något som jag har missat. Om port adressen och pinnarna är samma som i Kcam så borde det väl ändå fungera?
I fliken "diagnostics" så finns ju "port1 pins current state" där lyser de 8 första konstant grönt oavsett om jag försöker jogga eller köra ett program.
Jag blir evigt tacksam om någon har en lösning.
-
Estop är active low och step och dir pinnarna är samma som fungerade i kcam.
Datorn är på 2.4Ghz med 512Mb RAM, så hårdvaran duger ju.
Jag har ju kört driver test och det var inga problem.
skulle det kunna vara att jag fortfarande har kcam installerat och att drivrutinerna på något vis lagt beslag på paralellporten?
Datorn är på 2.4Ghz med 512Mb RAM, så hårdvaran duger ju.
Jag har ju kört driver test och det var inga problem.
skulle det kunna vara att jag fortfarande har kcam installerat och att drivrutinerna på något vis lagt beslag på paralellporten?
Senast redigerad av mattias_i_skogen 25 augusti 2007, 17:22:31, redigerad totalt 1 gång.
Det har du säkert gjort men ändå....du har väl tagit Mach3 ur E-stop läget...? Alltså grön lampa ovanför knappen RESET. Kör programmet drivertest (finns i Mach3-mappen) och kontrollera att allt ser OK ut. Om du får ett hyffsat rakt "streck" i grafen så bör det vara OK. Nästa grej är att kolla adressen till LPT-porten. Se till att den adress Mach3 har stämmer överrens med verkligheten.
EDIT: OK det hade redan hjort ja...
/H.O
EDIT: OK det hade redan hjort ja...
/H.O
Bara för att det funkar med pinnarna i Kcam4, behöver det inte funka i Mach3.
Kan du inte i stället skriva precis hur du har satt upp det i Mach3, så slipper vi gissa?
Ev. kan du ta PrintScreen av sidorna, så slipper du skriva så mycket.
Det med Kcam's drivrutiner som spärrar porten tror jag minst på, men starta om PC'n då
Kan du inte i stället skriva precis hur du har satt upp det i Mach3, så slipper vi gissa?
Ev. kan du ta PrintScreen av sidorna, så slipper du skriva så mycket.
Det med Kcam's drivrutiner som spärrar porten tror jag minst på, men starta om PC'n då

-
Hej igen, nej Mach3 gör fortfarande ingenting. men jag har printscreenat lite inställningar nu.
Det som var problemet med kcam var att det stod och surrade i säkert två minuter innan det började röra på sig, själva rörelsen var sedan ganska smidig. sedan tog den en jättelång paus innan nästa linje, osv.
Men när man joggade så fungerade det ögonblickligen.
Nu har jag avinstallerat Kcam och ominstallerat mach. Jag ska undersöka om det blev något kvar efter kcam.
jag satt också med multimeter och tittade på pinnarna på paralellporten. Kcams visning av vad det lade ut på porten stämde med verkligheten. När jag försökte med Mach så verkade alla pinnar ha de värden som Kcam lade ut senast?? Jag fruktar därför att jag måste in å rota bland systemfiler som Kcam har placerat.
jag ska ta en titt i bios också..
Här kommer inställningarna.

Maskinen är körklar men programvaran är helt omöjlig, föreställ er frustrationen. Jag hoppas att jag glömt kryssa i någon ruta i inställningarna. Peka ut den! Få mig att känna mig dum!
Det som var problemet med kcam var att det stod och surrade i säkert två minuter innan det började röra på sig, själva rörelsen var sedan ganska smidig. sedan tog den en jättelång paus innan nästa linje, osv.
Men när man joggade så fungerade det ögonblickligen.
Nu har jag avinstallerat Kcam och ominstallerat mach. Jag ska undersöka om det blev något kvar efter kcam.
jag satt också med multimeter och tittade på pinnarna på paralellporten. Kcams visning av vad det lade ut på porten stämde med verkligheten. När jag försökte med Mach så verkade alla pinnar ha de värden som Kcam lade ut senast?? Jag fruktar därför att jag måste in å rota bland systemfiler som Kcam har placerat.
jag ska ta en titt i bios också..
Här kommer inställningarna.

Maskinen är körklar men programvaran är helt omöjlig, föreställ er frustrationen. Jag hoppas att jag glömt kryssa i någon ruta i inställningarna. Peka ut den! Få mig att känna mig dum!