Hur länge håller ett batteri

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SmourF
Kontakt:

Hur länge håller ett batteri

Inlägg av SmourF »

hej

jag har suttit o undrat... min lärare tog upp ämnet en gång om strömförbrukning men han svarade aldrig på frågan hur man kan räkna ut hur länge ett batteri (xxxmAh)kan hålla en (xmA) krets i livet...

och jag glömde att fråga... :(

kan ngn detta ?

jag har fått ngt i huvet att ett batteri specat till ex 2500mAh kan leverera 2.5A i en timme, kanske ute o cycklar ?

hoppas ngn kan detta, behöver räkna ut lite livstider :(

MVH
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

I princip så har du rätt. Nominell kapacitet brukar specas för nya celler och är den ström som paketet kan lämna under 10 timmar(eller liknande) utan att spänningen faller under någon gräns (finns olika slutspänningar).

Laddar du ur med C så håller INTE paketet i 1 timme då snabbare urladdning ger dig färra Ah innan spänningen faller under brytpunkten. Hur stor denna påverkan är beror på cellkemi, uppbyggnad och en massa annat. Siveroxid batterier för att ta ett extremt exampel tål inte större strömmar än underfär 0,1C emedan NiCd utan större problem brukar kunna lämna långt över 10C.......

Grunden är Ah på cellerna delat med snittströmmen så får du ungefär drifttiden. Om drifttiden du räknat ut ligger under 5 timmar så måste du räkna av, hur mycket beror på..... Över 5 timmar kan man skapligt rätt räkna på det förenklade exeplet (iaf för LiPo, Lion, NiHh och NiCd)
peter555

Inlägg av peter555 »

I princip har du rätt, dock kan man inte ta ut full kapacitet vid höga strömmar. Om du ska veta vad som gäller för ditt batteri får du kolla databladet för det aktuella batteriet

Bengt-re var lite snabbare.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

tack för svaren!

så om jag har en batterikälla på 300ma och tar ut en kontinuerlig ström på 40ua (0.04ma) så dividerar jag bara batterikällan med strömuttaget så får jag antal timmar? och dividerar med 24 så får jag antal dagar?

tack för de snabba svaren!

MVH
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I teorin ja..... sen med så små strömmar i förbruk måste du kanske räkna med självurladdningen också, där kommer databladet in igen.

Ytterligare är det så att en 300mAh-källa kan vara på 400mAh om man laddar ur med "rätt" ström, ju högre ström ju lägre Ah men under ett visst punkt kommer självurladdningen in som en betydande faktor.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, men batteriet är i ah eller mah :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

grym: nu har du ju fel.... det är Ah eller mAh.... men sant är att ett batteri inte är på 300mA, det kan däremot vara på 300mAh
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:oops: :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nyckeln i som många andra saker - läs i databladen för den tänkta komponenten. Finns inte datablad - välj annan produkt eller ta hem exemplar och mät upp själv.

---

Blybatterier brukar nämnas många gånger - Vid C1 urladdning så kanske man får ut 35-45% av den tillgänglig stämplade Ah-kapaciteten (se datablad) - men å andra sidan är inte blybatterer bra för riktigt långsamma urladdningar över flera dagar/veckor sträck heller - då laddstatus 50% och nedåt så sulfaticerar batteriet fort och det kan lätt bli fågångsbatteri av det.

NiMh är typexempel på batterier med hög självurladdning - efter 1-3 månader så är det inte mycket kvar även om de ligger oanslutna.

Primärbatterier av Lithiumtyp (CR123 eller coin-typ) har varit säkra kort med > 10 års hållbarhet, dom uppladdningsbara LiIon-batterier kanske ett par år just för att säkerhetskretsarna drar ström hela tiden och bestämmer maxtiden - något som dessvärre sällan står i databladen.

Dock börja det komma varianter på NiMh med lång liggetid med typ 80% kvar efter 12 månader, vilket faktisk ritar om kartan en hel del när det gäller batterier för lågströmförbrukare och stand by-utrustning (läs ficklampor) - nackdelen då, lite mindre kapacitet för given storlek än de värsta NiMh-modellerna.

Vi pratar om 800 mAh för R03 av långhållbarhetsmodell när det numera håller 1000 mAh för dom 'vanliga' R03-batterierna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur länger håller ett batteri då. Alltså när är de döda och klara för naturen (HEHEHE!!!!!)
Jag har ett gäng GP 1300mA celler (AA) till min kamera. Jag tycker att kameran visar "låg laddning" så fort jag stoppar i batterierna nyladdade (i GPs egen laddare).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla om det inte är så att kameran kräver vanliga 1.5 v batterier, men nimh så är man väldigt snabbt nere runt 1.25v för att laddas ut normalt till 1.1v

en hel del saker klagar då att batterierna är slut

man kan ju göra en simpel konstanströmsgenerator och kolla batterierna skick
bara ladda ur med 1c eller 0.5c och kolla tiden tills den går under 1v
xxargs

Inlägg av xxargs »

NiMh kan var lite trubbliga just för att deras normspänning är 1.2 Volt och inte 1.5 Volt. En del batteriutrustning är så dumt inställda i firmwaren att de inte tar hänsyn till NiMh lägre potential men större strömförmåga. Många av dessa förbrukare mäter batterispänningen först och kör sedan (tex kameror) och tycker att när spänningen är för låg (~1.2 Volt/cell) redan i start så anser firmwaren att det inte går att köra då spänningen riskerar gå under 0.9/cell innan 'körningen' är klar (baserat på akalinebatteris beteende) och vägrar att starta av den orsaken - alla parametrar är byggd efter akalinebatteriernas beteende avseende spänning och strömmässigt - inte hur NiMh beter sig med stora strömresurser... därför blir det missvisande...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror kameran är avsedd att köras på allehanda batterier (även NiMH). Det finns dessutom ett .... nu tänkte jag fel. Det finns/fanns laddare att köpa till kameran. Det jag tänkte fel på var den DC-ingång för 3.15V. Men det är ju mer än 1.5V för två batterier.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I mitt kamera finns det en liiiten brytare i batterihålet, denna aktiveras av det färdiga laddningsbara paket man kan köpa till en dyr peng.... SAMT av den lille träpinne jag skar till och lägger in när jag lägger de laddningsbara i.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>I mitt kamera finns det en liiiten brytare i batterihålet, denna aktiveras av det färdiga laddningsbara paket

Nikon Coolpix L3 har en meny val för olika batterityper
Skriv svar