Motstånd för peak to peak 325 V, vilka används??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Beagles

Motstånd för peak to peak 325 V, vilka används??

Inlägg av Beagles »

Hejsan, skall använda motstånd på en 230VAC lina.

De flesta ytmonterade anger en arbetsspänning på 200V=.

Vad för motstånd skall man då använda?? Jag har ett peak värde på 325V (230 x roten ur 2). Detta innebär väl att vanliga 1206 inte fungerar eller?? De klarar ju bara 200=, och motstånden måste väl klaraa 350, typ metallfilm MRS25??

Effekten är minimal genom motstånden i och med AC antar jag så det inga mängder. I simulering så får jag att effektutvecklingen inte blir större än att vanliga 1206 klarar det dock.

För kondensatorer brukar man ju använda X kondingar på dessa linor (230 VAC).

Tacksam för svar om arbetspänningar!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan ju sätta två st i serie.
Beagles

Inlägg av Beagles »

funkar det verkligen??

Man har ju fortfarande en stor spänning kommandes in på resistorn, då funkar väl inte två stycken bara på det viset?? Det blir ju inte direkt spänningsdelning på första resistorn...eller blir det så?

Lättare med DC än AC... :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Om du ersätter din resistans med 2 resistorer med halva resistansen så kommer sammalagda resistansen bli rätt. Och eftersom de är lika stora så kommer halva spänningen hamna på varje resistor.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Man måste tänka på transienter och att nätspänningen har lite toleranser också. Jag brukar köra med 3st 1206:or i serie.
Beagles

Inlägg av Beagles »

Ok,

så när man anger max spänning för motstånd så menar man bara spänningsfallet över dem, inte vilka spänningar arbetar med dom?

Vad jag försöker få fram är följande: jag har en triac som skall snubbas och parallellt till triacen sätter man ett motstånd i serie med en konding (39 ohm och 0,01uF). Kondingen har jag läst skall klara 630V= (X1), innebär inte detta samma resonemang för resistor val som för kondingsval??

Kollar man AC spänning på respektive sida resistorn så är den lika mycket, dvs 325 V i toppvärde. Innebär inte detta att den resistorn arbetar med en spänning större än 200= (som typat för 1206)?? Inget spänningsfall förekommer ju dock...

Kommentera gärna om jag tänker fel, funderar på om man måste köra med MRS25:or istället..

MVH Beagles
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En komponent bryr sig aldrig om vilken potential den själv befinner sig på, endast spänningsfallet över sig.
Du kan ha en transistor som tål 40V i en koppling där det är 10kV på ena sidan och 10kV+30V på andra, och 10kV+0,7V till basen. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nånting ni inte får glömma är isolationsavstånden mellan komponentbenen, tveksam till att en ytmonterad komponent klarar dessa.

Vill minnas att kraven är (var på semkos tid, tror dock inte att det har förändrats sedan dess) 10 mm eller nått sånt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

6mm har jag för mig att det är - klaras av med 2512. Tror jag iaf ;) Rätta mig om jag har fel.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Detta är ingen skillnad mot håmonterat.

Regeln är att grupper av komponenter (som 230 Volt) som ha hög spänning gentemot omgivningen får bilda en egnen ö med lång isolationssträcka som inte har med chassiejor etc. att göra -

titta på 230-sidan mot lågspänningssidan på en switchare, linjedel mot processordel i en modem etc. - där kan det vara cm isolation mellan grupperna och det är optokopplarna och transformatorerna som kommunicerar mellan 'öarna' som i regel ha den kortaste isolationssträckan i sammanhanget.
Skriv svar