Anodresistor till Nixierör
Anodresistor till Nixierör
Har läst någonstans (hittar det inte igen) att ett lila-aktigt sken runt siffran i Nixieröret påvisar att strömmen är för hög.
Jag driver ett IN-14 med 190 volt och har 47 kΩ anodresistor. Mäter upp 63 volt över resistorn vilket ger ~1,34 mA vilket är väl under rörets max 2.5 mA.
Trots detta har jag ett lila-aktigt sken, kan någon förklara varför?
mvh
Nisse
Jag driver ett IN-14 med 190 volt och har 47 kΩ anodresistor. Mäter upp 63 volt över resistorn vilket ger ~1,34 mA vilket är väl under rörets max 2.5 mA.
Trots detta har jag ett lila-aktigt sken, kan någon förklara varför?
mvh
Nisse
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Tja, strömmen är väl för när man multiplexar rören antar jag och ungefär 500uA brukar räcka bra om man driver rören konstant - det kan självklart skilja mellan olika rör, men mitt tips är att tredubblar anodresistorn så håller rören längre, lyser med finare färg och du har marginal kvar att byta till ett lägre motstånd om rören börjar åldras.
Efter tipset ovan provade jag följande.
Kopplade in 100 kΩ i serie med 47 kΩ. Mätte upp 67 volt över resistorerna vilket ger ~455 uA. Hela siffran tändes inte upp och det lila skenet fanns fortfarande där.
Kopplade in 47 kΩ i serie med 47 kΩ. Mätte upp 67 volt över resistorerna vilket ger ~713 uA. Hela siffran tändes upp med ett bra sken och det lila skenet finns fortfarande kvar.
Kan det vara så enkelt att påståendet om att lila sken påvisar för hög ström är felaktigt?
För övrigt så är 2.5 mA maxspec. vid konstant drift, ej mux.
Mvh
Nisse
Kopplade in 100 kΩ i serie med 47 kΩ. Mätte upp 67 volt över resistorerna vilket ger ~455 uA. Hela siffran tändes inte upp och det lila skenet fanns fortfarande där.
Kopplade in 47 kΩ i serie med 47 kΩ. Mätte upp 67 volt över resistorerna vilket ger ~713 uA. Hela siffran tändes upp med ett bra sken och det lila skenet finns fortfarande kvar.
Kan det vara så enkelt att påståendet om att lila sken påvisar för hög ström är felaktigt?
För övrigt så är 2.5 mA maxspec. vid konstant drift, ej mux.
Mvh
Nisse
Vet inte hur det är med just Nixierör men i övrigt är den blåa bågen bara ett bevis för att det går ström. Att det skulle vara dåligt tror jag inte direkt. Kollade senast på ett EL84 i en rörförstärkare som lös blått i mörkret och det verkade må bra
. Så jag tror inte det är nån fara.
Om däremot anoden börjar glöda, då går det lite för mycket ström.
edit: Rör hör väl ändå hemma i Övriga Komponenter?

Om däremot anoden börjar glöda, då går det lite för mycket ström.
edit: Rör hör väl ändå hemma i Övriga Komponenter?
Fritzell, Nixierör är i allra högsta grad en optokomponent

Sökte runt lite på forumet och hittade detta ämne, där Marta skriver att man inte skall driva med för låg ström heller. Men jag hittar ingen specad lägsta ström för mina IN-14 hur mycket jag än söker på nätet. Det skulle vara om det står i det ryska databladet som jag inte förstår något av....
Mvh
Nisse

Sökte runt lite på forumet och hittade detta ämne, där Marta skriver att man inte skall driva med för låg ström heller. Men jag hittar ingen specad lägsta ström för mina IN-14 hur mycket jag än söker på nätet. Det skulle vara om det står i det ryska databladet som jag inte förstår något av....

Mvh
Nisse
Hmm, Brukar inte blålila annars tyda på mjuka rör - dvs. det har börjat komma in luft i dessa. Även om det är fylld med neon så är trycket fortfarande väldigt lågt.
hur ser ev. topförseglingar ut - det silvriga ytan? (neon är en ädelgas så den bör inte absorberas av 'getter'-metallen) Är den grådaskig så har det gått in för mycket luft...
Nu pratar vi inte om mycket luft utan bara om mycket liten mängd luftmolekyler som lyckats diffudera in på något sätt (oftast genom metallförsegligen i botten, men även sådant som har absorberats i glimmerskivor och metallstruktur inne i röret läcker sakta ut igen i högvakumet)... Om rören är 30 - 40 år gamla så skall man nog inte bli förvånad om de börjar lysa lite blått...
hur ser ev. topförseglingar ut - det silvriga ytan? (neon är en ädelgas så den bör inte absorberas av 'getter'-metallen) Är den grådaskig så har det gått in för mycket luft...
Nu pratar vi inte om mycket luft utan bara om mycket liten mängd luftmolekyler som lyckats diffudera in på något sätt (oftast genom metallförsegligen i botten, men även sådant som har absorberats i glimmerskivor och metallstruktur inne i röret läcker sakta ut igen i högvakumet)... Om rören är 30 - 40 år gamla så skall man nog inte bli förvånad om de börjar lysa lite blått...
Nu har jag sökt ännu mer för att försöka hitta var jag läste att lila sken påvisade för hög ström, utan framgång
Dock hittade jag detta på Wikipedia.
"Some color variation can be observed between types, caused by differences in the materials and gas mixtures used. Longer-life tubes that were manufactured later in the nixie timeline have mercury added to reduce sputtering (Bylander 1979, p. 60) resulting in a purple tinge to the emitted light."
Med andra ord verkar det första påståendet vara fel. Det skall nog helt enkelt vara lite lila i ljuset.
När skall jag lära mig att alltid kolla med wikipedia först
Men så återstod ju frågan med minsta anodström....
Någon som kan översätta och hitta den uppgiften i det ryska databladet?
Mvh
Nisse

Dock hittade jag detta på Wikipedia.
"Some color variation can be observed between types, caused by differences in the materials and gas mixtures used. Longer-life tubes that were manufactured later in the nixie timeline have mercury added to reduce sputtering (Bylander 1979, p. 60) resulting in a purple tinge to the emitted light."
Med andra ord verkar det första påståendet vara fel. Det skall nog helt enkelt vara lite lila i ljuset.


Men så återstod ju frågan med minsta anodström....
Någon som kan översätta och hitta den uppgiften i det ryska databladet?
Mvh
Nisse
såbra - då behöver du inte oroa dig för hållbarheten så mycket.
ser man på glimlampor i trapplampskontakterna i gamla huset jag bor så verkar dom ha varit igång sedan 60-talet, kanske tom 50-talet, så det verkar inte vara någon större fel på drifttiden för neonlampor...
---
Delikat fråga - man blir himla nyfiken varför det fins flera varianter/upprepningar - om det har med driftsituation eller att det är olika modell.
Hur eller hur verkar strömmen till siffrorna vara 2.0 - 3.5 mA och punkterna 0.3 - 0.7 mA
raderna under kan ha att göra när man kör pulsat med medelströmmen först och sedan max pulsström (ser ut ungefär som 10 ggr högre under 1/10-del av tiden)
Obs detta är bara mina gissningar.
---
ser man på glimlampor i trapplampskontakterna i gamla huset jag bor så verkar dom ha varit igång sedan 60-talet, kanske tom 50-talet, så det verkar inte vara någon större fel på drifttiden för neonlampor...
---
Delikat fråga - man blir himla nyfiken varför det fins flera varianter/upprepningar - om det har med driftsituation eller att det är olika modell.
Hur eller hur verkar strömmen till siffrorna vara 2.0 - 3.5 mA och punkterna 0.3 - 0.7 mA
raderna under kan ha att göra när man kör pulsat med medelströmmen först och sedan max pulsström (ser ut ungefär som 10 ggr högre under 1/10-del av tiden)
Obs detta är bara mina gissningar.
---
Det finns diverse engelska översättnignar att hitta. Ett exempel
Men inga som nämner minsta ström.
Mvh
Nisse
Men inga som nämner minsta ström.
Mvh
Nisse
tja, med lite kvalifierad gissning så står det ju 2-3.5 mA - 2.5 verkar vara rekomenderat.
tändspänning mellan 170 - 200 Volt, sedan har dom negativ resistans (precis som alla gasurladdningsrör) när de väl tänder så sjunker spänningen drastiskt - kanske till dom angivna 70 -100 Volt. läser man på andra ställen sägs det så lite som 30 Volt. (eller om det var 30 volt sänkning...)
hur eller hur så lär du behöva mäta spänningen över förkopplingsmotståndet (och räkna ut strömmen) så att du inte petar in för mycket ström när det väl har tänt.
kan också tänka mig att det krävs en viss minimumström för att hålla 'elden' igång och därför inte skrivit 0-3.5 mA. du har förmodligen inte samma ström/reglerdynamik som vid drift av lysdioder
När dom kör pulsat så är det ungefär 10 ggr strömmen i en 10-del av tiden. Där har man hela tiden en tändning och släckning och därmed lite andra driftparametrar.
tändspänning mellan 170 - 200 Volt, sedan har dom negativ resistans (precis som alla gasurladdningsrör) när de väl tänder så sjunker spänningen drastiskt - kanske till dom angivna 70 -100 Volt. läser man på andra ställen sägs det så lite som 30 Volt. (eller om det var 30 volt sänkning...)
hur eller hur så lär du behöva mäta spänningen över förkopplingsmotståndet (och räkna ut strömmen) så att du inte petar in för mycket ström när det väl har tänt.
kan också tänka mig att det krävs en viss minimumström för att hålla 'elden' igång och därför inte skrivit 0-3.5 mA. du har förmodligen inte samma ström/reglerdynamik som vid drift av lysdioder
När dom kör pulsat så är det ungefär 10 ggr strömmen i en 10-del av tiden. Där har man hela tiden en tändning och släckning och därmed lite andra driftparametrar.
Var hittar du uppgifter om 70-100 volt?
Spänningen sjunker till 126 volt när röret är tänt.
Provar nu med 200 volt drivspänning vilket ger 740 uA med 100 kΩ anondresistor. Lyser fint och bra, tänder utan problem.
Frågan är ju dock fortfarande om det är för lite ström och jag riskerar få beläggningar? Och hur påverkar dessa beläggningar röret?
Mvh
Nisse
Spänningen sjunker till 126 volt när röret är tänt.
Provar nu med 200 volt drivspänning vilket ger 740 uA med 100 kΩ anondresistor. Lyser fint och bra, tänder utan problem.
Frågan är ju dock fortfarande om det är för lite ström och jag riskerar få beläggningar? Och hur påverkar dessa beläggningar röret?
Mvh
Nisse