Finns det intresse av att köpa NYA MPG för CNC
Finns det intresse av att köpa NYA MPG för CNC
Manuell Puls Generator för cnc bruk.
För att inte lura någon som INTE läst alla inlägg, så fixar jag INTE mpg
längre.
För att inte lura någon som INTE läst alla inlägg, så fixar jag INTE mpg
längre.
Senast redigerad av Vicke 25 augusti 2007, 18:59:11, redigerad totalt 2 gånger.
-
Man vill ju ha 100 steg (i quadruature) OCH 100 snäpp per varv... Tänk så fint när man kör 0,01 mm per steg eller 1 mm per varv. 0,1 mm per steg eller 10 mm per varv osv 
Jag lekte lite med en elfa pulsgivare, 15 distinkta steg (tror jag det var) och 60 elektriska steg i quadruature. Och det duger inte...

Jag lekte lite med en elfa pulsgivare, 15 distinkta steg (tror jag det var) och 60 elektriska steg i quadruature. Och det duger inte...
- blackadder
Men det är just det som jag inte förstår vitsen med att ha så många steg på en jog. Det känns som att det kommer bli väldigt svårt att stega noggrant med en så pass högupplöst jog. Minsta lilla ryck & du vet inte om du flyttat dig ett eller 4 steg.
Visst man kan titta på skalan & räkna streck, men vitsen är ju att kunna hålla ögonen på arbetstycket medan händerna sköter precisionen.
Det är min uppfattning i alla fall.
Visst man kan titta på skalan & räkna streck, men vitsen är ju att kunna hålla ögonen på arbetstycket medan händerna sköter precisionen.
Det är min uppfattning i alla fall.
Det som jag ser är viktigast är att det är lika många distinkta steg som elektriska.. inte så den skickar 4 steg på varje mekaniskt...
Btw så är det ju mest logiskt med 10 eller 100 steg per varv i det metriska systemet iaf
kör man något annat absurdt system som inch med fraktioner så blir det ju en annan histioria
Btw så är det ju mest logiskt med 10 eller 100 steg per varv i det metriska systemet iaf

Hej,
I Mach3 så finns det ett par olika lägen för hur MPG'n skall fungera - jag kör alltid i velocity vilket innebär att vald axel rör sig fortare ju fortare jag snurrar på MPG'n. MEN bara för att man snurrar MPG'n exakt ett varv betyder det, tyvärr, INTE att man får 100 X "steglängden" (på en "riktig" MPG).
Det finns ett step-mode läge där man får exakt 100 X steglängden vid ett varv men det går mycket "ryckigare". Sen finns det step/velocity - där den går i step-mode upp till en viss hastighet (på MPG'n alltså) och sen övergår den i velocity-mode. Hur som helst så funkar det väldigt bra.
Det går att få in rätt mycket på en LPT-port. Jag har till exempel:
6 utgångar till X, Y & Z steg o riktning
2 utgångar till spindel, steg och riktning
2 utgångar till kylning (används ej för tillfället)
1 ingång till X, Y, Z HOME
1 ingång till E-STOP
2 ingångar till MPG
1 ingång LEDIG (kanske till G31 probning)
/H.O
I Mach3 så finns det ett par olika lägen för hur MPG'n skall fungera - jag kör alltid i velocity vilket innebär att vald axel rör sig fortare ju fortare jag snurrar på MPG'n. MEN bara för att man snurrar MPG'n exakt ett varv betyder det, tyvärr, INTE att man får 100 X "steglängden" (på en "riktig" MPG).
Det finns ett step-mode läge där man får exakt 100 X steglängden vid ett varv men det går mycket "ryckigare". Sen finns det step/velocity - där den går i step-mode upp till en viss hastighet (på MPG'n alltså) och sen övergår den i velocity-mode. Hur som helst så funkar det väldigt bra.
Det går att få in rätt mycket på en LPT-port. Jag har till exempel:
6 utgångar till X, Y & Z steg o riktning
2 utgångar till spindel, steg och riktning
2 utgångar till kylning (används ej för tillfället)
1 ingång till X, Y, Z HOME
1 ingång till E-STOP
2 ingångar till MPG
1 ingång LEDIG (kanske till G31 probning)
/H.O