Strömsnål dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PederMolin
Kontakt:

Strömsnål dator

Inlägg av PederMolin »

Hej alla,

Jag skulle vilja ha en dator som drar så lite som möjligt när jag är ute i skärgården. Någon som vet vad man skall köpa för burk?

Min gamla bärbara Celeronburk drar enligt min solcellsregulator runt 4A oftast med skärmen påslagen, men drar lite mer i uppstartningskedet.

Något som har tips eller förslag på var man på ett överskådligt sätt kan hitta information om strömförbrukning på olika bärbara datorer.

Mvh

Peder
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror ju på vad den måste klara av, har påbörjat en labbdator som ska kunna köras på 12v för fältbruk , och anledningen till icke bärbar är behovet av en isa plats

ett standard 370 moderkort, via c3 900Mhz processor och en 2.5" hd tog i vilolåge runt 11w några watt mera vid full processor utnyttjande, en 10" bil bildskärm tog ungefär lika mycket till, , men för min del är det halft oväsentligt då jag oftast kommer låta datorn gå med bildskärmen avslagen
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Hej Grym,

Den skall användas för surf och Skypetelefoni, så borde inte kräva så mycket power. Imponerande låga värden du har fått ner datorn till tycker jag.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag har en server här hemma med ett Via Mini-ITX-kort som jag valde för att strömsnålt var viktigt för mig.

Effektförbrukningskalkylator för olika Mini-ITX-kort.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

helt vanliga saker och relativt billigt med, glömde en sak som jag alltid glömmer

kolla på
http://www.mini-itx.com/

kan ju inte annvända dom själv på grund av behovet av isa buss

den datorn jag har funkar bra att surfa med och även kolla film på, har inte provat den så mycet för jag ska bygga ihop den när jag får en del till, och tid
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Hej igen,

Har du någon spec på exakt vad du byggde din dator med Grym!

Det verkar ju som att du verkligen har lyckats bygga en strömsnål rackare till dator. Kanske något att bygga under den kommande vintern som hobby projekt.

Mvh

Peder
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok, återkommer bara jag får tummen ur, väntar på att maten skaa bli varm och efter matdags skall jag ner i källaren för icke kul saker som måste bli gjort under semestern, kapa ner den gamla oljetanken som har annvänts som värmeaccumulator, djävla skitarbete men det är ju självförvållat,, suck
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Suck, alldeles för mycket tråkiga arbeten! Själv blev det inte för mycket roliga projekt under min semester. Var grått, regnigt och solcellerna i stugan har varit underdimensionerade för alla mina apparater.

Nästa år skall jag montera en vindsnurra däremot och få lite mer drag i systemet om det blir en lika grå juli månad som i år.

Mvh

Peder
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom mesta delarna ligger och väntar på mig på labbordet,

jag provade lite saker jag hadde och köpte lite på ebay
via c3 för hundralappen
ett Gigabyte GA-6VEML moderkort, budgetkort och det ville jag ha, enkla grafikretsar och allt annat som jag vill ha på moderkortet
en vanlig 40 GB 2.5" hårddisk, med en adapter för strömmatning
en nätdel till itx datorerna, klarar från 8v till 26v in

låda var lite värre då jag inte villa ha för stor, hittade powmax som passae, kvaliten lika bra som namnet ger sken av men vad gör man?

i det stora hel, så gott som standardsaker
återkommer när jag börjat få ihop prylarna
tgr

Inlägg av tgr »

Min fileserver hemma är en VIA EPIA-EK8000EG, Luke/800Mhz med 2x500Gb s-atadisk och ett vanligt pcnätagg.
Drar totalt ca 40w enligt strömmätaren från clas i sjön.
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Jag har någon gammal slimmad fujitsuburk hemma med en p3 på runt 500mhz om jag minns rätt. Kan det vara något att bygga om, eller är det bättre att göra som du "Grym" har gjort och ha en Celeronproccesor rent strömmäsigt om man vill ha så lite förbrukning som möjligt. Kan kolla när jag är hemma mer exakt vad det är för gammal trött burk.

Nätdelar till ITX-datorerna får man tag på det i Sverige eller är det att beställa utomlands ifrån?
tgr

Inlägg av tgr »

komplett.se har nätagg till itx och även moderkorten såklart.
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Skulle säkert kunna lista ut om jag hade ett sådant nätagg på bordet, men är det lätt att skippa 220V ingången och modda det så att man kopplar in ett bilbatteri direkt istället till dessa nätagg?
tgr

Inlägg av tgr »

Det finns nätagg avedda att gå endast på 12V i bil.
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Jag kanske har missuppfatat det hela och Gryms bygge, men tanken är att ha den kopplat till mina 12volt batterier eftersom jag inte har två hål i vägen i sommarstugan. Och en omformare till 220volt drar ju onödigt mycket!

Finns det i sverige nättagg i så fall som går att koppla till 12volts batterier eller är det att söka sig utomlands?
Skriv svar