Labb aggregat, reglerbar step-down. Edit: Emitterföljare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Labb aggregat, reglerbar step-down. Edit: Emitterföljare

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag håller på att bygga ett labbaggregat (jag fuskar genom att använda ett gammalt dator agg). Och då vill jag ha en kanal med en reglerbar spänning på. Detta tänkte jag lösa genom att bygga en stepdown. Dvs. jag PWM'ar en signal till transistorn som släpper igenom strömen. Då tänkte jag bygga det såhär:

Bild

Mina frågor är: Jag tänkte använda en comperator för att se om spänningen på den kanalen är mer eller mindre än vad den ska vara, genom att koppla ena sidan till en fast volt referens, men jag vet inte var jag ska koppla in den andra sidan på komperatorn (feed-back'en)??

Och alla laster mår ju inte bra av att PWM'as därför behöver jag koppla in en liten kondensatorbank, men jag vet inte riktigt var den ska kopplas heller..

Motståndet längst ner ska användas för att mäta hur hög ström det är.

Mvh. Daniel Andersson
Senast redigerad av squiz3r 14 augusti 2007, 10:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag hade tänkt använda denna transistorn: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/stm ... s/4079.pdf

Edit: Jag har sett på vissa ställen att de har transistorn "ovanför" (före-på pluss sidan) av lasten. Men det blir väll inte bra?? Jag har lärt mig att man ska ha emmitern kopplad dirrekt till GND, så jag blev nästan förvånad av att det fungerade att ha en "shunt" resistor under transistorn... Är det jag som har lärt mig konstigt?? :S

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Genom att sätta en NPN-transistor från plus och sen ha ut på emittern, så får man en emitterföljare. Spänningen ut är då exakt basens spänning, plus spänningsfallet mellan emitter-bas. Detta utnyttjas i vanliga linjära regulatorer, och inte i switch-sammanhang. En shunt-resistor har så litet värde, så den ser ur transisotrns synpunkt ut som om det hade suttit en sladd där istället.
För att en transistor ska funka som en switch, kopplar man som du ritat fast utan R1.
Sen funkar det inte att göra enbart som du ritat. Du kommer inte få en reglerbar spänning ut. Du kommer få en upphackad 12V-spänning.
Dessutom är det ingen bra idé att hacka upp jorden. Man ska reglera plus. Jorden ska vara konstant ansluten.
Senast redigerad av MadModder 13 augusti 2007, 18:43:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

R1 är en "shunt" för att jag ska kunna mäta strömen som går igenom. Tackså mycket för svaret, då förstår jag den delen det kan vara bra att veta :) Men då återstår frågerna i det första inlägget (Med feed-back'en och kondensatorerna).

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du sätter en kondensatpr på utgången direkt från din krets, kommer du få 12V igen. Hela tiden. Den funkar ju då som en glättningskondning, och jämnar ut växelspänningen.

Förresten brukar man ha shunten precis innan utgången, på plus!

Om du nu ska fortsätta med din idé, välj en PNP istället och PWM:an plus.
Senast redigerad av MadModder 13 augusti 2007, 18:47:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Du menar mellan "reglerbar+" och "reglerbar-"?? Då förstår jag :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såvida du inte ska ha en negativ spänning, är inte minus reglerbar. Den är alltid jord. Dock inte i ditt schema. Gör om gör rätt ;)
Men det blir ingen stepdown utan spole. En kraftig spole, och sen en konding efter det. Rätt avvägt får du då en reglerbar spänning. iofs med en hel del störningar, men det är en annan historia...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mja.. Det var inte riktigt så jag syftade :) Va bara något som jag döpte dem till.

Edit: Jag missförstog nog dig lite.. hmm.. Man kanske skulle göra den linjär istället eller vad det nu hette..

Men nu gjorde du så jag kom på ett nytt problem! Jag vill ju inte ha olika minus för den reglerbara och den fasta spänningen :S vilket det blir nu.. Hur löser man detta?? Då måste man ju på något sätt reglera det på pluss sidan :(

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja. PNP-transistor!
Man kopplar alla ben precis tvärtom.
Basen öppnar när man jordar den.
Emitter rakt till plus.
kollektor till shunt, och sen ut.
Eller nej, sätt shunten mellan plus och emitter. blir lite fel, men enklare att mäta. Hur du nu ska göra det, eftersom strömmen genom shunten kommer hoppa mellan inget och den aktuella strömmen lika ofta som PWM-frekvensen.

De scheman du sett med trissor på plus och shunt under, är till linjär reglering, och dessa kan inte PWM:as bara sådär.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Håller på att göra ett schema på en emitterföljare istället. PNP-transistorer har jag inga hemma, och det känns inte lönt att lägga en order på bara det :) Och desutom blir detta enklare :D

Off topic.
Är det bara jag som inte har vanliga motstånd i eagle?? :S Jag har bara:
resistor-bourns
resistor-dil
resistor-net
resistor-power
resistor-ruf
resistor-shunt
resistor-sil
:S

Edit: "VBE* Base-Emitter Voltage IC = 4 A VCE = 4 A 1.8 V" Är det spänningsfallet jag får om jag gör en emitterföljare??
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Så här?? :)
Bild

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade nog mer kopplat löparen till basen med ett motstånd emellan och tagit bort och kopplat plus och jord till poten och ett värde på säg kanske runt en 10K så det inte finns någon risk för att den skulle kunna bli överhettad. Beroende sedan på trissan så kan du ev behöva sätta en annan i serie med den om den första inte klarar av att förstärka strömmen tillräckligt för den ström du vill kunna få ut men då får du förstås ett litet späningsfall till. Du kan då använda an vanlig trissa först tex en BC547 och sedan en efter denna som klarar lite kraftigare ström kanske den du har först nu och som kan ge ut den ström du vill ha.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej jag får göra ett nytt schema.

"kan du ev behöva sätta en annan i serie med den om den första inte klarar av att förstärka strömmen tillräckligt för den ström du vill kunna få ut"
Jag kan inte riktigt det där med förstärkningen, om jag ska kunna ta ut 10A skulle denna klara det då utan en BC547 imellan?? En BC547 har ett spänningsfall på 0,7v om jag mins rätt vilket betyder att om jag gör som du säger får jag bara ut 9,5v max? :(

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det är spänningsfallet. Jag menade såklart att det är 12V MINUS spänningsfallet du får ut. 12V-1,8V. Vid 4A.

Nej det där schemat stämmer inte..
Dessutom kan du inte driva en 2N3055 direkt med en pot och ta ut flera ampere, för 2N3055 har en väldigt låg hfe. Men men...

Bild

Troligtvis måste du byta 2N3055 mot en annan, typ en effektdarlingtontransistor, typ BDV64B. Nu är den lite väl kraftig, men du fattar.
Men du kommer inte få någon strömbegränsning alls, och inget skydd. Råkar du kortsluta, så brinner trissan upp.
Enklare med en justerbar spänningsregulator. LP 3856 är bra. Dock förlorar du 2-3V.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Jag menade såklart att det är 12V MINUS spänningsfallet"
Jepp, det förstog jag, det var bara beteckningen i databladet som jag inte var säker på om det var spänningsfallet.

"Enklare med en justerbar spänningsregulator. LP 3856 är bra. Dock förlorar du 2-3V."
Men det är inte lika roligt :D Desutom klarar den bara 3A (?) jag hade velat ha ca. 10A.

"Men du kommer inte få någon strömbegränsning alls, och inget skydd. Råkar du kortsluta, så brinner trissan upp. "
Men det ska jag också bygga på sen :)

Ska göra ett nytt schema nu :)
Tack!
Skriv svar