0-5volt till 0-12volt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mares

0-5volt till 0-12volt?

Inlägg av mares »

Kan någon vänlig själ tala om/visa mig hur jag med en 5v spänning kan styra en 12v spänning, jag menar då hur jag får 0-5v att styra 0-12v!

jag har alltså en 5v signalspänning som varierar i spänning och vill styra något kraftigare saker som går på 12v med 0-12v!

exempelscheman och hur det funkar vore tacksamt! :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en op och en emitterföljare funkar
mares

Inlägg av mares »

Precis det där behöver jag lite mer utvecklat :wacko:

Tex hur styr man vad maxspäningen på andra utgången är vid 5volt på styrspänningen och hur kopplas det osv! :D lämpliga komponenter? varianter tex transitorer mosfet osv
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nånting säger mig att du inte ens letat på forumet.
Exakt det du söker finns nämligen grundligt förklarat i den här tråden i forumdelen Guider/FAQ. :wink:
mares

Inlägg av mares »

trodde den agerade "strömbrytare" enbart och inte reglering mellan spänningarna...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2267/diffamp/index.htm

Kolla under "Icke inverterande koppling"
Där bör G vara = 12/5 = 2,4 och detta leder till att R2/R1=1,4 och t.ex. R2 = 1.4 kohm och R1 = 1 kohm. Du får själv anpassa R2 och R1 om du vill ta motstånd ur R14 serien.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om det gäller styrsignal:

OP-ampkoppling ca 2.4 ggr förstärkning kan du använda om du har 12 volt matning från 'målet'.

Problemet med OP-ampar om du inte har +/- matninsspänning och typ 16 Volt matningsspänning är att dom har svårt att komma riktigt nära ändlägena 0 volt resp. 12 Volt på sin utgång om de matas med just 0 och 12 Volt som matningsspänning. Standard-opampar brukar vara ungefär 1.5 Volt ifrån matningsspänningarnas ändlägen (dvs 1.5 volt som lägst resp. 10.5 Volt som högst på utgången vid 12-volt matning).

Om ditt använda område är mellan 2 och 10 Volt i praktiken så är det inga större problem med nästa vilken OP-amp du än väljer.

Vissa OP-ampar med mos-fet utgångar kan gå väldigt lågt till nära 0 Volt, men å andra sidan inte driva så högt i spänning istället etc.

Speciella rail - to- rail OP-ampar kanske du kan komma typ till 11.8 Volt och 0.2 Volt på utgången - sedan börja det bli väldigt jobbigt...

så hur nära ändlägena rent spänningsmässigt måste du gå? - detta är en viktig designparameter!
mares

Inlägg av mares »

Micke_s: Tack! det var ett bra exempel som man kunde läsa sig till hur det funkar :)

xxargs: Intressant! jag som just satt och kollade efter "nån" OP att sätta i labbkortet och börja testa med fick slå en tvärnit...
Jag har ännu inte kopplat upp det så jag vet inte hur långt ner jag måste gå med den men 2volt kommer nog garanterat att vara för högt som lägsta punkt utan att ha testat det alls...

De med mos-fet utgång går inte så högt istället säger du, är då 12v vida för högt?

rail to rail... har hört om dessa förr... har du något exempel på en som jag kan läsa databladet på?

tack för era svar!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Finns många rail to rail op-ampar. Ett problem är att det inte orkar driva någon egentlig ström i närheten av topp eller bottenspänningen. Lite negativ spänning går enkelt att ordna med en kondensatorpump så länge önskad ström är låg. Även högre spänning går bra att fixa med samma teknik. Blir lite fler komponenter tyvärr, men behöver du gå ända till ändlägena så är det det enda du kan göra.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

OPA 347 t.ex.
mares

Inlägg av mares »

opa 134 eller opa 137 då?

Står stabil ner till förstärkning 1 på opa 134... kanske inte relevant?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Står det rail-to-rail någonstans??
mares

Inlägg av mares »

nej jag tog den som exempel på fetvarianten, kollade på opa347 men den har ju bara spänningar upp till 5,5v
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tog någon rail-to-rail som exempel.
LMC 7101 kanske.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller så går man runt problemet

lösningen fungera hyggligt vid 12v och mostransistor, men lider av att den är inverterad men det går ju att lösa med en inverterare till

kopplingen kan vara instabil, men har fördelen att man klarar att driva transistorn fullt ut

Bild[/url]
Skriv svar