Hur funktionstesta en MOSFET ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Hur funktionstesta en MOSFET ?

Inlägg av Limen »

Tjenare!

Sitter här och försöker laga ett gammalt playstation. Har konstaterat att det är nätdelen som är trasig. Sätter jag i kontakten så kommer ett tydligt tjut från nätdelen. Verkar vara en trissa som genererar ljudet. Trissan i fråga är en 2SK2718 ( datablad ). Problemet nu är att jag inte har en aning om hur jag ska funktionstesta denna. Har ni något smidigt förslag?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kanske lika bra att bara byta ut den...
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kolla alla elektrolytkondensatorer i nätdelen.
Mät upp dom, elektrolyter är bland det första som går sönder
i switchade nätdelar.
Behöver inte vara fel på transistorn du nämner.

Kjelle
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Att byta den vore ju det allra lättaste, om jag kunde hitta en återförsäljare av den ^^

Har inte mät upp elyterna. Dock ser ingen av dem svullna ut. Ska ta en runda och mäta upp dem, synd att alla har så kryptiska märkningar.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Hmm hittade två elyter som har samma märkning: "PJ Y1 - 560 - 16V". Båda mäter jag upp till 140µF. Tycker ju att deras värden borde ha med 560 att göra, men också konstigt att de har samma värde när jag mäter dem. Så antagligen inget fel på dem =/ Man skulle haft en komponentförteckning -_-
peter555

Inlägg av peter555 »

De borde nog vara 560uF, kolla med någon annan konding så du mäter rätt. Jag bytte just lytar i en gammal förstärkare där frekvensgången var lite konstig. De skulle vara 1 uF men när jag mätte så var de emdast 10 nF.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag gissar på att det är någon diod som är kass. Det brukar vara det första som går sönder på switchade agg.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Vad blir symptomen på dioder när de går sönder? Blir det avbrott? Eller tvärt om, de släpper i båda riktningar?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Kan bli vilket som...
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Har kollat alla kiseldioder nu och alla verkade fungera fint. Det märkliga är att jag inte kan mäta upp ngn spänning alls på utgångarna. Mätte över trissan och där ligger strax över 300Vdc.

Bild på skräpet:
Bild
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Tjoo, jag har schema/servicemanual till den dära.
PMa mejl så skickar jag det.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag kan sätta min ena lödkolv på att det är någon av de två bamse-dioderna som är kaputt. Har du oscilloskåp? Mät på anoden(erna) och posta gärna foton på mätningarna.

Jag har varit med om mer än en gång att dioden verkar ok när man mäter med multimeter men när man får lite spänning över den så börjar den leda i backrikningen. Troligen är det en flyback det där och det brukar synas direkt om det är fel på dioderna om man mäter med oscilloskåp.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Här är resultatet från scop-mätningen. Fick samma kurva på båda dioderna.

2ms/div resp. 1V/div
Bild
Användarvisningsbild
ElFjollo

Inlägg av ElFjollo »

Hej !

>Sätter jag i kontakten så kommer ett tydligt tjut från nätdelen.

Detta är förmodligen för att nätdelen är i "Protect" pga. en kortslutning på sekundärsidan.

Jag skulle gissa att någon av de små Zenerdioderna är kortslutna, dessa sitter som ett skydd på utgående matningsspänningar med funktionen att kortsluta om spänningen stiger över deras tröskelvärde (detta är för att skydda övrig elektronik i boxen).

Om det stämmer att elektrolyterna mäter c:a 140µF (du har väl mätt dem utlödda) har du troligtvis fått sådant rippel på sekundärsidan att Zenerdioderna kortslutit.
Var mycket noga med att byta elektrolyterna innan du ersätter ev. felaktiga Zenerdioder, i detta fallet kan du sätta dit 1000µF kondingar under felsökningen.

/ ElFjollo
Senast redigerad av ElFjollo 14 juli 2007, 18:58:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ElFjollo

Inlägg av ElFjollo »

Kollade i mina anteckningar om rep i PS-nätdelar och Zenerdioderna heter D102 12-Volt Zener och D103 5,1-Volt Zener, ligger som skydd över 8-Volten och 3,5-Volten.
/ ElFjollo
Skriv svar