CNC frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
barnie82se

CNC frågor

Inlägg av barnie82se »

Jag har några frågor innan jag drar igång med ett CNC-fräs bygge (kommer fler senare):
1. Är det lämpligt att använda fräsen till att fräsa ut kretskort (förutom att borra alla hål menar jag)?
2. Vad för program används i datorn för att styra fräsen?
3. Hur kommunicerar datorn med styrkortet vanligtvis?
4. Vad för språk används?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

1. Ja.
2. Tex Mach3.
3. Parallellporten.
4. Engelska.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,

1. Fullt möjligt men det beror ju på vad för maskin du tänker bygga. Du behöver en snabb spindel för att köra de små verktyg som krävs. 10000 varv/min och uppåt.

2. Mach3, EMC2, TurboCNC med flera.

3. Det vanligaste (och enklaste) är att programmet skickar steg- och riktningsignaler via parallellporten direkt till drivstegen för dina steg/servomotorer men det finns andra lösningar, USB, TCP, PCI-kort etc.

4. Om du menar i programmen så är det nog bara engelska som gäller, finns säkert några på tyska. Om du menar "språket" som styr maskinen så kallas det "G-kod". G0 X10 Y5 betyder till exempel att maskinen kör till positionen 10, 5 med max fart och G1 X25 Y12.5 F100 betyder kör till 25, 12.5 med 100mm/min i matning.

/H.O
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Hehe, ja det var klumpigt formulerat av mig, jag undrade just om det var G-kod ja..
Tack, kommer fler frågor..
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

G-kod Kallas ISO programmering.............
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Fler nybörjarfrågor, jag funderar på att köpa denna stegmotor och bygga egen styrning till den, 57STH41 från bergan:

5. Hur höga spänningar bör man kunna förse stegmotorn med? (hur räknar man ut detta utifrån databladet??)

6. Är de flesta stegmotorer för mindre CNC ändamål ungefär likadana avseende spänningsbehov?

7. Kan ni rekommendera någon krets att sätta mellan en µ-dator och själva stegmotorn? (Jag antar att det behövs H-brygga till varje fas, eller??)

8. Vad för program använder man när man väl har ritat sitt kretskort i Eagle för att överföra det till G-kod?

9. Jag funderade lite på om det vore omöjligt att bygga en CNC med vanliga DC-motorer istället och använda återkopplad reglerteknik, vet ni om det finns något sådant projekt här på forumet?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

7. Jag skulle rekommendera att du köper ett av Jojjes (alltså från bergan) styrkort. Hans nya modell har separata kort för varje stegmotor och du kan köpa dem styckevis. På med spänningsmatning och så behöver du bara koppla STEP & DIR-signaler direkt till mikrokontrollern... SMIDIGT!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Börja med att läsa här.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har du säkert läst igenom, så då förstår du svaren bättre. Kanske du inte ens behöver svar nu. :wink:

5. Om du har Chopper, kan du köra med ca 24 x märkspänningen. Annars får du hålla dig till databladet.

6. Det är skillnad på Unipolära och Bipolära motorer. Unipolära brukar man köra med samma spänning som motorns märkspänning. Bipolära motorer brukar ha mycket lägre märkspänning, så då får man bränna bort massa energi i ett motstånd. Men om du använder chopper, blir det helt annat.

7. Allegro's A3977 eller A3979.

8. Man använder inte Eagle, man använder DipTrace (se tredje nerifrån). Då kan du göra fräsfil i G-kodformat.

9. Inte omöjligt, men mycket mera arbete. Lämpligt om en stegmotor inte orkar med eller om du har för mycket pengar och fritid. :D
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Tack för de bra svaren! Jag läste det du tipsade om men har två följdfrågor bara..

Ang 5. Jag ser inte vart i databladet säger vilken märkspänning motorerna har.. Menar du att det står tex. 30V i momentkurvorna?

Ang 8. Kan man inte använda sig av Eagle för att sedan konvertera sina filer på något sätt?
Tack igen!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

5. Nope, inte dom 30V. Tror det bara är Unipolära motorer dom skriver ut spänningen på. Kör man Bipolärt måste man iaf räkna ut strömmotståndet med hjälp av inspänningen (tex 30V) och vilken ström man vill ha.

Kör man däremot med Chopper, då bryr man sig i praktiken inte om vilken spänning motorn är specad till.

8. Du kan nog säkert använda Eagle, men då vet inte jag hur man gör. I DipTrace är det skitenkelt iaf.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Ska kanske inte krångla till det mer än nödvändigt och kanske mer än du vill/behöver vetamen i alla fall...

Motorn "stegar" genom att riktningen på strömmen (och storleken)genom lindningarna ändras enligt ett speciellt mönster. Vill man stega fort så måste strömmen genom lindnigarna ändras oftare.

Lindningarna i motorn har en egenskap som kallas induktans, denna egenskap försöker "hålla tillbaka"förändringar av strömmen genom lindningen. Ju högre induktans desto störra "ovilja" att tillåta förändringar. Det är här spänningen kommer in - Ju högre spänning desto fortare
kan vi tvinga strömmen genom lindningen att ändra storlek och riktning.

MEN vi måste också begränsa mängden ström genom lindnigarna så att inte motorn brinner upp. Lindningen kanske har en resistans på 2ohm. Om vi "fläskar på" med 30V utan att på något sätt begränsa strömmen så skulle motorn suga i sig 15A (per lindning) och brinna upp på ögonblick.

Äldre drivsteg gjorde detta genom FETA effektmotstånd. Med en lindnings-resistans på 2ohm och en märkström på 1.5A så behöver vi "bara" 3V för att uppnå märkströmmen. (Allt enligt ohms lag)
Detta i sin tur betyder att 27V måste "brännas upp" i tidigare nämnda effektmotstånd. 27V x 1.5A = 40.5W = stora och varma motstånd.

In kommer drivsteg med chopper. Vad dom gör att "utsätta" lindningen för 30V och sedan "övervaka" strömmen genom den samma. När strömmen uppnår inställt värde stänger drivsteget "av" matningen och strömmen sjunker igen. När strömmen sjunkit tillräckligt (vilket tar lite tid pga av induktansen) så "släpps spänningen på" igen och processen upprepas (vanligtvis ca 20000 gånger per sekund). Inga stora varma effektmotsånd alltså. Med 30V matning så är spänningen "på" 1/10 av tiden vilket gör att lindningen,i genomsnitt, "ser" 3V - i princip.

Det finns bipolära såväl som unipolära drivsteg med chopper men bipolära är i särklass vanligast.

En stegmotor har vanligtvis 4, 6 eller 8 anslutningar. En motor med 4 anslutningar kan bara ansluta still ett bibolärt drivsteg. En motor med 6 eller 8 anslutningar kan anslutas antingen eller beronde på hur man ansluter den. Hurvida det är ett "chopper-steg" eller inte spelar ingen roll.

/H.O
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Tack H.O!
:shock: :shock: :shock:
Jojje -> När har du nya kontrollerkort på G då?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Dom nya blir nog klara i September.
barnie82se

Inlägg av barnie82se »

Är du uppe sju på morgonen på en lördag jojje? Det e hårt! Vad är skillnaden på de nya och de gamla korten?
Skriv svar