Laga motorstyrboxen till Fiat Punto

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Laga motorstyrboxen till Fiat Punto

Inlägg av newbadboy »

Hej
En vän postade texten nedan på ett fiat forum. Han har gett den nu till mig i hopp om att jag ska fixa den. Det kom fram att det är tändspolens mot EMC som ger en späninngs topp som bränner drivkretsen till sig själv så att säga. Har inte hunnit öppna denna än men tänkte i förväg kolla om det är ngn här på forumet som har meckat ngt med dessa eller liknande boxar och vad ni har för råd och tips??

___>>>>>Styrboxen till Punto
Hej

Min Punto började gå på bara 2 cylindrar så jag var inne och fick en diagnos på verkstaden, den sade att det var tändspole 2 som var kass!
Fixade en ny och bytade den men det blev inget bättre så jag åkte in med bilen igen, då kom det upp åtta felkoder.
Mekanikern kom fram till att det var styrboxen som gått sönder.
Den skulle kosta upp emot 8000 kr att byta trodde han.

Kan man köpa en begagnad styrbox på skroten och byta mot den som sitter på min bil?

Det är en 2002 år modell med 1.2 motor!
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Köp en riktig bil istället :D

Allvarligt talat, det klart du kan köpa en box på skroten. Men frågan är om problemet sitter där...
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Det var det jag sa till honom oxå... jaa inte vet jag men denna infon jag fått är tillförlitlig att när den inte täde så är det styrboxen som e kass. Tyvärr kan man inte ta en från en annan bil. Tydligen finns det mjukvara som gör att det måste vara en box med rätt serienr. annars hade det varit lätt fixat.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>Tydligen finns det mjukvara som gör att det måste vara en box med rätt serienr

Jo visserligen så brukar ju nya system med CAN osv behöva någon form av installation för att fungera. Men en beg. box på skroten måste ju gå att programmera lika väl som en ny från tillverkaren?

Man kan faktiskt säga åt märkesverkstäderna att hämta prylarna från skroten. Det *måste* inte vara nya grejjer.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

ja du har nog rätt, men nu har jag fått den i handen så jag ska ge det en chans och se om jag hittar ngt fel på den
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du cat på bilen? Jag hörde för ett tag sedan om en liknande Fiat grej, också tändnings bortfall på 2 cylindrar men där slutade inte problemet med att byta spole och box. Bilen hade körts drygt 10 km till en verkstad och detta hade gjort slut på katalysatorn.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

min bror hade liknande problem på sin peugeot han bytte databox utan något resultat. men han bytte lambdasond och det blev bra... :)
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Det är inte specifikt för Fiat. Rinner oförbränd bensin ner i katalysatorn så går det fort. Har testat själv på en Opel. :) Behövde inte byta styrbox dock.

Om det går att få tag på en bättre begagnad box så går väl alltid att flytta över drivsteget från den till den gamla lådan om det nu är så dumt gjort att man inte bara kan byta hela boxen.

Det kan ju vara så turligt att det sitter standardkomponenter där som går att identifiera.
Skriv svar