LCD-shutter

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Tottish

LCD-shutter

Inlägg av Tottish »

Jo!
Nu är det så att jag skulle vilja haft tag i något som jag tror att man kallar för en LCD-shutter. Något i stil med sådana 3D-glasögon som man kan få med till vissa grafikkort. Lite kort så fungerar dom väl så att för varje öga så sitter ett transparent litet LCD-fönster som växelvis blir "mörkat" och växelvis transparent (när vänster glas är "stängt" så är höger öppet) i samma frekvens som bilderna på skärmen växlar så att varannan bild som visas är "till för" höger öga och varannan för vänster. Ganska dålig förklaring men ni som hänger här brukar ju ha koll på det mesta så jag går inte närmare in på det.
Hursomhelst så har funktionen på dessa glasögon ingen relevans i sammanhanget så när som på själva fönstret. Jag vill alltså ha ett litet fönster som blir mörkt (svart) med väldigt snabb responstid.
Sådana 3D glasögon är ganska dyra (ca 1000kr) så jag undrar om någon här vet vart man kan få tag på själva glaset.
Jag hittade något glas (plast) på ELFA som var för "tillverkning av egna LCD-displayer" men jag tror att det bara var något antireflexbehandlat transparent material att sätta framför LCD-displayen.

Ett annat ställe där dessa LCD-shutters används är "auto-släckande" svetsglas, om det kan hjälpa.

Förtydligande: Glaset behöver inte ha några "mellanlägen" utan svart/transparent är de enda lägena jag behöver.

Hoppas någon kan hjälpa...

/Tottish

Edit: Kom just på att den här kanske borde flyttas till optokomponenter. Gör gärna det om så önskas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fixat. :)

Brorsan och jag har kikat på sådana svetsglas. Minns inte var man kunde köpa dem, men det verkade inte vara direkt svårt att få tag i sådana som privatperson. Kan återkomma med mer info nästa gång jag pratat med honom. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:Det är absolut inga problem att få tag i dem som privatperson. Problemet ligger snarare i priset :shock:
peter555

Inlägg av peter555 »

Det finns ett gäng svetshjälmar på tradera nu

http://www.tradera.com/Svetshjalm_NY_-auktion-45629401
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var exakt den modellen jag tänkte på. :)
Kan tänka mig att slutpriset hamnar nånstans runt startpriset plus en nolla till på slutet.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jo, jag vet att det finns sådana glas i svetshjælmar och att man som privatperson lætt kan få tag på dom men dom ær ju på tok før dyra.
Det jag eftersøkte var ju snarare en "ensegments, transparent LCD", typ.

En tanke; kanske går alla LCDer att plockaner så pass mycket att man bara får kvar det hær genomskinliga skicktet jag ær ute efter? Då återstår det bara att hitta en ensegments LCD display på sæg 2x2cm =). Fat chance.

Hmmm... kanske får jag køpa sådana dær 3D-glasøgon ændå, priset ær ju aningens jobbigt dock. 1049kr från datorbutiken.com om jag inte missminner mig som tyværr var billigaste/ænda jag hittade i svergie.
Kanske skulle ta och skicka lite mail til några 3Dglasøgontillverkare och høra om dom kanske eventuellt skulle kunna dela med sig om vart dom fått sina LCD-fønster ifrån om dom inte gjort dom sjælva...

Kanske någon har ett par glasøgon att sælja før en billig slant? Kanske?

/Tottish
peter555

Inlägg av peter555 »

Nja, det här var några pirat prylar så jag tror inte priset blir så högt, det finns et tiotal ute. De kända märkena har gått för 500-600:-
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag tycker du ska ta en titt på eBay, blocket med flera och se ifall du kan hitta ett par begagnade 3D-glasögon. På den gamla goda tiden så följde de ju med till GF2 :)
Tottish

Inlägg av Tottish »

Chille: Jo, jag vet att de føljde med diverse GF-kort redan på den gamla goda tiden. Problemet ær att alla som jag kænner bara la undan dom i en låda och dær fick de ligga, kan inte minnas att jag hørt om nån kompis som kørt med dom brillorna och pga deras impopularitet så kan jag tænka mig att ingen orkar lægga ut en annons før att sælja dom. Detta ær dock bara antaganden och jag hoppas att jag har fel. Hmmm, får ta och kolla runt lite på beg-marknaden då. Måste erkænna att jag inte gjort det. Hade hoppats att det skulle vara någonting någorlunda vanligt førekommande det hær med LCD-shutters men dær høgg jag ju i sten verkar det som.

OK, blocket, Tradera och Ebay næsta alltså. Sæg till om ni kommer på i någon industriell process eller något som man skulle kunna tænkas anvænda sådana shutters som ovan beskrivs så att man kanske kan testa leta i någon annan ænda. Tycker att komponenten jag søker inte borde kosta många spænn att masstillverka så om det anvænds i någon "vanlig" situation så borde dom vara billiga att køpa. Det som skulle tala emot ett billigt pris ær ju møjligen responstiden. Vet inte hur snabb en "vanlig" LCD ær men man har ju sett diverse billiga digitala armbandsur slæpa efter rejælt nær det blivit någon minusgrad.

Keep on looking, then....
/Tottish
peter555

Inlägg av peter555 »

Det finns en fönsterglastillverkare som tillverkar styrbara fönster men de är nog inte tillräckligt snabba för din applikation.
Skriv svar