Lämplig antennkontakt
Lämplig antennkontakt
Jag har beställt en antenn (78-083-89) från Elfa. Står att den har en FME-kontakt (hane), vilket inte säger mig någonting. Behöver jag köpa någon form av adapter, eller kan jag ansluta två kablar direkt till en FME-kontakt?
Re: Lämplig antennkontakt
FME = 'rörliga nippeln' - den kontakten som används i alla mobiltelefonisammanhang så fort det handlar om externa antenninkopplingar etc..marcusg skrev:Jag har beställt en antenn () från Elfa. Står att den har en FME-kontakt (hane), vilket inte säger mig någonting. Behöver jag köpa någon form av adapter, eller kan jag ansluta två kablar direkt till en FME-kontakt?
Lär inte vara svårt att hitta adaprar för den (fanns ju tom förslag på Elfas webbsida, även om det var 'usch, usch' BNC...) .
'två kablar' - du menar koppla till två apparater samtidigt på samma antenn?
Om någon av dessa har sändare i sig så glöm det om du inte verkligen vet vad du gör.
---
Om du har sändare med över 10 mW uteffekt så kan du lätt grilla den andras mottagaringång så fort du nuddar PTT om de är ihopkopplade med ett T-stycke till antennen -ja, förutom den dåliga impedansmatchningen mm.
Ha separata antenner monterade en bit (metrar) ifrån varandra om du skall köra fler maskiner samtidigt, Det måste vara en viss minimum dämpning mellan sändare och mottagare...
Att köra 10 mW in på en radiomottagares ingång motsvarar att köra in 140 dB SPL på en mäniskoöra och är läge för bokstavligen 'hörselskador' i båda fallen ...
Borde ha nämnt att antennen skall kopplas till en Easy Radio, samt att jag är nybörjare inom detta område. Antog att man skulle koppla två kablar (signal och jord typ), men jag kan mycket väl vara ute och cykla.
Kort sagt: antennen skall anslutas till ett kretskort där det sitter en Easy Radio Tx - hur gör jag lättast detta?
Eftersom jag aldrig sett en sådan kontakt (har inte fått antennen än) så vet jag inte hur jag skall ansluta den. Läste om adaptrarna på Elfa, men jag ides inte beställa någon då jag inte visste vad jag behövde! Planen är att införskaffa lämplig tingest under mitt Stockholmsbesök idag fredag och imorgon lördag.
Så jag tackar för den intressanta utläggningen xxargs, men det var lite mer avancerat än jag hade tänkt mig
Kort sagt: antennen skall anslutas till ett kretskort där det sitter en Easy Radio Tx - hur gör jag lättast detta?
Eftersom jag aldrig sett en sådan kontakt (har inte fått antennen än) så vet jag inte hur jag skall ansluta den. Läste om adaptrarna på Elfa, men jag ides inte beställa någon då jag inte visste vad jag behövde! Planen är att införskaffa lämplig tingest under mitt Stockholmsbesök idag fredag och imorgon lördag.
Så jag tackar för den intressanta utläggningen xxargs, men det var lite mer avancerat än jag hade tänkt mig

en bit koaxialkabel med rätt kontakt på och sedan löder du in den på kortet, eller om kortet har hål som passar för någon vettig kontakt, läs någon koaxialkontakt så kan man löda på en sådan på kortet och ha en kontakt till på kablen
men smidigas är nog att ta en vanlig fmekabel kapa den och löda fast den på kortet
men smidigas är nog att ta en vanlig fmekabel kapa den och löda fast den på kortet