Hur får man fram strömstyrka m.m

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Clogsman
Kontakt:

Hur får man fram strömstyrka m.m

Inlägg av Clogsman »

tjenare ny här :P

täntke höra med er fick tag på en gamal hederlig gitarrförstärkare av märket F.B.T jumbo 100

som sakt så funkade den inte. men jag mistänker att transformatorn är kass på den. har inte kollat den än. men jag tänkte att det är lika bra att byta ut den. men nu till problemet.

jag skruvade loss den och upptäkte att det itne står vad det är för transformator. står iten ett skit på den. går det att räkna ut på något sätt vad den ger ut för ström. in är det ju vanlig ström men jag vill kunna få fram vad det är för utstyrka på den till kretskortet.

kan även säga att den bara driver en 10 watt's högtalare.

någon som kan ge mig tips, för antagligen så går det ju itne att mäta upp strömstyrkan på den heller.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du testat att mäta spänningen? Varför tror du att det är trafon? Det finns mycket som går sönder oftare.
Clogsman
Kontakt:

Inlägg av Clogsman »

ja en vild gissning faktiskt.....
ska mäta upp den i helgen. annars så täntke jag ändå byta ut den för då är den en sak mindre som inte kan krångla :P

du har inget smart sätt att räkna ut strömstyrkan på eller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vet man spänningen så kan man ju bedöma det av storleken. Så om du vet vad det är för spänning på den och du lägger upp en bild så får du nog tillräckligt bra gissningar. Annars kan man ju gå andra vägen och kolla hur mycket förstärkaren borde behöva. men är högtalaren på 10W så borde ju 20VA vara i närheten.
Clogsman
Kontakt:

Inlägg av Clogsman »

här komemr en bild eller två bilder på den
1.
Bild
2.
Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tycker den där trafon ser helt frisk ut, vad är det som skulle krångla mindre om du byter trafon ?
Skriv svar