Köra cd-spelare som är specad 230V 50Hz på 220V 60Hz ?
Köra cd-spelare som är specad 230V 50Hz på 220V 60Hz ?
Var och köpte mig en liten cd-spelare idag som jag tänkte ta med mig ut till jobbet på ett tankfartyg där vi har 230V 60Hz i uttagen. På spelaren undersida står det 230V 50Hz. Hur kommer den att funka om jag matar den med 60Hz istället ?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det mesta fungerar - ett undantag kan vara saker som innehåller kontaktorer då dess brukar kunna få för låg hållkraft med 60Hz om man inte ökar spänningen. Detta får till följd att det kan brumma och brännas i förtid eller inte orka dra helt (eller alls).
Elmotorer är ett annat undantag - asynkronmotorer ogillar verkligen att köras på samma spänning men med högre frekvens. Det är på grund av detta fartyg brukar ha 400V när man är landkopplad och kör på 50Hz och 440V när man kör med 60Hz.
Elmotorer är ett annat undantag - asynkronmotorer ogillar verkligen att köras på samma spänning men med högre frekvens. Det är på grund av detta fartyg brukar ha 400V när man är landkopplad och kör på 50Hz och 440V när man kör med 60Hz.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
EN orsak är att man kan få ut högre effekt ur transformatorer och asynkronmotorer för samma storlek/vikt. En annan orsak påstås vara högre elsäkerhet då det enligt vissa studier är mindre risk för ventikelflimmer om man får en stöt av 60Hz. Det senare påståendet är det inte alla som håller med om, men det framförs ofta som en orsak. En sista orsak är tradition - USA kör 60Hz och gör så även på fartyg - detta innebar att det fanns mycket 60Hz prylar eftersom USA är/var en stor fartygsproducent. Idag så blir det dock mer och mer ovanligt med 60Hz på fartyg och även de modernaste svenska örlogsfartygen är idag rena 50Hz båtar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
IT: Långt de flesta moderna väggvårtor likriktar 230Vac och switchar ner spänningen (primärswitchad). Av samma anledning har 50Hz/60Hz ingen betydelse, de kan jobba med 325Vdc också.
Om den däremot har en "gammaldags" väggvårta med transformator är jag ganska säker på att det går bra ändå, visst är det en avvikelse på 20% i frekvens men det borde gå bra, möjligen kan transformatorn bli lite varmare.
Hur känner man då skillnad?
Vikten!
Vägar väggvårtan "lite" är det en primärtswitchad, är den "tung" är det en transformator.
"Lätt"? "Tung"?
Enl. ELFAs hemsida vägar en transformatorbaserat in på ca: 370g och en primärtswitchad in på ca: 85g.
Om den däremot har en "gammaldags" väggvårta med transformator är jag ganska säker på att det går bra ändå, visst är det en avvikelse på 20% i frekvens men det borde gå bra, möjligen kan transformatorn bli lite varmare.
Hur känner man då skillnad?
Vikten!
Vägar väggvårtan "lite" är det en primärtswitchad, är den "tung" är det en transformator.
"Lätt"? "Tung"?
Enl. ELFAs hemsida vägar en transformatorbaserat in på ca: 370g och en primärtswitchad in på ca: 85g.