Hur bygga ölhäfvarklocka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Hur bygga ölhäfvarklocka?

Inlägg av gunne »

Om ni läst mitt förra inlägg så vet ni att jag inte är nån hejjare på elektronik, så försök va lite snälla när ni svarar ;)

Jag har funderingar på att bygga en ny ölhäfvarklocka till ölhäfveriet på maskin, kth. Den gamla hänger inte riktigt med längre...

Detta ska klockan göra:

En liten låda med ett par knappar är kopplad till en två LED-skyltar och till två sugkoppar som sitter på varsit bord. Man trycker på en av knapparna varpå det låter "pling" och LED-skylten börjar räkna tiden i tusendelar. När man knackar i ett av borden (dvs ställer ner flaskan) stannar den skylt som hör till det bordet. Sen med den andra knappen nollställer man skiten. Ni hajjar hur det ska funka va?

Vad har man för sorts sensorer som känner av knackningarna? Kan man kalibrera såna sensorer så att de utlöser lagom lätt?

LED-displayerna ska bestå av 5 tecken och en punkt, dvs 5x7x5+1=175 dioder.

Det skulle vara bra om skiten drevs på 12V då det är lätt att fixa.

Några funderingar/idéer? Någon som har lust att hjälpa mej att luska ut hur denna makkapär kan byggas?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Som sensor får man nästan använda sig av någon mick som hör när glaset slår ner, alternativt att man gör en lite platta som glaset ska ställas på där man har en knapp under som trycks ner när glaset kommer på plattan.

Som display skulle man kunna använda 7-segmentsdisplayer om det endast är siffror som ska visas..

Att driva detta på 12v är inga problem, skulle nästan kunna vara batteridrivet med..

För att styra räkningen så hade jag använt mig av en mikrokontroller, mest för att det är lättast för min del. Det går antagligen att fixa utan en mikrokontroller men hur man gör det vet inte jag..

Hoppas någon annan kan bidra med lite mer..
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Den mojäng som vi har nu har två små sensorer som tejpas fast på bordet. Du har antagligen rätt i att det är mikrofoner. Men man borde kunna sätta mickarna på sugkoppar istället. Det känns lite profsigare att trycka dit två sugkoppar än att tejpa skiten. Om man sen har en trimpott mellan micken å mojängen så kan man ju ställa in hur lätt den ska lösa ut.

Ah, det e bara siffror som ska visas. Är 7-segmentsdisplayer billigare? Eller menar du bara att man kopplar dioderna i sju segment för att det är enklare att löda och programmera? Du har ju rätt i att det är ganska onödigt att ha 5x7 LED-matriser när det bara är siffror som skall visas...
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

7-segmentsdisplayerna jag nämnde ser ut som på denna länken
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2011619.htm

det finns flera olika sorters och man kan hitta de billigare på andra ställen, t.ex kjell o company.. Fördelen är att där endast är en lysdiod per segment och allt sitter inkapslat..

Om inte jag minns fel så tycker jag mej ha sett en sugproppsmikrofon som man kunde sätta på baksidan av en telefonlur för att spela in samtalet.. Minns dock ej var det var...
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Piezosensor! Skruva fast den under bordet. Sådana används till synthtrummor! Kolla på elfa. "Summer utan drivkrets" står det nog under. Den är stor som tre femkronor på höjden.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Eller varför inte en stor platta(= brytare) där man ställer ner glaset på?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Chocksensor:

73-026-07
Bild

73-026-23
Bild

Kopplingsexempel:
Bild

En chocksensor skulle jag säga är en snyggare lösning, dessutom mekaniskt hållbarare. Det går ganska vilt till på ölhäfvartävlingar :wink: .
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Chocksensorer verkar ju kanon! Att skruva fast saker i bordet eller ha en platta e inte aktuellt då det ska va lätt att flytta utrustningen och häfva lite varstans.

De där 7-segmentsdisplayerna är dock på tok för små, då man ska kunna ha publik som följer häfvet. Siffror på cirka 10 cm är att föredra. Men man kan ju löda ihop siffror av lysdioder typ så här:

Kod: Markera allt

o o o o o 
o       o
o       o
o       o
o o o o o
o       o
o       o
o       o
o o o o o
Och sen styra skiten från en PIC
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Det är mycket skit med detta projekt :)
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

LED-display höjd 127mm elfa art.nr: 75-520-60
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Gunne, du skulle ju kunna använda din ide om en hemmagjord diod-sjusegment-display genom att koppla ihop rätt antal dioder till ett segment så den motsvarar en vanlig sjusegmentare... för att sedan styra med en vanlig lämplig 7-seg-avkodare.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

516 spänn styck kanske var lite saftigt...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Oops!

Kollade inte priset, blir såklart mycket billigare med typ 10 vanliga LED per segment. Drivningen är ju densamma.

Sen skulle inte jag använda 7-segmentankodare (om du inte bygger med räknare & logik).

5 tecken * 4 bitar + 2 sensorer +2 knappar = 24 I/O-linjer

Använd istället shift register: 2 (3) bitar till massor av displayer + 2 knappar & 2 sensorer = 6 I/O-linjer
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Ja, eller så kan man välja att multiplexa drivningen av displayerna vilket bara ger 4 I/O-linjer plus en anod/katod för varje display.

Alltid samma avvägning; extra komponenter / IO-pinnar
Skriv svar