Vista på skiva?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
mullemeck
Kontakt:

Vista på skiva?

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Har nyligen skaffat en ny laptop som då givetvis har en licens med Vista intryckt.

Problemet nu är att man ju aldrig får några skivor med datorn utan allt ligger på hårddisken.

För att ha kvar min version av vista tänkte jag försöka lägga in Linux parallellt men detta försök misslyckades totalt så i frustration så partitionerade jag om hela disken för att få igång nått system som jag kan arbeta med utan att spendera flera veckor på det.

Min fråga är nu om man kan få tag i en cd-skiva att installera ifrån om man nu mot förmodan skulle vilja få in Vista igen och använda sin licens?

Datorn jag har är en Hp Compaq 6510b, har letat rund på HPs hemsida men det är som nålen i en höstack om man skulle hitta nått där.

/mullemeck
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du fick alltså inte med någon recovery-CD? Ingen återställningspartition på hårddisken heller?

Det är ju du som äger licensen och då *ska* det följa med en Windows-skiva. Om stället du köpte datorn ifrån vägrar att ge dig en sådan så kan du kontakta Microsoft. De brukar kunna skicka en CD-skiva om man har en äkta licens.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jo efter ca 4h när jag gått igenom windowsinstallationsprogrammet så skapade den en recovery partition, men denna var jag tvungen att ta bort för att få in Linux.

Fick inte med en enda skiva i paketet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ehh? Var du tvungen att ta bort recovery-partitionen för att få in Linux??
*Så* liten hårddisk sitter det ändå inte i den datorn. Pappa har en likadan. :)

Men kontakta Microsoft så fixar de en skiva.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Problemet är inte storleken utan att linux inte kunde känna igen de olika partitionerna, antagligen har vista lagt in nått specialmeck i sitt filsystem nu som inte hunnit komma in i installationsprogrammen, eller så har nått gått fel i partitionstabellen när windows rotat runt
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

När jag tänker efter så låter det bekant.
Det hade iofs gått att lösa, men det är så dags nu.. :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det är samma skit med vår HP-stationära. Det följer med brännbara CD-skivor (dyra LightScribe-varianter :doh:) och man förväntas skapa skivorna själv det första man gör. Varför, varför VARFÖR???? :evil: :wall:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Antagligen för att det är billigast så för tillverkarna!

De köpar nog hårddiskar med en färdig installation på, när de sedan har petat i den hårdvara som passar till den dator och allt har installerat sig färdigt hos kunden kan kunden använda tiden på att göra en back-up, det sparar en DVD-master-tillverkning och sannolikt en massa licensstrul med M$ också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ring MS och beställ skivor, kostar nån hundring eller två.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Är nog det man får göra, dock inte aktuellt just nu då jag är mycket nöjd med linux och använder i stort sett endast linux.

Ville bara undersöka möjligheten då man ändå har fått en licens på köpet.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kanske ska skaffa Vista Ulimate dvd
Bild
Plastfickan avslöjar att den är väldigt laglig.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Dell skickade mig en riktig "Windows XP"-skiva gratis när jag bad om det.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag köpte också nyligen en laptop med vista installerat på. Själva vista installationen ligger på en dold partition som kan användas tillsammans med en recovery skiva, fast denna följde med i mitt fall. Men jag förstår inte varför dom inte skickar med allt på en enda skiva istället.

Men det blir nog till att installera XP på den då vista inte ville stödja mina program så bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Farsan köpte nyligen en HP-laptop med Vista på, och det följde inte med någon skiva alls där heller. Det är bränning av egen recovery-skiva som gäller. :P
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mina öh.. sex senaste laptopar genom jobbet har det inte medföljt någon windowsskiva med, även om det varit förinstallerat.

Mer irriterande är ju att licensnumret som följer med bara verkar funka på just den varianten av OS-installation, tar man en "vanlig" skiva och försöker använda den produktnyckeln som följde med datorn blir det stopp.

Nåja, bryr mej mindre då jag inte kör windows ändå på laptoparna, och har fria licenser av win om jag nu behöver det.
Skriv svar