Maximal längd för kabel till DS18S20?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Maximal längd för kabel till DS18S20?

Inlägg av dayzleaper »

Jag har suttit och spånat på ett litet temperaturövervakningsprojekt, och beslutat mig för att försöka använda DS18S20 1-wire temperatursensorer.

Systemet skall alltså läsa temperaturen från ett antal (8-16 st) temperatursensorer och presentera detta på ett relativt lättlöverskådligt sätt på en VFD-display.

Hur långa kablar kan man använda till en DS18S20? Tanken var att använda en befintlig CAT5-kabel till temperatursensorerna. Avståndet från displayenhet till sensorerna kommer vara ~25 meter, men jag vet inte om det kommer fungera med tanke på kabelkapacitans och liknande. Finns det dessutom några begränsningar på hur många enheter som kan finnas på samma buss?

Sedan har jag funderat över vad man ska använda för att störningsskydda PICen mot eventuella transienter och störningar från den långa kabeln. Någon som har några tips?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Med en vanlig 2-ledare kan du lätt ha 100m kabel.
Varje gren på kabeln påverkar negativt. En enda lång kabel är alltså bäst.
Stjärnnät är det sämsta alternativet, men fungerar till en viss gräns.
Man räknar nätets vikt i kabellängd, och 1-wire-"drivern" klarar av en viss längd innan problem uppstår. Varje sensor adderar ungefär en vikt på 1 meter.

Det finns mycket matnyttigt att läsa i:

APPLICATION NOTE 148
Guidelines for Reliable 1-Wire Networks

Följ alla råd där i, och du kommer ha ett fungerande 1-wire-nät. :)

Transientskydd vet jag inte... kanske kan du använda överspänningsskydd, som triggar på spänningar en bit över 5V. Sen kan det vara en idé att använda ferrit-pärlor för att bli av med mycket av de radiofrekventa störningarna.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Och jag som tyckte jag letade runt på Maxim efter något matnyttigt utan att hitta mer än presentationsmaterial, men se där, tackar för länken :)

Jag hade tänkt att använda en "huvudkabel" (ca 20 meter) och sedan sätta ett panelrack för 8 st RJ45-kontakter och där koppla in sensorerna.

Eftersom jag hade tänkt sköta spänningsmatningen via samma kablar så var tanken att sätta en relativt stor (470uF?) kondensator i "hubben" för att jämna ut matningsspänningen.

Jag är däremot lite osäker på om jag behöver någon aktiv förstärkning av bussen på de avstånd jag pysslar med - enligt länken så börjar det ju krisa en bit över 200 meter... :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Som sagt så måste det vara busstopologi men du har kanske tänkt köra signalen ut till sensorerna och sedan tillbaka i samma kabel för att kunna få en buss trots att du vill ha en panelrack? Som MadModder skrev, varje gren påverkar negativt. Tror jag läst att man ska undvika grenar längre än ca 1 meter vilket leder till att man i slutänden blir tvungen att bygga en buss...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har såhär för närvarande, och det fungerar utan minsta problem. Varje s är en sensor.

Kod: Markera allt

_  2,0m  _
                                     .--|s|------|s|
                                 2,0m|   ¯        ¯ 
 ____                                |
|    | 1,5m  _  2,0m  _  1,0m   7,0m | 1,5m   10,0m  _
|COM1|------|s|------|s|------o------o------o-------|s|
|    |       ¯        ¯       |             |        ¯
 ¯¯¯¯                         |5,0m         |0,8m
                              |   _         |   _
                              `--|s|        `--|s|
                                  ¯             ¯
Senast redigerad av MadModder 5 januari 2008, 16:38:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Madmodder:

Det känns som att det skulle fungera relativt bra såsom jag hade tänkt mig det då. Så i princip så sitter alla sensorer parallelkopplade, med olika längd på anslutningskablarna? Får man fråga vad det är du mäter? :)

maha:

Jag hade tänkt parallelkoppla matningsspänning, jord och databuss i panelracket. Varje "gren" kommer bli som längst 5 meter. Om man tittar på Madmodders schematiska bild, så verkar det inte ställa till det nämnvärt. Hoppas att det fungerar likadant i mitt fall också bara.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Man borde kunna koppla panelerna så här: (jack.par)

Dator--->[1.1]
[1.2]---[2.1]
[2.2]---[3.1] o.s.v.

Sen har man pluggar med par ett kopplade till par två, för de uttag som inte används.
I änden av varje sladd med sensor är par ett och två ihopkopplade.
Då har vi ett buss-nät med stjärn-topologi.

Annars så han vi ju ha ett nät för varje uttag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

dayzleaper: Ja allt är parallellkopplat. Kör med parasitdrivning.
Jag mäter insug och utblås i serverskåpet, kylskåpet, skrubben, golv och tak i varrdagsrumet, och ute.
Har 6st sensorer till som ligger här i en Dallas semiconductor-ask i väntan på fler platsidéer. :D
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Madmodder:
All väsentlig information man behöver med andra ord ;)
Jag hade en tanke på att bygga nånting liknande temperatursidan som sitter vid LTU, http://marge.campus.ltu.se/temp, men det ligger på is ett tag till, eftersom jag inte har planerat att bo kvar i samma lägenhet särskilt länge till.

Tony:
Du menar så man får en slinga istället för en kopplingpunkt i panelracket? Det är ett alternativ, om det inte fungerar att ha det som kopplingspunkt. Men tack för tipset, ska skriva ner det :) Fast blir det verkligen stjärntopologi? I nätverksvärlden skulle det väl i så fall motsvara de gamla coax-nätverken? Eller tänker jag helt fel nu?

Edit: Fixade URL:en
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

10base2 ska helst kopplas precis som 1-wire. En enda lång koax som går förbi alla datorer, där en T-koppling sitter med ett par meter kabel till respektive. Gör man en trädstruktur börjar det bli krockar av all trafik.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Det var en trevlig sida som har lättöverskådlig information, inte för plottriga som många sådanna sidor annars kan vara.

Är det någon som har någon ide i vilket program som dom diagrammen kommer ifrån? Är det SQL?

Bilderna som jag tänker på är:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Jag vet inte riktigt hur de har skapat graferna, men om jag inte minns fel (läste något om det för ett par år sedan innan de bytte server) så är det ett shellscript som skapar grafer med GD-biblioteket, och ett cron-jobb som hämtar temperatur med jämna mellanrum och lagrar i en textfil. Enkelt och bra.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Dayzleaper>> Ja signalen går ut ur racket genom par ett, till sensorn och tillbaka till nästa jack i racket via par två.

Sista sensorn i slinget är bara anslutet till par ett.
Tips: Märk denna sensor i bägge ändar av kabeln med: "sista sensorn" e.dyl.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Kontakt:

Inlägg av dayzleaper »

Alternativt så kan man väl helt enkelt bestämma att man alltid fyller på racket från samma håll och inte lämnar öppna jack emellan. Då spelar det ju ingen roll om det går tillbaka ett par till racket även från den sista sensorn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jeppsson:
"Är det någon som har någon ide i vilket program som dom diagrammen kommer ifrån? Är det SQL?"

Det skulle kunna vara RRDtool och skalet Cacti eller liknande.

Det finns lite länkar om det här.
Senast redigerad av JimmyAndersson 14 juli 2007, 23:44:28, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar