Jag passade på att beställa 3 Gecko 203V nu när det är rea och allt. Nu har jag precis slaktat en gammal Epson skrivare och pillat ut motorer och nätdel (kunde inte hålla mig ). Är det möjligt att få dessa att snurra mha 203:orna? Jag har ju så klart ingen spec på motorerna och vet ännu inte vad nätdelen till skrivare lämnar, men det står 43 V på kretskortet.
Planen är inte att använda dessa motorer till något förutom att försöka lära mig inkopplingen och ihopkoppling med Mach 3, innan jag ger mig in på att bygga egen nätdel och handla de "fina/dyra" motorerna.
Det kanske är uppenbart att detta inte funkar så jag är kanske helt ute och cyklar,eller finns det en glimt av hopp?
Antagligen små motorer typ storlek värmeljus
Det står nästan alltid ett nummer på dom och det finns specs. på nätet. Dom där små brukar vara från samma tillverkare och sällan ha större stegvinkel än kanske 7,2 eller 15 grader.
Detta är vad jag kunde hitta:
jag har en av varje, en EM-257 och en EM-258
EM-257=MINEBEA 17PM-K212-P1T doing +/- 0.5 Amp (bipolar) taken from Epson Stylus 660
EM-258 is doing +/-0.35 Amp (bipolar) taken from Epson Stylus 600
samt från en E-bay annons:
Type...4 Wire Bipolar.
Voltage...Not Specified.
Current...Not Specified.
Deg per Step...Not Specified.
Coil Resistance... Not Specified.
Housing Diameter...42mm X 42mm.
Housing Lenth...26mm.
Shaft Diameter...4mm.
Shaft Lenth...10mm.
Extras...28T Steel Gear.
Approx Weight...200g.
Cable is a 4 core flat ribbon.
Bearings are Sintered Bronze.
Så då kan man väl anta att de är Bipolära då, men som sagt kommer de funka med geckosarna eller är det bara slöseri med tid? Som sagt är endast syftet att lära sig koppla ihop dem med datorn innan det "riktiga" projektet tar vid.
Det känns lite som du använder en slagborrmaskin istället för en gaffel för att peta hål i Scones som ska in i ugnen. Har du köpt så där fina drivare tycker jag du ska kosta på dig lite finare motorer också. Jojje har väldigt bra priser!
Jo du har helt rätt. Jag är på idéstadiet i ett cncprojekt och har börjat samla på mig delar. När jag såg att det var rea på Gecko tyckte jag det var lika bra att slå till. Sen har jag fått lite tipps om hur en PSU skall sättas ihop men det känns lite övermäktigt ännu. När jag kom på att jag kunde plocka både stegmotrer och tillhörande PSU från skrivaren tyckte jag det var ett vettigt ställe att börja på.
Jag kommer förmodligen beställa motorer från Jojje om ett tag. men det efter att jag gjort PSU:n och skaffat breakout-kort osv. Så har någon något tipps ang ett bra breakout-kort så är de välkomna. Gärna om det finne en svensk leverantör!
ok, det tycker jag, tror jag. Var det tänkt som en rolighet så får du nog tyvärr förklara, för jag fattar inte. Och om inte så kan jag bara säga: -ja det tycket jag absolut du skall göra nu när det är rea och allt ...
Nu har både Geckosarna och ett BOB från CNC4PC anlänt och jag har börjat klura på kopplingen. 2 frågor:
#1 Break out kortet kräver +5v dc, 3500 mA för att fungera. Min PSU till detta testprojekt som jag tog från skrivaren skall enligt vad som står på kåpan leverera 5v dc 0,3 A. Kan jag använda denna utan att det pajjar något, eller är det för lite ström? (Jag har läst att en USB port skall leverera just detta så jag skall börja kika på det i denna stund. )
#2 På Gecko 203V finns det två blintar för "Current Set Resistor" Behöver jag koppla in någon här och i sådana fall vad?