Problem med kylvätskepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dancar
EF Sponsor

Problem med kylvätskepump

Inlägg av dancar »

Hej

Jag har en fräs som jag har lite problem med kylvätskepumpen. När jag läser manualen står det att kylvätskepumpen bara ska gå när spindlen går om kylvätskeknappen är i påläge.

Som det är nu startar kylvätskepumpen direkt då jag startar spindlen oavsett om brytaren för kylvätska är av eller på.

Bild på manöverpanelen:
Manövrpanel

B1 - Nödstopp
B2 - Spindel till/från
B3 - Spindel rotationsriktning
B4 - Kylvätska till/från (till skall endast vara till då spindel går)
B5 - Ej aktiv på den modell jag har. Annars vertikal/horisontalspindel

Ritning på på styrelektroniken till strömbrytare på panelen/kontaktorerna är kopplad.
Styrelektronik

Ritningar på kontaktorer.
KA1 och KA2 Styr fram/back på vertikalspindel, KA7 är också inblandad på något sätt.
KA3 och KA4 Styr fram/back på horisontalspindel (finns ej på min modell), KA8 är också inblandad på något sätt.
KA5 styr motor till matning.
KA6 styr kylvätskepump.

Kontaktor ritn 1
Kontaktor ritn 2

Jag har felsökt lite men inte kommit fram till så mycket. B4 verkar fungera då jag testade med multimeter. Leder inte vid frånläge samt leder vid tilläge. Är inte spindel igång så går inte kylvätskepumpen men startar då man trycker testknappen på KA6.

Det jag inte fattar i dessa kopplingsschema är hur kylvätskepumpen är kopplad till om spindel går eller ej. Som jag ser det så är den endast beroende av om reglaget för kylvätskan är på eller av. Men i och med att jag tror att detta reglage fungerar beroende på mina testmätningar så har jag kört in i väggen helt.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Hmm jag fick inte riktigt kläm på schemat. Var är A1 från KA6 ansluten?
En kontakt från B2 bör vara seriekopplad med B4 vidare till A1 på KA6.
Eller?
Tror inte jag förstog mig på problemet riktigt. Dax att sova.
Skriv svar