Skapa 1hz klocka till MPU
Skapa 1hz klocka till MPU
Tjena.
Jag behöver skapa en klocksignal på ganska exakt 1hz.
Det finns ju många olika sätt att göra de på så jag har beslutsångest.
Har ni några bra, enkla, stabila, små, billiga lösningar på de?.
Antigen med färdiga kretsar eller nån Xtal & räknare?.
Den skall kopplas in på IRQn till en 68HC11.
Jag behöver skapa en klocksignal på ganska exakt 1hz.
Det finns ju många olika sätt att göra de på så jag har beslutsångest.
Har ni några bra, enkla, stabila, små, billiga lösningar på de?.
Antigen med färdiga kretsar eller nån Xtal & räknare?.
Den skall kopplas in på IRQn till en 68HC11.
-
Tack för tipset Tony!.
Har kikat lite i databladet för kretsen, men jag hittar ingen info om att man måste hålla sig till serie-resonans kopplingen.
Borde det inte funka med pararell resonans oxo? /någon som har provat?.
De kristallerna jag kan använda till mitt HC11 moderkort är 2,5/5/10 eller 20 Mhz & de är inte jämt delbara med 1 Hz, vilket skulle resultera i massa onödiga räknare & lopar i programet´. därför vill jag inte ha det mjukvaru styrt.
Har kikat lite i databladet för kretsen, men jag hittar ingen info om att man måste hålla sig till serie-resonans kopplingen.
Borde det inte funka med pararell resonans oxo? /någon som har provat?.
De kristallerna jag kan använda till mitt HC11 moderkort är 2,5/5/10 eller 20 Mhz & de är inte jämt delbara med 1 Hz, vilket skulle resultera i massa onödiga räknare & lopar i programet´. därför vill jag inte ha det mjukvaru styrt.
Går bra med parallell-resonans.
Det jag menade var att den kopplingen kör serie-resonans.
Byggde min efter en ritning i AoE.
Provade att sätta en parallell-resonans kristall på 4.00 Mhz mellan ben 4 och 7, ett 1Mohm i parallell med kristallen och 27pf från varje sida av kristallen till jord.
Enl. mitt Oscilloscope är blev frekvensen exakt 4.0 MHz (mätt på ben 4).
OBS: Missade att ben 9 skall vara jordat (en buffer som inte används) i ritningen.
Elfa art.nr. kristallen i denna ritning: 74-515-45

Det jag menade var att den kopplingen kör serie-resonans.
Byggde min efter en ritning i AoE.
Provade att sätta en parallell-resonans kristall på 4.00 Mhz mellan ben 4 och 7, ett 1Mohm i parallell med kristallen och 27pf från varje sida av kristallen till jord.
Enl. mitt Oscilloscope är blev frekvensen exakt 4.0 MHz (mätt på ben 4).
OBS: Missade att ben 9 skall vara jordat (en buffer som inte används) i ritningen.
Elfa art.nr. kristallen i denna ritning: 74-515-45

Jag förtår inte varför du inte vill använda den interna timern. Visst det krävs lite extra kod. Men det är ju mycket enklare än att använda någon separt hårdvaru lösning, När du ändå har en MCU så kan du ju använda den.
Jag föreslår att du använder dig av output compare funktionen som timern har. Det är bara att läsa in timern nuvarande värde addera detta värde med det antal klockcykle du vill vänta och sedan skriva detta värde till output compare registret så kommer ett avbrott att genereras när X antal klockcykler har gått.
Enda problmet jag kan se är att det kan bli timer overflow under om man ska vänta en sekund eftersom att det bara är en 16bitars räknare i HC11an. Men det är ju inte så krångligt att sätta upp en avbrotts hanterare som fixar detta så det borde inte vara några problem
Jag föreslår att du använder dig av output compare funktionen som timern har. Det är bara att läsa in timern nuvarande värde addera detta värde med det antal klockcykle du vill vänta och sedan skriva detta värde till output compare registret så kommer ett avbrott att genereras när X antal klockcykler har gått.
Enda problmet jag kan se är att det kan bli timer overflow under om man ska vänta en sekund eftersom att det bara är en 16bitars räknare i HC11an. Men det är ju inte så krångligt att sätta upp en avbrotts hanterare som fixar detta så det borde inte vara några problem