Hej, Jag har en fotoresistor som jag vill kunna läsa av med PIC'en, jag ska se om det är dag eller natt. Behöver jag göra den så att den blir digital då? (Typ med en OP-amp eller något). Eller kan jag läsa av den på något annat sätt? Jag har ungefär en halvtime på mig att göra det så det får inte vara för svårt Och jag har inte lärt mig använda ADC än
Jag har en fotoresistor till en opamp kopplad som komparator, med en liten hysteres (för att det inte ska flippra fram och tillbaks precis i gränsen). Signalen från denna kör jag sen in i en dator. dag=5V, natt=0V.
Jag lyckades lösa det med en op-amp. Men tack ändå sodjan!
Men det ska användas till ett statistiksystem, så när denna blir hög antar PIC'en att det är en ny dag. Vilket betyder att den får inte reagera om en människa går förbi t.ex.. Därför tänkte jag att det räcker om den läser av en gång i halvtimmen eller något sånt. Men den går runt i en loop väldigt snabbt nu (eftersom den läser av några knappar) så hur ska jag få den att bara läsa av en ggr i halvtimmen? Kan man ställa in en timer på att komma så sällan? (Lite off-topic, men men..)
Vet inte om picen uppbyggnad så att säga klarar så låga frekvenser men annars så hade du kanske kunnat använda ett skiftregister att koppla till den på något vis. Sådana kan man koppla flera i rad efter varandra så att du kan få en 1a allt i från en gång om året till en 1a varje mikrosekund eller vad som helst där emellan. Du hade i så fall kunnat driva en 4060 med ett RC nät för att få en låg hastighet så det hade räckt med en krets men annars så hade du möjligen kunnat använda en 4040 och tjuva på frekvensen från kristallen till picen men vet dock ej om den klarar det men då hade du fått använda ett antal skiftregister för att få ner frekvensen. Sedan är det bara att räkna ut vilken utgång som hade gett ut en etta när du velat.
Låt sensorn ladda upp (/ladda ur) en kondensator så att sensorkretsen tar tid på sig att slå om.
(skymningsreläer brukar fungera så, sen är det bara ett relä -ingen µC)
Till fototransistorer (läsgafflar t.ex.) använder jag oftast 74LS14 (inverterare med schmittrigger).