Bra system för lagerhållning av alla komponenter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Bra system för lagerhållning av alla komponenter?

Inlägg av MadModder »

Nu börjar det bli lite kris.
Jag har först 3st stora blå sortimentskåp av standardmodell med genomskinliga småaskar. Där är det mest motstånd och kondingar uppsorterade.
Sen har jag en plastlåda med alla rosa elfa-påsar med komponenter i, och en låda med alla grå elfa-påsar med komponenter i. De är fulla.
Sen har jag två pappkartonger med blandade elfa-påsar med komponenter i. Ingen ordning alls. Och nu börjar det rinna över av påsar. Det är till alla uppstartade projekt. Vad göra? :shock:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Köpa en letratag på clasohlsson och börja märka askarna.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...Det är till alla uppstartade projekt. Vad göra?

*Avsluta* projekten ? :-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sodjan: vilken tråkig lösning :D

Micke_s: men det står ju redan på alla påsar vad det är i...

Jaja, får väl skaffa fler sortimentskåp...
tgr

Inlägg av tgr »

skaffa projektlådor? då kan du arikvera projekt som sover och ta fram en annan gång när andan faller på.
detta kopplat med någon typ av websystem med "bill of material" för varje projekt gör att du kan hitta komponenter och låna från ett annat projekt.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

skaffa dig en sådan här
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har massor av såna här, de som är 30x20x15cm, med lock. Står i en garderob med tydliga etiketter på vad det är för projekt i, så det systemet utnyttjar jag redan.
Det blir lite problem när jag har en påse med ett antal av en viss komponent, där bara 1 eller 2 ska användas i ett projekt, och så behöver jag en sådan till något annat. Var 17 ligger den påsen nu då... :P
Och jag har en märkapparat redan. En Brother.

Det är ganska mycket bra-att-ha-grejer också.
T.ex köpte jag igår 5st 56-157-03. :roll:
tgr

Inlägg av tgr »

mer projektlådor!
och databas där du kan söka på saker som är "över". då kan du lätt lägga 8st för mycke i en låda och hitta det.
Sen får du ha hyllplatsnummer & lådnummer. Samt stora lådor kan du dela in i mindre bitar.
Då fattas bara någon typ av robot som kan hämta lådan när du behöver något!!!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Inte en riktig databas, men jag har en lista I excel över de flesta komponenter, (jag har inte hunnit skriva in gamla surplus-köp och de senaste Elfa-ordrarna), där det står antal, värden, toleranser, artikelnummer, beskrivning, vilket projekt det är köpt till från början mm. Det är väl egentligen bara lådnummer och hylla som fattas på allt, om jag ska börja med det.
Men det är lätt att glömma lägga in nya komponenter, och dra bort när de används... :P

Sen är det lite knasigt med motståndsskåpet. Har uppmärkt efter hela E12-serien, men eftersom jag köper mycket motstånd i E96-serien så blir det lätt lite blandat ändå...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är bara fler skåp med lådor som gäller.
Jag har nu 2 st 40 cm breda garderober med 15 lådor i varje 2 st 50 cm breda garderober med 10 lite större lådor i och sista investeringen 2 st 60 cm breda med 17 lådor i varje. garderoberna är helt vanliga köpta i byggsats och lådorna är kökslåde lådor med egna lite kortare fronter så lådorna går in i garderoben så att dörren går att stänga. Lådorna inredda med vad som finns, pappkartonger, glasslådor, speciell kökslådeinredning från Rubbermaid (finns inte mer) och nu köper jag nästan bara Raacos insatslådor som finns halvledande (de svarte) sedan har jag 7 löpmeter lagerhylla dessutom. Det är fullt.

Nu håller ju jag på med detta 24/7 så jag har kanske att annat perspektiv på det hela.

Protte
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

Du får väl köra med elfas system =)
_Mängder_ med "sortimentskåp" och en databas kopplad till skrivare som talar om vart allt ligger, samt en idrottshall modell större att ha alla grejjer i =D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ser ut som det är ett projekt till på väg... Du tror väll inte att detta projektet skulle ta mindre plats än alla andra?? :wink:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag röstar på att du ska köpa mera racco skåp :) Och göra en databas med lådorna märkta med komponenten eller skriva nummer på lådan så kan du bara gå till databsen för att kolla :roll:

Edit kan du inte fota din "lådor" :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

för att du ska se vad det är i dem eller vadå? :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"för att du ska se vad det är i dem eller vadå?"
Nix.. För att det borde vara förbjudet med trådar utan bilder :D
Skriv svar