Någon timme senare kommer jag hem o byter propp. Men torktumlaren blinkar som en julgran. Rev isär hela skiten o mätte alla termostater, svitchar osv. Inga fel.
Synade styrkorten utan synliga defekter. Men ser då något skumt.
Reläernas 12V kommer ifrån dörrbrytaren och processorn drar andra änden utav lindningen mot jord. Men på 12volten som går till reläerna så går det även till en ingång på processorn som indikation på öppen dörr så programmet stoppar. Det sitter en skyddsdiod över reläet.
Men jag misstänker effekten av att torktumlaren blivit seriekopplad med spisen har varit att processorkortet fått sin spänning på 5volt då den kommer ifrån en trafo som ger 19volt över glättningskondingen. Men så fort reläerna kopplat in lasterna så har 12v spänningen sjunkit så dom slagit ifrån igen varvid spänningen stigit.... Dvs reläer som klapprat som besatta.
Vill ju påminna mig om att julgransblinkandet gör den ju även med dörren öppen. Processorn funkar i övrigt men jag tror kommit till slutsatsen att ingången för dörrswitchen som även ligger på reläspolarna kan ha blivit rökt.
Någon annan teori eller vad man kan tänkas jaga efter fel. Misstänker att man även får byta reläerna ifall de klapprat med 2kW last och motorns startströmmar.
Köpte en med elektronisk kontroll för jag ansåg det driftsäkrare..........

Mikael