Larm till SMS
Larm till SMS
Har två maskiner som måste övervakas. De är båda utrustade med varsin brytande utgång. Just nu kör jag ett telefonlarm, men tyckte det vore smidigare med att få ett SMS istället.
Dock gillar jag inte att ha en GSM-sändare med ett kort som måste uppdateras med jämna mellanrum osv.
Är det någon som vet om det finns någon slags USB-grunka med minst två ingångar och med tillhörande program, som kan skicka ett e-mail vid larm? Om det finns så kan man ju använda någon email-till-sms-tjänst för att få meddelandet till telefonen.
Dock gillar jag inte att ha en GSM-sändare med ett kort som måste uppdateras med jämna mellanrum osv.
Är det någon som vet om det finns någon slags USB-grunka med minst två ingångar och med tillhörande program, som kan skicka ett e-mail vid larm? Om det finns så kan man ju använda någon email-till-sms-tjänst för att få meddelandet till telefonen.
Har du en telefonlinje och ett vanligt modem, finns det modempoler du kan ringa upp för att skicka SMS, exempelvis erbjuder de som driver minicall-nätet
en sådan tjänst.
Tänk dock på att Telefonsamtal har prioritet över SMS i GSM nätet.
så dina övervakningsmeddelande får absolut inte vara tidskritiska.
Alla har säkert varit med om mycket fördröjda SMS.
En kombination av både SMS och samtal?
en sådan tjänst.
Tänk dock på att Telefonsamtal har prioritet över SMS i GSM nätet.
så dina övervakningsmeddelande får absolut inte vara tidskritiska.
Alla har säkert varit med om mycket fördröjda SMS.
En kombination av både SMS och samtal?
Jo en telefonlinje har jag.
Att det tar lite tid för meddelandet att nå fram gör inget. Det handlar bara om att veta när maskinen stannat så det är någon mening att åka till jobbet. Tråkigt att behöva åka dit bara för att konstatera att allt funkar
Den lösningen kunde ju funka, men är till största delen mjukvarumässig. Jag behöver fortfarande övervaka maskinerna med någon form av hårdvara. Visst, jag kunde faktiskt knåpa ihop något själv, som kör via skrivarporten eller så, men jag orkar inte och dessutom finns det pengar att handla för - bara man hittar något färdigt
Att det tar lite tid för meddelandet att nå fram gör inget. Det handlar bara om att veta när maskinen stannat så det är någon mening att åka till jobbet. Tråkigt att behöva åka dit bara för att konstatera att allt funkar

Den lösningen kunde ju funka, men är till största delen mjukvarumässig. Jag behöver fortfarande övervaka maskinerna med någon form av hårdvara. Visst, jag kunde faktiskt knåpa ihop något själv, som kör via skrivarporten eller så, men jag orkar inte och dessutom finns det pengar att handla för - bara man hittar något färdigt

Köp en Googol T1 larmsändare... Den har funktion för att skicka SMS...
Kopplas till telelinjen, har 8 ingångar, programmeras från PC.
Mycket smart burk!
Jag KANSKE har en du kan få köpa till ett bra pris. Skall kolla... Maila mig om du är intresserad!
//B1N4RY
Kopplas till telelinjen, har 8 ingångar, programmeras från PC.
Mycket smart burk!
Jag KANSKE har en du kan få köpa till ett bra pris. Skall kolla... Maila mig om du är intresserad!
//B1N4RY
Om den bara ska larma för en sak, att maskinen har stannat, då räcker det väl med att den ringer upp?
På mottagar-telefonen kan du ju spara maskinens nummer som "LARM MASKIN STILL", och är din telefon inte från 90-talet så kan du ju sätta en speciell signal på inkommande samtal från det numret.
T ex en samplad tysk siren från WWII...
Sedan väljer du ju själv hur många signaler maskinen ska låta gå fram, för svara behöver du ju inte.
Eller?
På mottagar-telefonen kan du ju spara maskinens nummer som "LARM MASKIN STILL", och är din telefon inte från 90-talet så kan du ju sätta en speciell signal på inkommande samtal från det numret.
T ex en samplad tysk siren från WWII...
Sedan väljer du ju själv hur många signaler maskinen ska låta gå fram, för svara behöver du ju inte.
Eller?
Som det är nu så har jag en vanlig uppringare, men det är så himla tråkigt om man råkat glömma att stänga av telefonen, och larmet går mitt i natten. Ett sms vaknar man inte av (om man inte har telefonen inställd som morsan och kan höra signalen trots att man är i granngården och telefonen ligger hemma).
Dessutom är alla nummer på jobbet hemliga, så om man missar larmet går det inte att se vem/vad det var som ringde. De flesta telefonuppringare vill också ha kvittering av larmet, vilket bara känns omständigt. Det är ingen brådska när maskinen stannar, men praktiskt att veta om när det händer.
Dessutom är alla nummer på jobbet hemliga, så om man missar larmet går det inte att se vem/vad det var som ringde. De flesta telefonuppringare vill också ha kvittering av larmet, vilket bara känns omständigt. Det är ingen brådska när maskinen stannar, men praktiskt att veta om när det händer.

varför så negativ till en gsmbaserad burk, clas i sjön har en larmmodul för gsm och den har två programerbara ingångar med valfri text för var ingång, möjlighet för att fjärrstyra två relä utgångar, larm i lokal och koll på om matningspänningen försvinner om man har batteribackup
går att skicka till flertalet olika mobiler samtidigt med
behövs bara ett simkort , och blir det inte massa larm så går det ju inte åt pengar på det heller, med telia så är kortet aktivt ett år efter senaste annvändning
går att skicka till flertalet olika mobiler samtidigt med
behövs bara ett simkort , och blir det inte massa larm så går det ju inte åt pengar på det heller, med telia så är kortet aktivt ett år efter senaste annvändning