Robusta gångjärn? *till cykelramsbygge utan svetsfogar..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Robusta gångjärn? *till cykelramsbygge utan svetsfogar..

Inlägg av anton »

Tjenare!

Är det någon som har snubblat över någon sida där man kan finna robustare gångjärn att köpa? Dessa får max vara 5cm breda. Gärna kullagrade eller dyligt. Men huvudsaken dom är glappfria och tål lite krafter.

Mvh Danielssonen..
Senast redigerad av anton 15 juli 2007, 14:56:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan tyvärr ej hjälpa men tror du inte det hade kunnat bli både enklare och förmodligen billigare att tillverka egna? För jag gissar på att det skulle kunna vara svårt att få tag på, speciellt det där med att det skulle vara glappfritt.
anton

Inlägg av anton »

mjo, men det är det att jag inte har tillgång till så mycket maskiner eller "verkstads-verktyg".. Så därför tänkte jag att det kanske fanns att få tag på färdiga någonstans.
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Du får nog förklara lite bättre vilken typ av gångjärn du behöver. Ska de klara laster radiellt, eller axiellt? Vad exakt menar du med bredden på gångjärnet? Kanske du kan rita en liten skiss av hur de skall se ut/användas?

Små dörrgångjärn kan kanske fungera, de klarar axiella laster en väg när dörren hänger på :)
anton

Inlägg av anton »

Mjo, var rädd att jag gav en lite luddig bild av vad jag behövde. Jag håller på med ett experiment som går ut på att hitta det bästa sättet att bygga en cykelram på utan att använda svets. Och jag håller redan på att konsturera en Downhillram uppbyggd av Aluminium fyrkantsrör med cnc frästa beslag som bultas igenom ramen för att hålla ihop den. Tack till fagge för dom perfekta beslagen förresten!

Och nu till test2, så tänkte jag bygga en S.k Hardtail, alltså en ram utan bakdämpare. Och då tänkte jag även inkludera möjligheten med "on-the-fly-geometri-ändring". Som kort och gott är att det ska gå att ändra rörens vinklar när man vill om man vill ha lite brantare gaffelvinkel eller dyligt. Och för att kunna göra detta hade jag tänkt fästa ihop ramen mha avgasklämmor.

lägger upp en simpel bild så förstår ni lite hur jag menar.. Två avgasklämmor på varje rör för att hålla stabiliteten, sedan sitter dom fast i ett gångjärn.

Bild

Så ni förstår att om gångjärnen tillåter minsta lilla glapp så kommer helt plötsligt hela ramen att kunna "böjas/svikta"..
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Lycka till!
Downhill + avgasklämmor!, jag tycker det låter helt jävla livsfarligt! :)
anton

Inlägg av anton »

Haha, nej denna ram ska inte användas för downhill, detta är en street/dirt ram. Downhillramen ser ut såhär:

Bild
Skriv svar