Pratsam brandvarnare...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Pratsam brandvarnare...

Inlägg av JimmyAndersson »

Det sitter brandvarnare på varje våning i trappuppgången. I lördags kväll började en av dem att pipa. Ett kort pip med någon minuts mellanrum. Trodde att batteriet gett upp i förtid (det är "10-års batteri" som varit där i 3-4 år) men efter en snabb mätning konstaderade jag att det mådde bra. En natts pipande fick vara nog, så jag lät batteriet vara borta under natten.

Dagen efter satte jag dit batteriet igen. Inga pip. Provade att byta plats på batterierna i två brandvarnare. Inga pip. Testade dem och de fungerade gott och väl. :shock:

Var brandvarnaren bara pratsam på lördagskvällen eller håller något på att ge upp?

Brandvarnarna är sånadär vanliga radioaktiva med kontakt för att koppla ihop flera. Förresten, hur fungerar de anslutningarna? Det måste väl vara en kombinerad in/utgång eftersom det bara är två pinnar?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

In/ut... tja... Kanske såhär:
Jord, och signal. NPN-trissa till signal, och till en pullup. Logik som aktiverar larm när signalen går låg. Kopplar man ihop alla kan vilken som helst dra signallinjen låg, och alla andra drar igång. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jimmy;

Hummm. lördags kväll!

Ni hade möjligtvis inte några lättflyktiga vätskor i glasen den kvällen? :lol:

Jag menar som skulle kunna påverka sensorerna!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm... nja, inte vad jag minns.. :D

MadModder: Smidig lösning! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, det är smidigt. Kanske därför det är ganska vanligt med den lösningen på seriella bussar där allt är parallellkopplat. Hört talas om 1-wire? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:D

Hm, det sitter några TO92-kapslar på diverse platser i lägenheten, men det går två trådar till dem... 2-wire kanske..? :wacko:

Jodå, 1-wire är bekant :D men brandvarnares gränssnitt är helt obekant. Fick en tanke om att fixa så att brandvarnarna i lägenheten kan ringa upp mobilen om larmet går. Hade lite bråttom till Bussgods när jag skrev "kombinerad in/utgång" men jag misstänkte att ni skulle förstå. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag bara gissar. Men det vore smidigt om det var en sådan.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Inte omöjligt att den är på väg att ge upp. Minns att föräldrarnas började bete sig lite konstigt, sen fungerade den som det var tänkt ett tag. För att sen börja tjuta konstant, utan att det verkade som det gick göra något åt det, byttes därefter ut.
Skriv svar