FlexiTune

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO

FlexiTune

Inlägg av HåkanO »

Hej
Har köpte en liten elektroniks pryl för att konvertera min Volvo 740 till etanoldrift.

http://www.flexitune.se/index.htm

Hur den kommer att fungera vet jag inte än Har inte kopplat in den.

Vill göra ett litet tillägg: Och behöver er hjälp.......

I bilen ska det sitta bl.a en till-från-till omkopplare som har funktionen

Bara bensin - Bara etanol - 50%

Köper en 2 polig från ELFA för min extra funktion

och vill ha funktionen (se bild) i vänstra läget Bara bensin ska den röda LED:en i den tvåfärgade lysdioden lysa. I det högra läget 50% ska båda dioderna lysa Orange och i mittläget E85 ska bara den gröna lysa.

Vill alltså ha så enkel koppling som möjligt. 2 transistor kanske för att driva LED:arna och möjligtvis någon logikkrets eller kanske några dioder.

Kan troligtvis få det att fungera själv men kanske ni har något smart lätt lösning

Bild
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Så enkelt var det.....Har en drös med 12 volt relän. eller kan det bli enklare???

Bild
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Du skulle haft en fyrpolig kontakt. Då hade man nog kunnat lösa det med enbart någon diod+motstånd.

Eller så får du ändra färgerna så till/röd + från/orange + till/grön 8)
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Ja men jag hittade ingen till - till - till hos ELFA. Har skickat efter prylarna nu så det får bli ett relä alternativet är ju en liten PIC.

att ändra färgerna ger fel signaler :)

grönt = etanol = miljövänligt = billigt (nåja)
rött = bensin = miljöovänligt = dyrt
orange = mitt emellan

mvh/Håkan
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jaha, det var så du tänkte... 8)

Man skulle ju säkert kunna ha någon logikkrets, skulle ju dessutom troligtvis vara mer driftsäkert än ett relä.

Sanningstabellen blir ju:

Kod: Markera allt

A B X Y
0 0 0 1
0 1 1 0
1 0 1 1
1 1 x x
(AB = in, XY= ut, x = obetydligt)

Det borde ju funka med:
X=A XOR B
Y=!B

Vore ju dessutom perfekt om man på något vis kunde få in båda grindarna i en IC-krets. 8)

EDIT: Om man sätter A=1 på en XOR-grind så får man ju B inverterat på utgången... problemet löst!? :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vridomkopplare finns ju med fler poler.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Så här menar du... En CMOS sådan och ett par trissor borde fixa det hela Måste lära mig mera om sanningstabeller Får alltid slösa bort en massa tid med att prova mig fram.
Ska jag bara se om jag hittar någon XOR i lådorna
Tack
Bild
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Japp, precis sådär menade jag. Om jag inte tänkt helt galet så ska det fungera. Ett tips kan ju vara att försöka hitta en krets som kan driva 10-20mA, då kan du ju koppla lysdioderna direkt via seriemotstånd till kretsen. På så sätt slipper du ju transistorerna. Jag tror dessutom man bör undvika CMOS, de ska väl vara mer ESD-känsliga än övriga kretsar, fast det är väl kanske inget problem om man är försiktig.

Angående sanningstabellerna så tycker jag alla borde ha ett litet A4 utprintat med sanningstabeller för de vanliga logikkretsarna, färgkoder på motstånd och sånadär saker som man ska kunna utan till, men som man _alltid_ glömmer bort.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Har också tänkt på vridomk. Men platsen är så begränsad bakom en plastlucka för extra omkopplare på en Volvo. Och mycket små vridisar är ju så dyra.
Nä det får bli XOR lösningen hade 10 st 4070 i lådan...

Håkan
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Jo det funkar :) I alla fall i Crokodile Clips simulering....
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Har ändrat mig litet. En grön/röd diod blir ju inte orange utan halva grön och halva röd :( .
I vilket fall som helst. Nu har jag tänkt att ha tre disoder en röd en grön och en gul

Har ritat en sanningstabell men hur går man vidare Hur kan man se vilken krets man behöver för att få funktionen i sanningstabellen?

Tror det är en viktig sak att lära sig. Har någon gång för århundraden sen gjort sanningtabeller och förenklat maximalt så man kunde rensa ut en massa onödiga grindar. Men det var som sagt för länge sedan....

Kod: Markera allt

A B    X Y Z

0 0   0 1 0
1 0   0 0 1
0 1   1 0 0
1 1   x x x

A = 50% bensin
B = Bara bensin

X= Röd diod
Y= Grön diod
Z=  Gul diod

Håkan Olsson
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Har fixat till det använde 4 nandgrindar 3 st för att emulera en OR grind så jag kunde använda bara en krets. 4011.

Litet experiment och logiskt tänkande löste problemet. Men frågan kvarstår : Hur räknar jag ut vad man ska ha för kretsar?? 2 ingångar och 2 utgångar går ju att prova sig fram. Men har man mera komplicerade logiska funktioner måste man ju kunna räkna sig fram.

Finns det några intressanta länkar där man kan lära sig det??

mvh/Håkan

Bild
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Har just fått en lektion av min son om Karnaugh diagram distributivitet och de Morgans lagar :shock:

Det blir till att fortsätta experimentera.....

HO
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hur fungerar den där flexiTune boxen?
Verkar nästan som dom bara satt in den mellan ECU'n och spridarna,
kan det ligga något i att dom helt enkelt bara förlänger spridartiderna
ett antal procent när man kör etanol?
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Exakt den förlänger pulserna så spridarna är öppna 30% längre vid körning på E85. De två andra alternativen var ju mycket dyrare. Att byta spridare från en volvo 850 GTI eller att sätta dit en tryckregulator så mera bränsle hinner in på det gamla tiderna. Att förlänga pulserna tycker jag är mera rätt.
Sen går det ju att justera med en trimpot.
Och inbyggd schok (klarar inte att stava till det)

Jag vet ju inte än om det överhuvudtaget fungerar men andra användare rekommenderar den så om några dagar kör jag troligtvis 1,30 kr billigare /mil
och miljövänligare. Sen finns det nog ingen produkt som ställt till med mera elände i världen än just olja. Etanol kan ju vem som helst producera i sin källare.. :)
Skriv svar