Här är alla 3-axliga accelerometrar jag kan hitta. Jag har även skrivit upp deras mätområden och färgkodat dom efter om dom klarar 5g eller inte. För dom som klarar 5g har jag även skrivit upp avstånden mellan benen inom parentes.
Analog Devices ADXL330KCPZ +-3g Memsic MXR9500MZ +-1.5g ST E-LIS3L02AS4 +-6g (1.27 mm) ST E-LIS3L02AS5 +-6g (1.27 mm) ST LIS3L02AL +-2g ST LIS3L06AL +-6g (1.27 mm) ST LIS3LV02DL +-6g (1.0 mm)
Problemet är att alla accelerometrarna är pyttesmå (och att jag är nybörjare), ingen har ju mer än 1.27 mm mellan benen. Är det någon som känner till nån annan 3-axlig accelerometer som är lite större?
Ett alternativ annars om inte Sparkfun's axelerometer passar dig, är att du ber någon snäll själv på forumet att fixa ett litet breakout-kort till dig och löder på kretsen. 1.27mm är ju inget problem för de personer som pysslar med ytmonterat.
Jag köpte två kretskort till AoE:s sunkiga projekt som visar g-krafter med några lysdioder. Anledningen till köpet var att det med varje kort följde med två st MMA7260 på ett litet carrier board. Perfekt till ett annat projekt som jag har på gång.
Jag har för mig att ett set kostade 175 kr.
STs LISar e annars riktigt trevliga...lekte som senast med en tidigare idag. Vet också att ST har dessa monterade på ett breakout kort just för att det krävs en del jobb för att börja labba annars. Dock vet jag inget om när dom kommer bli tillgängliga för privatpersoner eller till vilket pris. sparkfun är nog ett bättre alternativ.
En av accelerometrarna som Sparkfun har på breakout board är LIS3LV02DQ, och det var den jag tänkte mig, så det är ju skönt att höra att dom är trevliga