rickeboy, det är klart du är välkommen i diskussionen!
PA står för Public Address så vitt jag vet.
Och anledningen till att jag envist pratar om PA är att det är sådana element som krävs för att kunna tåla en sådan behandling. HiFi-element är sällan konstruerade för att plågas med kontinuerligt hög effekt, åtminstone inte om man håller sig insom humana summor pengar.
Jag tycker det går utmärkt att använda PA hemma. Visst, det är inte HiFi, men det mycket renare än någon billig plasthistoria till stereo. Dessutom har man ju verkningsgraden på sin sida, något som sällan betonas inom HiFi.
Med "seriösa" kanske menas priset också? Vad kan ett bra HiFi-baselement kosta? Ett vettigt PA-baselement kan lätt kosta 5000:-. För de pengarna får man enligt mig mer än vad dyrare HiFi-element kan prestera. Delvis för att marknaden är större...
Edit:
Tyckte det var intressant att ta reda på hur mycket ljud det blir av att koppla in mina baselement till 230VAC @ 50Hz, räknat då elementen är utan resonanslåda (d.v.s. "worst case").
Jag reserverar mig för eventuella galna resonemang (påpeka gänra) samt att ha borsett från eventuella konsekvenser när det gäller effektberäkningen vid induktiva laster med växelström.
Ljudstyrka vid 1W, 50Hz: 92dB
Impedans vid 50Hz: 20Ohm
Två lika element seriekopplas till 230VAC, total impedans: 40Ohm
Effekt RMS: 230² / 40 = 1322,5W
Effekt per element: 661,25W
Ljudstyrka för ett element vid 661,25W: 92+10log(661,25/1)=120,2dB
Ljudstyrka för två element: 120,2dB + 3dB = 123,2dB
Jag skulle inte vilja uppleva 123,2dB ren sinus!

Elementen skulle nog inte heller vilja uppleva det, de hade troligtvis kreperat efter några minuter.