Kresshantering
Kresshantering
Hej!
Jag antar att det är några Kressägare som hänger på detta forum. Jag har en FME 800 och jag tycker den är stört omöjlig att byta verktyg i.
För de flesta verkar hylsan och verktyget fastna i muttern, för mig fastnar hylsa och verktyg i kressen. Det är rätt svårt att få låss eftersom man inte kan dra ordentligt i varken verktyg eller hylsa utan att förstöra dem.
Har ni några tips, hur brukar det gå för er när ni ska byta verktyg?
Jag antar att det är några Kressägare som hänger på detta forum. Jag har en FME 800 och jag tycker den är stört omöjlig att byta verktyg i.
För de flesta verkar hylsan och verktyget fastna i muttern, för mig fastnar hylsa och verktyg i kressen. Det är rätt svårt att få låss eftersom man inte kan dra ordentligt i varken verktyg eller hylsa utan att förstöra dem.
Har ni några tips, hur brukar det gå för er när ni ska byta verktyg?
När jag provade min FME800 kunde jag känna tendenser till detta, men om jag bara höll låsknappen (för spindeln) inne och drog några extra varv med verktyget (hylsnyckeln alltså) så lossnade mutter och hylsa.
När det gäller hylsan så har jag förstått att många upplever det som ett problem att få ur hylsan ur muttern. Det finns två snabblösningar och en "proffsig" lösning på detta:
1. ta bort den lilla låsringen som sitter på insidan av muttern, då finns det inget som håller kvar hylsan i muttern. När man drar åt muttern kommer ändå hylsan hållas fast av själva spänningen.
2. Slipa eller fila försiktigt på kanten av hylsan så att den blir lite rund på kanten, då får låsringen lite svårare att hålla kvar den så hårt! (blir ungefär som när hylsan varit med ett tag)
3. Köp flera muttar så du har en till varje hylsa (proffsigt!)
Edit: rättade lite stavfel... (slirar på tangenterna)
/PeterH
När det gäller hylsan så har jag förstått att många upplever det som ett problem att få ur hylsan ur muttern. Det finns två snabblösningar och en "proffsig" lösning på detta:
1. ta bort den lilla låsringen som sitter på insidan av muttern, då finns det inget som håller kvar hylsan i muttern. När man drar åt muttern kommer ändå hylsan hållas fast av själva spänningen.
2. Slipa eller fila försiktigt på kanten av hylsan så att den blir lite rund på kanten, då får låsringen lite svårare att hålla kvar den så hårt! (blir ungefär som när hylsan varit med ett tag)
3. Köp flera muttar så du har en till varje hylsa (proffsigt!)

Edit: rättade lite stavfel... (slirar på tangenterna)
/PeterH
Senast redigerad av PeterH 15 augusti 2007, 18:22:13, redigerad totalt 3 gånger.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Sätter man i verkty och hylsa först, och sen skruvar på muttern, då blir det så.
Hylsan ska pressas fast i muttern så den sitter fast där, innan man monterar vertyg och hylsa i maskinen (hylsans framkant ska sticka ut ca 0,5mm genom muttern). Annars får man knappt bort hylsan från maskinen. Det är ju liksom hela idén med konstruktionen.
Köp fler muttrar.
Det är ju muttersamköp på G, om bara någon är villig att ta tag i det hela...
Hylsan ska pressas fast i muttern så den sitter fast där, innan man monterar vertyg och hylsa i maskinen (hylsans framkant ska sticka ut ca 0,5mm genom muttern). Annars får man knappt bort hylsan från maskinen. Det är ju liksom hela idén med konstruktionen.
Köp fler muttrar.
Det är ju muttersamköp på G, om bara någon är villig att ta tag i det hela...
Det låter som samma sätt man monterar en pinnfräs i en normal bordsfräs:Hylsan ska pressas fast i muttern så den sitter fast där, innan man monterar vertyg och hylsa i maskinen (hylsans framkant ska sticka ut ca 0,5mm genom muttern).
Först tar man rätt hylsa (samma diameter som pinnfräsens skaft) och sätter den i muttern. sedan skjuter man i pinnfräsen i hylsan, vilket gör att hylsan inte går att ta bort från muttern. Sedan skruvar man fast muttern i maskinen!