Ett överspänningsskydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Ett överspänningsskydd

Inlägg av MadModder »

I ett agg jag ska bygga, har jag bestämt att det aldrig får bli en spänning över 33V i kondingarna. Agget i sig självt kommer ge lite under 33V. Det kommer kunna komma in spänning utifrån, som temporärt kan höja spänningen över 33V. Över 35V t.o.m. Och då går det illa...
Hur göra?
Ska jag sätta en fetingzener på 33V tvärs över?

Eller räcker det med en såndär dumpkrets som jag läste om för några dagar sen, där en trissa kortsluter till jord så fort strömmen går åt andra hållet?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Zener i ordentlig effektklass är ju kanske en lösning, en annan variant är kanske tex lite elektronik som helt enkelt klipper spänningen till elektroniken eller så för absolut fail-safe. Då borde det räcka med en betydligt mindre zener för att undvika spänningstopparna då effektförlusten bara blir under den tiden innan tex ett relä har hunnit klippa spänningen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det beror väl lite på vad det är som höjer spänningen, klarar den att ge mycket ström ? då kan man få bränna bort mycket effekt

så valet är i huvudsak två, antingen serie eller shunt reglering, allt beror på vad du har och hur du vill lösa det hela

en zuperzener går ju att bygga med en vanlig zener och effekttransistor + nägra motstånd, oftast betydligt billigare än en högeffektzener
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja det var ju enbart till kondingarna det inte fick bli högre..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mja... Det är ju lite elektronik som inte pallar mer än 35V, men håller jag kondingarna på 33V eller under, så går det bra.
Det som kan alstra överspänning är motorer. Frihjulsdioder hjälper ju bara i backriktningen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha ok så det var så du menade, tänke mer att om regler elektoniken skulle få fnatt och ge max spänning ut eller så..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Lite oekonomikst, men ibland om effekterna inte är för höga ka man lösa sånna problem med ett bleedermotstånd som alltid äter lite effekt. "fetzener" är lite dyrt, men en zenerkoppling med effekttrissa som eldar upp allt över 33V fungerar ju och blir biligare om effekterna är höga. Seriereglering är uteslutet antar jag eftersom du frågar efter parallelreglingslösningar ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur skulle en sådan seriereglering se ut?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Seritransistor och zener eller spänningsref som driver denna. Helt vanlig spänningsreglering på samma sätt som en LM317 eller 7805 fungerar fast diskret byggd och kopplad så att du alltid kör full drivning så länge spänningen ligger under maxgränsen. Nackdelen är givetvis att du alltid tappar ungefär en volt och är strömmarna höga så är en volt rätt mycket i effekt räknat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men vad ska då hindra högre spänning att komma in utifrån? Det enda som händer är ju att serietrissan stänger, och kondingen kan laddas upp till godtyckligt spänning?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Oki, jag förstår ditt problem - det är alltstå BARA lasten som kan ge överspänningen och inte från matningsdonet? Då håller jag med om att någon lämplig zenerkoplling är bästa lösningen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan en 2N3055 funka tro? Den har ju ingen vidare hfe, och sätter man en trissa innan i darlingtonkoppling, får man ju 1,4V plus zenerspänningen.
Kanske en PNP-trissa innan, och zenern till jord?
Eller en BC547, som driver en darlington-PNP, som driver 2N3055... :D
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En vanlig hederlig crowbar fixar biffen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag vill inte att spänningen ska försvinna helt, utan dras ner och stanna vid 33V. Vad jag fått lära mig funkar en crowbar genom att kortsluta så säkringen går och dödar alltihop.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sätt dit en varistor på kondingarna.
Skriv svar